Vrijwel iedereen die in het onderwijs werkt, zou graag meer ruimte krijgen voor de pedagogische kant van het vak, met aandacht voor afstemming op de totale persoon van de leerling. Dát is pedagogische sensitiviteit: het goede doen op het juiste moment, in een bepaalde pedagogische context.
Het concept pedagogische sensitiviteit lijkt recentelijk aan populariteit te hebben gewonnen; dit komt mede doordat er steeds meer onderbouwing komt voor het positieve effect van pedagogisch sensitief handelen op de ontwikkeling van lerenden. Om goed leiding te geven aan de pedagogische opdracht van de school en de (emotionele) processen die bij leren horen, is ook sensitiviteit naar leraren nodig. De schoolleider moet de leraren ‘zien’: hij moet begrijpen wat hen beweegt, waar zij warm voor lopen en wat hen motiveert.
Dit boek beschrijft wat pedagogische sensitiviteit inhoudt, en wat het betekent voor het werken met leerlingen en collega’s. Ook gaat het in op de condities voor professionaliseringstrajecten die zich richten op pedagogische sensitiviteit, waarbij succesfactoren en valkuilen in kaart zijn gebracht. Een schoolteam dat werkt vanuit de basiswaarde van pedagogische sensitiviteit draagt niet alleen bij aan een groter welbevinden van de leerlingen en de leraren zelf, maar zorgt ook voor bredere en betere onderwijsopbrengsten!
De schoolleider laat het gedrag zien dat hij ook van anderen in de organisatie vraagt. Als pedagogische sensitiviteit deel uitmaakt van de onderwijsvisie, dan vraagt dit ook een sensitieve houding van de schoolleider naar de leraren, ouders en andere betrokkenen.
Een schoolleider die pedagogisch sensitief is, laat zien dat hij alle betrokkenen in de school serieus neemt, signalen herkent en erkent en een adequate reactie geeft. Dat zal per situatie verschillend zijn. Van belang is dat de reactie passend is bij de onderwijskundige visie van de school.
In de serie Samen leidinggeven aan de onderwijspraktijk zijn ook verkrijgbaar:
1. De professionele leergemeenschap
2. Onderwijskundig leiderschap
3. Handboek Onderwijsrecht
4. Kansrijke medezeggenschap
5. Druk druk druk
6. Hoe komen we van deze rotonde?
7. Wet Werk en Zekerheid
8. Veranderend toezicht
9. Werken aan pedagogische sensitiviteit
10. Sociale veiligheid in school
11. Integrale kindcentra
12. Over het schoolhek heen
13. Startende leraren in het po en vo
14. Leidinggeven aan onderwijsinnovatie met ICT
15. Beter leren door groepsdynamiek
16. School en thuis
17. Een leven lang vitaal in het onderwijs
18. Bewegen naar optimale arbeidsmobiliteit
19. Continu verbeteren in het onderwijs
20. Erken de ongelijkheid
21. Hoe dan?!
22. Wat is eerlijk?