Nieuwe, herziene editie!
Met een voorwoord door Tim Surma
In deze nieuwe, herziene editie van David Mitchells klassieker Wat echt werkt wordt een uitgebreide selectie van 29 strategieën besproken, die bewezen effectief zijn en in de praktijk direct kunnen worden toegepast. De uitgave is daarmee een bron van onschatbare waarde voor onderwijsprofessionals die ervan verzekerd willen zijn dat hun werkwijzen en strategieën bijdragen aan beter onderwijs en beter leren voor álle leerlingen (in po én vo).
Van elk van deze strategieën wordt een beschrijving gegeven, de theoretische basis en het achterliggende idee worden besproken, praktijkvoorbeelden gegeven, het wetenschappelijk onderzoek ernaar wordt toegelicht, en bovendien worden waar nodig nadelen en valkuilen vermeld. Tot slot volgen er een algehele conclusie en tips voor verder lezen.
Wat echt werkt is een essentieel werk voor onder anderen pabostudenten, master SEN-studenten, leraren, lerarenopleiders, (school)psychologen, zorgcoördinatoren en intern begeleiders.
‘Als je in het onderwijs werkzaam bent, dan wil je doen wat écht werkt om de kwaliteit van het onderwijs te versterken. Dit boek leent zich er goed voor om hierover met elkaar in het team in gesprek te gaan en is voor een brede doelgroep geschreven.’ – Ingrid Nuijt
‘Een naslagwerk met karakter en verplichte literatuur voor iedereen die om kwalitatief onderwijs geeft.’ – Lieven Coppens , Boeketje Onderwijs
‘Een aanwinst voor de eigentijdse onderwijscollectie.’ – NBD Biblion
‘Dit boek had ik willen schrijven. Het is een samenvatting van een enorme hoeveelheid literatuur gericht op leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. Het is veelomvattend, zeer lezenswaardig en het naslagwerk dat je altijd achter de hand moet hebben. Een kanjer van een boek.’ Professor John Hattie, Universiteit van Melbourne, auteur van Visible Learning
‘Een geweldig boek en naslagwerk voor leraren, studenten en onderzoekers op het gebied van onderwijs. Het vat een groot aantal wetenschappelijke onderzoeken samen, draagt de bewijzen aan voor de meest effectieve strategieën om kinderen met extra ondersteuningsbehoeften te onderwijzen. Het is interessant dat de meeste strategieën uit dit boek door alle leraren ingezet kunnen worden; en het drukt ons weer met de neus op het feit dat als de kwaliteit van het onderwijs verbetert alle kinderen daarvan profiteren.’ Professor Hannu Savolainen, Universiteit van Oost-Finland
‘Een nauwkeurige en zeer bruikbare bron voor iedereen die passend onderwijs omarmt.’ Professor Lani Florian, Universiteit van Edinburgh
‘Een verhelderend handboek en naslagwerk over didactiek. [ … ] Nuchter en informatief geschreven.’ – NBD Biblion