Kinderen met TOS beter begrijpen
Veel kinderen met TOS hebben grote problemen in de interactie met anderen. Sommige kinderen zijn onzeker en teruggetrokken, anderen worden snel boos. Vaak hebben ze moeite met het aangaan en onderhouden van vriendschappen. Kinderen met TOS zitten dan ook vaak niet lekker in hun vel. Wat gaat er nu schuil achter deze problemen in de sociale interactie en het welbevinden? Voor een antwoord op deze vraag kijkt Taal in het kwadraat door een neuropsychologische bril naar kinderen met TOS. Gedrag wordt ontrafeld in termen van (innerlijke) taal, executief functioneren, Theory of Mind en omgevingsfactoren.
De blik door deze bril en de voorbeelden uit zorg en onderwijs zijn een inspiratiebron voor iedereen die werkt met kinderen met TOS.
‘Zowel voor ouders als professionals in het onderwijs en de zorg is dit een zeer informatief boek om meer inzicht in het gedrag van deze kinderen te krijgen. Taal in het kwadraat leidt tot meer begrip en bevat praktische voorbeelden met handvaten.’ – Vakblad Vroeg
‘De auteurs behandelen voorbeelden van een kind met TOS en leggen de nadruk op de bewustwording bij hulpverleners. Zij geven richtlijnen in het kader van onderwijs, zorg en opvoeding, waarbij zij vertellen wat wel en niet wenselijk is in het gedrag van de professional.’ – NBD Biblion