BegrijpenLezenPlacemet piramidebijinstructie

Vragenkaart Begrijpend lezen

Gratis download!

Het doel van de Vragenkaart is het ondersteunen van leerkrachten bij de instructie van begrijpend lezen. Leerkrachten kunnen het begrijpend lezen van hun leerlingen bevorderen door het stellen van vragen op verschillende niveaus en door ‘hardop denken’.

De Vragenkaart kan gebruikt worden door leerkrachten en leerlingen bij het lezen van teksten. Leerlingen kunnen na het lezen alleen of in tweetallen zelfstandig aan de slag met een aantal opdrachten van de Vragenkaart. Leerkrachten kunnen de Vragenkaart gebruiken bij hun instructie.

De Vragenkaart is verdeeld in zes niveaus. Deze niveaus zijn gebaseerd op de herziene taxonomie van Bloom (Krathwohl, 2002), die als doel heeft om een indeling te maken in lesstof. De onderste drie niveaus vertegenwoordigen de lagere orde denkvaardigheden, en de bovenste drie vertegenwoordigen de hogere orde denkvaardigheden. Het is belangrijk om ook deze hogere orde denkvaardigheden te stimuleren bij het begrijpend lezen (daarvoor dienen het ‘hardop denken’ en het stellen van vragen).

Wil je meer weten over de taxonomie van Bloom, dan kun je kijken op de website www.begrijpendluisterenvoorkleuters.nl. Op deze website voor begrijpend luisteren wordt ook ingegaan op begrijpend lezen. Je vindt op de website een verdere toelichting op de taxonomie van Bloom, relevante achtergrondinformatie en praktische tips voor leerkrachten.

Download Vragenkaart BegrijpendLezenafbeelding

We hebben ook een vragenkaart begrijpend luisteren. Download deze hier.

Bron afbeelding: Krathwohl, D.R. (2002). ‘A revision of Bloom’s taxonomy: An overview’ [digitale versie]. Theory into Practice, volume 41, nr. 4, najaar 2002, pp. 212-218.

 

Meer weten over het verbeteren van tekstbegrip? Lees dan Close Reading:

Winkelwagen
Scroll naar boven