3e, herziene druk
‘Voor onderwijsmensen die écht begaan zijn met het leren van leerlingen en dit leren ook willen verbeteren, is dit boek eigenlijk een must.’ – Letop.be
Onderwijs bereidt kinderen voor op een werkzaam leven in de toekomst. Maar hoe deze toekomst, met de snelle, veranderende ontwikkelingen eruit zal zien, is moeilijk te voorspellen. Een school kan een leerling opleiden tot een beroep dat straks misschien niet meer bestaat. Vanuit dit besef concluderen wij dat het belangrijk is dat je een leerling leert hoe hij moet leren. Met name het ontwikkelen van een leven-lang-leren attitude is een must in de 21e eeuw.
In nationaal en internationaal onderzoek wordt steeds vaker de professionele leergemeenschap gezien als een succesvolle methode voor het verhogen van de ontwikkeling van scholen en het focussen op het zo goed mogelijk laten leren van leerlingen.
Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap heeft in haar Actieplan ‘Leraar 2020′ als doelstelling opgenomen dat scholen zich ontwikkelen naar een professionele leergemeenschap. De basis hiervan is het doorlopend elkaar ontmoeten, samen reflecteren en samen leren, met als doel een leerproces tot stand te brengen dat gericht is op het primaire proces, namelijk het leren van de leerlingen. Door een structuur en klimaat op school te scheppen waar mensen voortdurend de mogelijkheid hebben met elkaar in gesprek te gaan over hun vak maak je ruimte voor ontwikkeling en gebruik je de aanwezige talenten van mensen.
Dit boek beschrijft de theorie van een professionele leergemeenschap en geeft een aantal voorbeelden uit de onderwijspraktijk én praktische tips waarmee je direct aan de slag kunt.
‘Over professionele leergemeenschappen is al veel geschreven. Dit boek onderscheidt zich wel van de vele andere. Volgens de auteur gaat het bij een professionele leergemeenschap om een lerende organisatie waarin door doorlopend samen reflecteren een leerproces tot stand komt dat is gericht op het continu verbeteren van het leren en ontwikkelen van leerlingen. Het biedt een kansrijke manier voor de professionele ontwikkeling van scholen en de verbetering van de resultaten van leerlingen.
De auteur slaagt er bijzonder goed in om moeilijke thema’s, zoals de theoretische grondslag van hoe mensen leren, de rol van de schoolleider, de leraar, de ouders en de leerlingen op een toegankelijke en bevattelijke manier naar de lezer te brengen. De verschillende praktijkvoorbeelden ondersteunen perfect de theorie en zorgen ervoor dat het boek vlot leest. Een aanrader voor alle onderwijsgevenden en in het bijzonder voor schoolleiders.’
– NBD Biblion
‘Met name de andere manier van kijken naar het eigen onderwijs en het leren vormt de leidraad bij het ontwikkelen van een professionele leergemeenschap.’ – JSW
‘De professionele leergemeenschap is een aanrader voor ieder die een steentje wil bijdragen aan het ontwikkelen tot een professionele leergemeenschap.‘ – Arja Kerpel, Wijleren.nl
In de serie Samen leidinggeven aan de onderwijspraktijk zijn ook verkrijgbaar:
1. De professionele leergemeenschap
2. Duurzame schoolontwikkeling
3. Omgaan met ouders
4. Succesvolle schoolprofilering
5. Strategisch omgaan met onderwijshuisvesting
6. Onderwijskundig leiderschap
7. Gesprekkencyclus: van zinvol naar betekenisvol
8. Handboek Onderwijsrecht
9. Kansrijke medezeggenschap
10. Druk druk druk
11. Hoe komen we van deze rotonde?
12. Wet Werk en Zekerheid
13. Veranderend toezicht
14. Werken aan pedagogische sensitiviteit
15. Sociale veiligheid in school
16. Integrale kindcentra
17. Over het schoolhek heen
18. Startende leraren in het po en vo
19. Leidinggeven aan onderwijsinnovatie met ICT
20. Beter leren door groepsdynamiek
21. Erken de ongelijkheid
22. Hoe dan?!
23. Wat is eerlijk?
Hier lees je de blog van Myriam: ‘Vertrouwen, verbinden en vakmanschap‘
Word abonnee!
U kunt ook abonnee worden van de serie Samen leidinggeven aan de onderwijspraktijk en profiteren van de vele voordelen!
Alle voordelen op een rijtje? Klik hier >>