Runner-up Beste Onderwijsboek 2020!
Instructie wint aan kracht als je hierbij op het bord schrijft. Het maakt niet uit of dit nu een krijtbord, een whiteboard of een smartboard is. Via het bord deel je kennis met de leerlingen door middel van teksten, plaatjes, animaties en video’s.
Maar hoe gebruik je het bord optimaal?
In dit boek pleit de auteur voor ‘slow teaching’ waarbij bordwerk zorgvuldig wordt opgebouwd en geordend, leerlingen aantekeningen maken en de leerstof stapsgewijs en grondig wordt onderwezen én geleerd.
De interactie tussen leerkracht en leerlingen staat centraal en praten, schrijven, denken en herhalen spelen hierbij een belangrijke rol.
Kennis vanuit honderden jaren onderwijservaring wordt gecombineerd met de nieuwste wetenschappelijke inzichten en technieken. Een praktische publicatie die de leerkracht laat onderwijzen en de leerlingen laat leren. Kennisoverdracht is een ambacht!
Dit boek is geschikt voor po én vo.
‘Marcel Schmeier’s ambachtelijke benadering van lessen voorbereiden en geven, waarin aandacht is voor zowel traditionele onderwijskennis als moderne inzichten over leren en lesgeven, heeft een aanstekelijke werking op de lezer: je krijgt zin in onderwijs!’ – Erik Meester, Docent PWPO
‘Slow teaching draait om tijd: de tijd nemen om goed les te geven, om rustig een bordschema op te bouwen en een les helemaal uit te diepen. Die tijd moeten we onszelf en de kinderen weer gunnen.’ – Bertus Meijer, Onderwijsenzo
‘Marcel Schmeier duidt in dit boek de potentiële meerwaarde van het schoolbord vanuit historisch, onderwijstechnologisch en didactisch perspectief, met telkens ruime aandacht voor onderbouwing en praktijkvoorbeelden. Dit boek is dan ook een meerwaarde voor de docent in opleiding maar evenzeer voor de meer ervaren docent die herinnerd wil worden aan de prachtige traagheid van het schoolbord.’ – Tim Surma, Onderwijswetenschapper, Thomas More Hogeschool
‘Hij combineert kennis vanuit honderden jaren onderwijservaring met de nieuwste wetenschappelijke inzichten en technieken. Want kennisoverdracht is een ambacht.’ – CNV Onderwijs
‘Het boek is zeker een aanrader voor iedereen die zich meer wil verdiepen in visualiseren en visueel lesgeven in de klas. Heel veel leerlingen zullen erbij gebaat zijn.’ – Marita Teunisse, Digitaalspeciaal.nl
‘De tekst is vlot geschreven, maakt blij en laat via quotes van denkers over onderwijs zien dat wie meesterschap wil ontwikkelen als onderwijsgevende, niet alleen staat in de wereld.’ – NBD Biblion
De downloads bij dit boek vind je hier.