Herziene versie verschijnt najaar 2024!
Het is belangrijk dat scholen zich – naast het schoolse leren – nadrukkelijker gaan richten op sociaal-emotioneel leren (SEL). Want door SEL leer je omgaan met jezelf en de ander. Leerlingen die hun eigen emoties begrijpen en zich kunnen inleven in de ander, zullen bijvoorbeeld minder snel geneigd zijn anderen te kwetsen of pijn te doen. Wanneer leerlingen leren conflicten op te lossen en op hun eigen gedrag te reflecteren, kunnen zij beter relaties onderhouden.
Hierdoor werkt SEL preventief: het draagt bij aan het creëren van een positief en veilig schoolklimaat waarin het welbevinden van leerlingen en onderwijsprofessionals erg belangrijk is.
Deze herziene versie is bedoeld voor onderwijsprofessionals die werken met leerlingen tussen 3 en 15 jaar. De inhoud van dit boek is geactualiseerd en uitgebreid. De theoretische basis is uitgebreid met nieuwe gegevens uit onderzoek en er is een hoofdstuk over SEL en trauma toegevoegd. In het hart van het boek worden vijf SEL-competenties uitgebreid besproken. De competenties gaan niet alleen over leerlingen maar ook over de volwassenen in de school. In het derde deel van het boek krijgt de lezer handvatten om SEL stevig in de school te verankeren.
Als extraatje bevat dit boek een minicursus ‘SEL voor schoolteams’ waarmee schoolteams zichzelf kunnen professionaliseren.
Over de vorige editie:
‘Ik heb ’m uit en kan SEL van harte aanbevelen. Praktisch, helder, goed onderbouwd. Precies wat leerkrachten graag lezen.’ – Anton Horeweg, auteur/gedragsspecialist
‘Ik dacht dat Kees van Overveld met zijn Groepsplan gedrag voor het basis- en voortgezet onderwijs zijn Magnum Opus had geschreven. Niet dus. Met zijn nieuwste boek stelt hij mij in het ongelijk. SEL, Sociaal-emotioneel leren als basis ademt Kees’ bezorgdheid uit dat het elk kind, elke jongere sociaal en emotioneel voor de wind mag gaan.’ – Lieven Coppens, Boeketje Onderwijs
‘Goede boeken hoeven niet duur te zijn. Als je als school dit niet schoolbreed invoert kun je er als individuele leerkracht ook zeker mee uit de voeten. Praktisch en haalbaar: zoals we het graag zien. Dit boek is duidelijk geschreven door iemand met liefde voor het vak. Zorg dat er minstens 1 exemplaar op je school aanwezig is.’ – Bertus Meijer, OnderwijsEnZo
‘Het boek SEL – Sociaal-emotioneel leren als basis van Kees van Overveld biedt een helder overzicht van wat SEL is, welke competenties erbij horen en hoe je ermee aan de slag kunt in school. Doordat het boek start vanuit de geschiedenis van SEL en de wereldwijde verspreiding laat de auteur zien dat SEL niet ‘zomaar’ iets is. Samen met Hoofdstuk 4 over de onderzoeken naar SEL geeft dat het boek een gedegen basis. SEL – Sociaal-emotioneel leren als basis leest prettig en is verhelderend. Alles wat ik eerder gelezen heb over sociaal emotioneel leren, valt hiermee op zijn plek. Het boek is heel praktisch, je kunt er zo mee aan de slag. SEL verdient een stevige plek in het onderwijs. Voor ieder die dat wil realiseren, is dit boek een mustread.’ – Arja van Kerpel, Wij-leren.nl
‘Het boek is voor een brede doelgroep geschreven. De auteur heeft dat op pagina vijf keurig in een leeswijzer opgenomen. […] Het boek reikt schoolleiders een heldere spiegel aan om SEL met het team te bespreken en er vervolgens actie op te zetten. Het boek is overzichtelijk in opzet en leest prettig. Zeer aanbevolen!’ – Passend Onderwijs Magazine.
‘Ik zou alvast aanraden om het boek volledig door te nemen. Het biedt zowel de individuele leerkracht als het schoolteam aanknopingspunten om de SEL-competenties in het klas- of schoolcurriculum op te nemen. Het is dan ook aanbevolen literatuur in de lerarenopleiding en geschikt voor iedereen die vanuit professioneel oogpunt een bijdrage levert aan de ontwikkeling van kinderen.’ Saskia Verveat, Signaal
De gratis Vragenkaart SEL op afstand vind je hier >>