Het complete handboek waarin wetenschap en praktijk rondom het werken aan tekstbegrip met elkaar worden verbonden!
Elk kind heeft recht op goed leesonderwijs. Wanneer je niet goed kunt lezen, is het vrijwel onmogelijk om in de huidige maatschappij mee te komen. Veel leerlingen in het basisonderwijs ervaren moeite bij het begrijpen van teksten. Naast het zorgen voor een goede technische leesvaardigheid, zullen we sterk(er) moeten inzetten op woordenschat en kennis van de wereld: dit zijn zaken die een grote invloed hebben op tekstbegrip.
Dit boek beschrijft wat onder tekstbegrip wordt verstaan en hoe dit tot stand komt, gebaseerd op kennis vanuit de wetenschap. Nederland is een van de weinige landen waar begrijpend lezen een vak apart is. En dat terwijl we weten dat de integratie met andere vakken en gezamenlijke opbouw van kennis op school cruciaal zijn.
Je leest hoe in een doorlopende lijn gewerkt kan worden aan tekstbegrip, van begrijpend luisteren in de groepen 1 en 2 naar (geleidelijk) begrijpend lezen in de groepen 3 t/m 8. Ook word je meegenomen in hoe je zaakvakken kunt koppelen aan het leesonderwijs en teksten in samenhang kunt aanbieden in de klas.
Belangrijk is dat teksten van goede kwaliteit zijn, de inhoud ervan centraal staat en leerlingen schoolbreed van goede instructie worden voorzien.
Dit boek is geschreven voor alle betrokkenen in het basisonderwijs: leraren, taal-/leescoördinatoren, intern begeleiders en schoolleiders. Uitgaande van wat onderzoek ons al jarenlang leert over effectief leesonderwijs, geeft dit boek antwoord op de vraag hoe je als team het verschil kunt maken voor leerlingen: wat doet ertoe als het gaat om onderwijs in tekstbegrip?
‘Dit gewaardeerde boek van Marita Eskes vervult een belangrijke rol. Het vertaalt het werk van Hirsch en andere wetenschappers en zorgt voor juiste accenten en evenwichten binnen de leesdidactiek. Dat het boek ook voorzien is van talloze praktijkvoorbeelden zorgt ervoor dat de leraar het onmiddellijk kan inzetten in de les en dat het binnen scholen en werkgroepen voor debat en discussie kan zorgen bij het uittekenen van een leesbeleid. Ik duim er dus voor dat dit boek op heel wat leeslijstjes van leraren en andere belanghebbenden omtrent leesonderwijs komt te staan.’ – Uit het voorwoord van Tim Surma
‘Ik ken niemand in ons taalgebied die een kwalitatief zo helder boek kan schrijven als Marita Eskes. […] In meer dan 300 pagina’s krijgt de lezer een indruk van de state-of-the-art opvattingen en recent onderzoek als het gaat om effectief begrijpend lezen en de belangrijke aspecten die daarbij een rol spelen. Van didactisch handelen tot aan de rol van instructie.’ – Jan Lepeltak, Komenskypost
‘Het betreft een standaardwerk, waarin de drie insteken op een systematische, overzichtelijke wijze uitgewerkt zijn. Alle relevante aspecten van begrijpend lezen in een doorlopende lijn zijn op een leesbare manier beschreven. Alle reden om als team dit handboek ter hand te nemen en actie op te zetten. Gelet op de problemen met het begrijpend lezen als apart vak is dit zeer aan te bevelen.’ – TIB, Tijdschrift intern begeleiden
Downloads
Bij dit boek hoort ook een groot aantal praktische bijlagen, die je – als je het boek hebt aangeschaft – hier kosteloos kunt downloaden. Het wachtwoord vind je in het boek. Veel succes!
Download de bijlagen!
Bestel nu Technisch lezen in een doorlopende lijn en Begrijpend lezen in een doorlopende lijn in 1 pakket met een aantrekkelijke korting van 10%.