Hoe kun je leerlingen met autisme motiveren voor je vak?
Kinderen en jongeren met autisme krijgen dagelijks allerlei activiteiten voorgeschoteld. Thuis of in de klas. Sommige van die opdrachten, taakjes of bezigheden verlopen soepel en zonder problemen, maar bij andere merken onderwijsprofessionals en ouders weerstand. ‘Hij wil niet’, ‘Ze vindt het maar stom’, ‘Alles is saai’, ‘Het boeit hem niet’ … Ondanks goede bedoelingen van begeleiders, duiken weleens motivatieproblemen op.
Als geschiedenisdocent stelde Kobe Vanroy zichzelf ooit dezelfde vraag: hoe kan ik leerlingen met autisme motiveren voor mijn vak? Geïnspireerd door heldere kaders uit de zelfdeterminatietheorie, de positieve psychologie, oplossingsgericht werken en … de geschiedenis, helpt hij in dit boek ouders en leraren om hun kinderen met autisme te motiveren: wat helpt en hoe pak je dit dan autismevriendelijk aan?
De praktijktips in Boeien! zijn toepasbaar in verschillende contexten: zowel thuis als op school, zowel door begeleiders met veel kennis en ervaring als door starters. Boeien! motiveert om aan de slag te gaan!