‘Met twintig goed uitvoerbare tips wordt aangegeven hoe de sfeer in de klas te verbeteren is door het gedrag van een leerling op een positieve manier te beïnvloeden.’ BalansMagazine
3e druk
Er is geen mooiere manier om kinderen te zien ontwikkelen dan door het geven van onderwijs. Iedere dag doen zich leuke en mooie momenten voor, en gedragen leerlingen zich precies zoals jij het wilt. Maar als je regelmatig in een machtsstrijd verwikkeld raakt, wordt tegengesproken, leerlingen de les verstoren of geen respect voor je hebben, dan is lesgeven helemaal niet zo leuk en bevredigend. Het in de hand houden van gedrag is dan ook een belangrijke vaardigheid voor alle leerkrachten. De basis hiervan is het doorzien van gedrag: waarom doet een leerling iets, welke functie heeft zijn gedrag, wat wil hij of zij ermee bereiken?
In Waar komt dat gedrag vandaan? worden twintig tips gegeven voor leerkrachten, waardoor probleemgedrag van leerlingen sterk zal afnemen en de sociale omgang zal verbeteren. Er wordt ingegaan op het maken van gedragsfunctieanalyses en het opstellen van interventiestrategieën, die onmisbaar zijn bij leerlingen bij wie het gedrag het leren in de weg staat, zowel in het regulier als in het speciaal onderwijs.
‘Ik beveel het boek van harte aan. Het is voor zowel zorgcoördinatoren, intern begeleiders, ambulant begeleiders als leerkrachten in basis-, voortgezet en speciaal onderwijs een sympathieke leidraad en een bron van inspiratie.’ – Willem de Jong
‘Ik raad dit boek aan aan iedereen in het regulier en speciaal onderwijs. Het kan onder andere gebruikt worden bij het opstellen van een handelingsplan. Daarnaast zijn de adviezen en tips direct toepasbaar in de praktijk en kunnen ze helpen bij de reflectie op eigen gedrag. Met andere woorden: een zeer praktisch boek!’ Landelijke Beroepsvereniging Intern Begeleiders
Hier vind je de download bij dit boek.