De arbeidsmarkt wordt steeds dynamischer, en een baan voor het leven bestaat niet meer. Dit vraagt – zowel van werkgevers als werknemers – om flexibiliteit, weerbaarheid en wendbaarheid. Je dient na te denken over de toekomst én – ervoor te zorgen dat je aantrekkelijk blijft.
Dit boek gaat over duurzame inzetbaarheid. We moeten niet alleen duurzaam gebruikmaken van natuur en energie, maar ook van menselijke hulpbronnen. Werkvermogen, vitaliteit en employability zijn in feite schaarse hulpbronnen waarmee je verantwoord moet omgaan om er ook later nut en plezier van te hebben.
In dit boek lees je welke factoren invloed hebben op duurzame inzetbaarheid en vind je tips en handvatten om je eigen duurzame inzetbaarheid en die van je medewerkers te versterken. Beschreven wordt hoe draagkracht en draaglast beter in balans kunnen komen, wat je als werknemer en als leidinggevende zelf kunt ondernemen om gemotiveerd voor je baan te blijven, en welke mogelijkheden en regelingen voorhanden zijn om gezond langer door te werken. Het boek geeft voorbeelden uit de praktijk van zowel onderwijsorganisaties als van individuele leraren.
Duurzame inzetbaarheid moet tijdens alle leeftijdsfasen worden gestimuleerd. Het is voor álle werknemers belangrijk dat ze gedurende hun gehele loopbaan op een gezonde en gemotiveerde manier aan het arbeidsproces kunnen en blijven deelnemen.
‘Een prettig te lezen uitgave, stevig onderbouwd vanuit diverse onderzoeken, theorieën, modellen en methodieken. Daarnaast ook nog eens aangevuld met flink wat praktijkvoorbeelden.’ – HJK
In de serie Samen leidinggeven aan de onderwijspraktijk zijn ook verkrijgbaar:
1. De professionele leergemeenschap
2. Onderwijskundig leiderschap
3. Handboek Onderwijsrecht
4. Kansrijke medezeggenschap
5. Druk druk druk
6. Hoe komen we van deze rotonde?
7. Wet Werk en Zekerheid
8. Veranderend toezicht
9. Werken aan pedagogische sensitiviteit
10. Sociale veiligheid in school
11. Integrale kindcentra
12. Over het schoolhek heen
13. Startende leraren in het po en vo
14. Leidinggeven aan onderwijsinnovatie met ICT
15. Beter leren door groepsdynamiek
16. School en thuis
17. Een leven lang vitaal in het onderwijs
18. Bewegen naar optimale arbeidsmobiliteit
19. Continu verbeteren in het onderwijs
20. Erken de ongelijkheid
21. Hoe dan?!
22. Wat is eerlijk?
Â