Winnaar van de NRO-publieksprijs!
‘Handboek Leren Leren is een zeer waardevolle gids over leren en leerprocessen voor het voortgezet onderwijs. In dit rijke en goed gedocumenteerde handboek zijn in begrijpelijk Nederlands de belangrijkste theoretische en wetenschappelijke inzichten over leren verzameld, om leerlingen voldoende toe te kunnen rusten op “een leven lang leren” en 21e-eeuwse vaardigheden. Het boek is een synthese van de laatste actuele kennis, kent een indrukwekkende literatuurlijst, en biedt handreikingen in de vorm van vele tips en werkvormen.’ – Uit het juryrapport van de NRO-onderwijsprijs 2016
Een actuele vraag in het voortgezet onderwijs is hoe leerlingen nu de juiste kennis en vaardigheden ontwikkelen die ze in de toekomst nodig hebben. En aansluitend: hoe ze hun talenten kunnen ontplooien en gemotiveerd blijven. In de dagelijkse onderwijspraktijk blijkt dat leerlingen vaak veel in hun mars hebben, maar dat het leren stagneert of niet voldoende oplevert.
Het Handboek Leren Leren bevat actuele theorieën, praktische inspiratiebladen en direct inzetbare formats die door alle leraren in alle vakgebieden kunnen worden ingezet. De auteurs onderstrepen het belang van vijf krachtige leerprincipes die ze uitvoerig behandelen, te weten:
• Zelfregulatie
• Metacognitie
• Leerstrategieën
• Leermeesters
• Rijke leeromgeving
De praktische handvatten in dit boek kunnen leraren helpen om leerlingen optimaal te laten leren. Hiermee kan tevens het risico op afstromen van beloftevolle leerlingen worden verminderd.
Handboek Leren Leren is geschreven voor leraren in opleiding die willen weten hoe leren tot stand komt, voor vakdocenten die het proces van leren optimaler willen begeleiden én voor schooldirecties die schoolbreed aan de slag willen met leren leren. Daarnaast is er een bijbehorend werkboek beschikbaar: Mentorlessen.
Lees hier een interview met de auteurs van het Handboek Leren Leren!
Verschenen in: Tijdschrift voor Remedial Teaching
‘De auteurs nemen je mee in de wonderlijke wereld van het leren, hoe het brein werkt en hoe je deze kennis het beste kunt toepassen in de klas. Dit boek bewijst dat bevlogen, deskundige leraren het leerproces van hun leerlingen het sterkst activeren.’ Uit het voorwoord door Myriam Lieskamp
‘Een actueel, overzichtelijk vormgegeven boek waar het enthousiasme van afspat.’ – NBD
‘Aanschaffen dit boek en verplicht stellen op opleidingen voor docenten.’ – Nettie Kramer, LBBO
Bijlagen
Hieronder vind je de gratis downloads:
Bijlage 1 Inspiratieblad interventies executieve functies
Bijlage 2 Inspiratieblad in gesprek met de leerling
Bijlage 3 Lijst met executieve functies
Bijlage 4 Zelfscan executieve functies in beeld
Bijlage 5 Schoolse vaardigheden in kaart – leerling
Bijlage 6 Schoolse vaardigheden in kaart – docent
Bijlage 7 Zelfscan leerproces
Bijlage 8 Inspiratieblad bewustwordingsvragen
Bijlage 9 De gouden cirkel van Sinek
Bijlage 10 Voorbeeldblad samenwerkingsvaardigheden
(brugklas)
Bijlage 11 Voorbeeldblad samenwerkingsvaardigheden
(2e en 3e klas)
Bijlage 12a Mijn leerstrategiekaart
Bijlage 12b Mijn leerstrategiekaart (invullen)
Bijlage 13 Doen wat je moet doen!
Bijlage 14 Leren van je fouten door analyseren
Bijlage 15 Afvinklijst betrouwbaarheidscheck
In dit boek vind je een aantal praktische bestanden, die je – als je het boek hebt aangeschaft – hier kosteloos kunt downloaden. Het wachtwoord vind je in het boek. Veel succes!
Klik hier om de bestanden te downloaden