Bas Schepers is columnist, schrijver, ongeneeslijk nieuwsgierig, leergierig en gek van verhalen! Zijn hart ligt bij onderwijs geven aan jongeren. Met verhalen, columns en narratief onderzoek wil Bas onder andere bijdragen aan goed onderwijs voor de volgende generaties, waaronder zijn eigen twee dochters.
Naast zijn werk als columnist voor de zorg en het onderwijs werkte Bas de afgelopen 2 jaar als docent bij ROC Aventus in Apeldoorn. Hij stond voor de klas bij de opleiding verpleegkunde en was onder de indruk van de verhalen die de studenten hem vertelden. Het onderwijs vormt een vat vol verhalen, die ons veel kunnen leren. Daarom vond Bas het in 2018 tijd voor meer verhalen in het onderwijs en richtte hij het Heldenbureau op. Samen met partners uit de wereld van storytelling, groepsdynamisch werken en de neuropsychologie van leren verzorgt hij ondersteuning en op maat gemaakte programma’s voor studenten, docenten, ouders en leidinggevenden in het onderwijs. Hij wil met het Heldenbureau studenten, docenten, ouders en scholen weer held in hun eigen verhaal laten zijn.
Hieronder vind je alle blogs van Bas.
‘Dylan, wat vind jij van deze les tot nu toe?’
‘Niks. Moet dat dan?’
Ik ben een half uur onderweg met een gastles aan studenten van een mbo-school. Lees verder >>
Leesplezier
Ik neem jullie mee naar Warnsveld, eind jaren tachtig. Iedere woensdagmiddag pakte ik mijn fiets uit de schuur. Ik bond mijn linnen tas onder de snelbinders, stapte op en fietste zo snel als ik kon naar het dorpscentrum. Lees verder >>
Halveer die klassen!
Mijn kantoor is één van de voormalige klaslokalen in een oude ambachtsschool. Het is nu een bedrijfsverzamelgebouw waar ik mijn werkplek heb. Sinds kort wordt er, in een aantal andere lokalen, Nederlandse les gegeven aan mensen voor wie Nederlands niet de moedertaal is. Lees verder >>
Het ambacht onder de loep
Ik heb sinds een paar weken kramp in mijn handen. Hoe dat komt? Ik leer gitaar spelen. Elke vrijdagmiddag fiets ik, met een geleende gitaar op mijn rug, naar mijn gitaarleraar Marcel. Lees verder >>
Het zweet op de goede rug
Irma stond mij al op te wachten in de hal van de middelbare school waar zij lesgaf. We hadden via Teams met elkaar gesproken, maar nu zagen we elkaar in levenden lijve.
‘Heb je er zin in?’, vroeg ze. Lees verder >>
De eerste zwaluw
‘Pap, ik hoef morgen niet naar school.’
‘Waarom niet?’, vroeg ik.
‘De juf is ziek en ze hebben geen andere juf of meester die kan invallen.’ Lachend liep mijn dochter de trap op naar haar kamer. Lees verder >>
Er was eens
Ter voorbereiding op deze gastles heb ik de studenten gevraagd een kort verhaal over zichzelf te schrijven. Denise heeft ons allemaal stil gekregen. Haar versie zit vol ingrediënten voor een goed verhaal: er was een duidelijke heldin herkenbaar met een groot verlangen een doel te bereiken, er waren meerdere draken die zij moest verslaan, haar vriend was haar hulpbron en je voelde de spanning of ze haar doel ging halen of niet. Het verhaal van Denise is de reden dat ik graag inga op uitnodigingen voor gastlessen over de kracht van verhalen in het onderwijs. Lees verder >>
Vlammetje
Zouden we ook trots kunnen zijn als we over twintig jaar merken dat veel jongeren hun vlammetje hebben gevonden? Wat dat betekent? Dat jongeren met een glimlach boven hun boeken zitten. Dat ze zich durven verwonderen en vooral veel vragen stellen aan leraren en aan elkaar. En misschien wel het belangrijkste; dat we ze hebben opgeleid tot zelfdenkende burgers die ons uitlachen om de ratrace die wij nu in het onderwijs in stand houden. Of zoals Plato al zei: dat onderwijs goede mensen voortbrengt. Lees verder >>
Fides en de betrokken vader
Ik ken ze niet persoonlijk. Toch kon ik ze, tijdens mijn vakantie in Italië, niet uit mijn hoofd zetten. Door mijn ongeneeslijke nieuwsgierigheid naar gedrag van mensen en mijn passie voor mythische verhalen moest deze column wel over hen gaan. Dat kon niet anders. Lees verder >>
Het is zaterdag, de zon schijnt en ik sta in onze tuin. Ik heb net hardgelopen. Zwetend tel ik het aantal fietsen in de tuin en schat in dat we bezoek hebben. Ik ga naar binnen. Als ik in de keuken sta, zie ik Kirsten naast mijn oudste dochter op onze bank zitten. Ze zitten bij elkaar in ‘de tweede’ op de middelbare school. Lees verder >>
‘Wanneer ben je voor het eerst gepest?’
Met deze vraag begin ik mijn interview met Iris Gotjé. Zij is mijn gast in de derde aflevering van de podcast Young Heroes. Een serie waarin jongeren vertellen over hun ervaringen met bijvoorbeeld pesten, uitkomen voor je geaardheid en racisme. Lees verder >>
Istem voor de laatste/onderste! Die bovenste 2 zijn wat mij betreft meer volwassen vrouwen en dat mondkapje vind ik niet heel realistisch, in je eigen huis? Plus daarmee wordt de suggestie gewekt dat de dochter van Bas ziek is..?