Positive Behaviour Support (PBS) is een raamwerk gericht op het bevorderen van gewenst gedrag en het voorkomen van probleemgedrag in scholen. Het omvat strategieën en technieken om een positieve en ondersteunende (leer)omgeving te realiseren, waarin de kansen en mogelijkheden vergroot worden dat leerlingen het gewenst gedrag kunnen laten zien. Binnen PBS wordt gedrag gezien als een vak. Vanuit die logica worden lessen in gedrag verzorgd om gedragsverwachtingen expliciet aan te reiken en te leren.
Op basis van onderzoek zijn lessen in gedrag ontwikkeld voor de meest overeengekomen gedragsverwachtingen: ik groet anderen, ik loop met een doel, ik houd mijn handen en voeten bij me, ik houd mijn werkplek netjes, ik ruim mijn spullen op, ik werk zelfstandig, ik kom op voor anderen, ik help anderen met vragen, ik laat anderen met rust. De gedragslessen worden geïllustreerd met praktische oefeningen en onderbouwd met theorie. Deze gedragslessen zijn geschikt voor iedere school waarin men met elkaar de waarden van de school en gedragsverwachtingen heeft vastgesteld.