De kaarten bieden de juiste handvatten en ondersteuning om communicatief redzaam te kunnen worden.
Leerlingen met TOS hebben veel moeite met het spreken en begrijpen van taal, en ondervinden daardoor problemen in de communicatie. Dit heeft grote invloed op hun gedrag en sociaalemotioneel welbevinden. Het is daarom belangrijk dat deze leerlingen inzicht krijgen in hun eigen mogelijkheden en in de communicatieve vaardigheden die zij nog kunnen ontwikkelen.
Met de Communicatiekaarten TOS kun je een gesprek aangaan met een leerling met TOS om diens hulpvraag te verhelderen. Zo krijgt de leerling meer inzicht in zichzelf en wat hij of zij nodig heeft om goed te functioneren op school, in sociale contacten of op stageplekken. Deze communicatiekaarten zijn te gebruiken door ambulant begeleiders, onderwijsprofessionals, coaches, logopedisten en eenieder die met leerlingen met TOS werkt.
Leerlingen met TOS lopen het risico dat zij alleen denken aan de dingen die zij niet kunnen. Wanneer leerlingen weten hoe hun TOS eruitziet, hoe ze ermee om kunnen gaan, en dit aan anderen kunnen uitleggen, krijgen ze een genuanceerd beeld van hun eigen vermogen. Ondanks de TOS beschikken ook deze leerlingen over vaardigheden waar zij goed of minder goed in zijn, en zijn er vaardigheden die zij kunnen leren. Bouwen aan het zelfvertrouwen door succeservaringen bij aangeleerde vaardigheden vormt een basis voor het onderwijs, maar zeker ook voor de toekomst.
Downloads
De gratis downloads uit het boek vind je hier.