We zijn als ouders, hulpverleners, leerkrachten en kindercoaches vaak geneigd om eerst alles over een probleem te willen weten, in de hoop dat we dan vanzelf tot een oplossing komen. Maar vaak is er geen causaal verband tussen een probleem en een mogelijke oplossing. Oplossingen vinden we door bijvoorbeeld aan het kind te vragen (of door te observeren) wat eerder succesvol verliep, of door samen de gewenste toekomst te ontwerpen, of door samen te ontdekken welke talenten het kind al in huis heeft, die behulpzaam kunnen zijn.
Kinderen worden zelf actief betrokken bij hun veranderingsdoelen: zij zijn het meest actief, ze maken hun eigen plan en stellen eigen doelen op. Het kind is de expert!
Met deze waaier kun je coachingsgesprekken goed voorbereiden, heb je tijdens het gesprek behulpzame tools bij de hand en kun je na afloop reflecteren op wat werkte.
Andere hulpwaaiers
AD(H)D
Autisme
Coachen van kinderen
Dyscalculie
Hoogbegaafdheid
TOS
Tics en dwang
De beeldbegeleider in beeld
Verborgen Regels; prikkelarm
Hoogsensitiviteit
Angst
Dyslexie
Bewegen is een feest
Verborgen Regels