Je bevindt je hier: Home / Blogs / Blog / Blogoverzicht

Blogoverzicht

Be the change

Blogger: Natasja Hoogerheide

‘…Ik herken uw lach en uw ogen. U kent mij vast niet meer. U was mijn juf in groep 5 en uiteindelijk ook in groep 6. Oh, wat waren we blij dat u meeging. U was mijn lievelingsjuf. Ik wil u bedanken voor de fijne tijd. U zag zoveel meer in mij dan ik had kunnen bedenken. En u heeft zoveel indruk op me gemaakt en me enorm geïnspireerd. Zoveel plezierige herinneringen...'. Lees verder >>


 

Regie

Blogger: Esther de Graaff

‘Pas op dat hij níet de regie in handen krijgt,’ zei een hulpverlener ooit over onze zoon Tom. Het was kort nadat hij zijn diagnose had gekregen. In die tijd hechtte ik bijzonder veel waarde aan wat hulpverleners zeiden en klampte ik me vast aan alle adviezen. Ik wilde het graag goed doen. Ik wilde grip krijgen en houden op mijn bijzondere kind, voor wie ik zo veel liefde voelde, maar van wie ik zo weinig snapte. Met wie ik contact wilde. Lees verder >> 


 

Dat is balen!

Blogger: Maarten Tromp

Mijn reisgedrag, of het nu per auto is of per trein, gaat constant gepaard met allerlei gevoelens. Het meest aanwezig is het baalgevoel. ’s Morgens krabben. Balen. File, al bij de oprit van de snelweg. Balen. Tank bijna leeg. Balen. Even doorrijden, lekker, en dan weer die bordjes van de wegsignalering: 50. Balen. In mijn ooghoek een auto langs de weg. Hij heeft pech. Zal wel balen. Zo ook in de trein. Gemist, te laat, te vroeg, ov-chipkaart niet ingecheckt, koud, nat, traag, druk. Allemaal om te balen. Lees verder >>


 

Briefjes

Blogger: Anneke Koelewijn

We zitten in de grote vergaderruimte van de school en bereiden onze presentatie voor. Mijn collega Liz en ik hebben de titel: Beeldcoaching. Met andere ogen kijken naar onderwijs. De rest nog niet. Over een maand moet het af zijn. Lees verder >>


 

Goede voornemens

Blogger: Britt Noorlander

Gelukkig nieuwjaar en de beste wensen voor 2017! Het is alweer zover, het jaar is voorbij en we starten een nieuw jaar. Een nieuw begin met nieuwe en/of oude voornemens. Nu eindelijk eens stoppen met roken, beginnen met afvallen en gaan sporten; dat zijn de bekendste voornemens. Op internet lees ik dat zelfontwikkeling is toegevoegd aan het lijstje met populaire voornemens voor 2017. Oftewel: we willen vooral aan onszelf (gezondheid, lichaam en geest) werken. Lees verder >>


 

Als digi-techniek een probleem wordt: Oude oplossingen in nieuwe tijden

Blogger: Caroline Beumer

In de tijd dat mijn kinderen opgroeiden waren computer en internet nog relatief nieuw. Ons gezin volgde de ontwikkelingen en zo leerde ons tweetal al jong omgaan met de computer. We merkten dat onze zoon moeite had met het begrenzen van de tijd die daaraan werd gespendeerd. En dan waren er nog niet eens mobieltjes en social media. Discussies gingen over de, soms geweldadige, aard van computerspelletjes en de speeltijdlengte. Digi-time was een heikel onderwerp dat de gemoederen soms flink verhitte. Lees verder >>


 

Iedereen in beeld?

Blogger: Hilda van der Tuin

‘Hé mam, gezellig dat je mee-eet vanavond!’
Hè? Ik eet toch altijd mee? Gezellig met elkaar aan tafel de dag doornemen is voor mij een van de leukste momenten van de dag. Maar inderdaad, de twee avonden daarvoor was ik niet aanwezig geweest vanwege twee presentaties. Een week later moet mijn man een paar dagen naar het buitenland voor zijn werk. Als ik de jongste instop op de tweede avond zegt hij: ‘Ik mis papa toch wel erg hoor. Wanneer komt hij terug?’ Het doet mij beseffen hoe fijn het is voor kinderen als ze opgroeien in een gezin waarin beide ouders aanwezig en beschikbaar zijn. Lees Verder >>



De brandweerwagen

Blogger: Kobe Vanroy

Toen m’n zoontje zijn tweedeverjaardagskaarsjes probeerde uit te blazen, nu bijna een jaar geleden, kreeg hij van zijn grootvader een houten brandweerwagen. Of toch iets dat met een beetje verbeelding daarvoor moest doorgaan. Rode vlakken en enkele strategisch geplaatste blauwe cirkels verwezen alleszins naar hulpdiensten en het houten ding had wielen: een brandweerwagen dus. De kleine kerel was er hoe dan ook weg van. We bonden een stukje touw aan zijn nieuwe wagen en dagenlang tsjokte hij ermee rond. Telkens onder begeleiding van een luid ‘tuutaaa!’ of ‘wiejoewiejoe!’ Lees verder >>


 

Brandstof voor het leren

Blogger: Marcel Schmeier

Wie weet wat een antoniem is? Wat is een torus? Wat weet je over Pieter Gerbrandy? Heel veel lessen beginnen met een vraag. Maar hoe effectief is dat eigenlijk? Wees eens eerlijk: hoeveel van bovenstaande vragen kun jij goed beantwoorden? Waarschijnlijk niet alle drie en misschien zelfs niet één. Lees verder >>


  

Ik word later achterwacht

Blogger: Monique Baard

Vandaag hoorde ik een interview op Radio 1 met iemand van CNV, die aangaf helderheid te willen van de minister van onderwijs over de 100 miljoen die het ministerie had uitgetrokken voor extra handen in de klas en in de school. Waar is dit geld gebleven? was de vraag. Waar is het concreet aan besteed? Uit een onderzoek van CNV blijkt namelijk dat scholen niets hebben gemerkt van deze extra pot geld en dat het doel van de 100 miljoen − vermindering van de werkdruk bij leraren − zeker niet gehaald is. De werkdruk wordt nog steeds als veel te hoog ervaren en alle scholen van het onderzoek geven aan dat er geen extra handen in de klas en in de school zijn gekomen. Op veel basisscholen is bijvoorbeeld al jarenlang geen conciërge meer. Lees verder >>


 

Herinneringen van een mantelzorgkind

Blogger: Natasja Hoogerheide

‘Wil je voor mij naar de meubelzaak op de Beijerlandselaan gaan om een nieuwe eethoek te kopen? Je weet wel wat ik mooi vind.’ De angst sloeg hem om het hart, maar hij liet het niet merken. Hij glimlachte naar zijn moeder. En hij ging, de portemonnee stevig in zijn vuist geklemd… Lees verder >> 


   

Begrip

Blogger: Esther de Graaff

‘De buschauffeur is vanmorgen vergeten mijn dochter op te halen. Ze kon dus niet naar school.’
‘Mijn zoon met autisme heeft, in tegenstelling tot zijn broer, geen vriendjes. Hij is daar soms zo verdrietig om. Hartverscheurend.’
‘Ik kan de rekeningen van onze pgb-hulp niet meer declareren, en niemand weet waar het aan ligt.’
‘Mijn zoon heeft driftbuien op school en ze weten geloof ik niet goed hoe ze ermee om moeten gaan. Ik ben zo bang dat hij daar weg moet.’ Lees verder >>


  

Kapper

Blogger: Maarten Tromp

38 ben ik inmiddels. In het jaar 2000 afgestudeerd aan de gereformeerde Pabo in Zwolle. 22 jaar jong. Er was indertijd sprake van een lerarentekort. Er werd al aan studenten getrokken, herinner ik me, die nog ver verwijderd waren van hun diploma. Eentje spande de kroon. Hij had al een baan, voordat hij zijn propedeuse had. Er is ook op de Pabo’s veel veranderd, sindsdien. Terecht, me dunkt. Lees verder >>


 

Rustig doen

Blogger: Anneke Koelewijn

Hij rijdt het plein op. Zijn mountainbike is gebutst en gereduceerd tot het minimale: een frame, twee wielen, een stuur en een zadel. Hij fietst langzaam het plein rond en kijkt de gevel langs. En dan is hij weer weg. Een paar minuten later is hij er weer. Hij staat op zijn pedalen en oefent zijn surplace. Als hij van zijn fiets dreigt te vallen, zie ik wie het is. Lees verder >>


  

Confrontaties in de peuterpuberteit

Blogger: Caroline Beumer

‘Kan de oplossingsgerichte aanpak ook werken bij heel jonge kinderen? En hoe werkt dat dan, als peuters nog weinig taal tot hun beschikking hebben?’ Deze vragen worden tijdens mijn telefonisch spreekuur vaak gesteld. De eerste vraag kan ik bevestigend beantwoorden. De tweede vraagt iets meer inzicht in de oplossingsgerichte aanpak en wat creativiteit. Lees verder >>


  

Zomervakantie. Heerlijk! Toch?

Blogger: Britt Noorlander

Zes weken lang luieren, bijkomen, ontspannen, relaxen en ga zo maar door. Oude bekenden weer opzoeken, rust om dat ene goede boek nu eens te gaan lezen en tijd doorbrengen samen met je gezin of familie. Als het weer in Nederland mee zit kunnen we lekker naar buiten: fietsen, zwemmen, misschien een beetje bruin worden in de zon. Best lang eigenlijk, zes weken. Lees verder >>


 

Red ik het wel?

Blogger: Hilda van der Tuin

Een moeder voelt angst. Het lukt niet om haar kindje geboren te laten worden. De ambulance komt voorrijden en met gillende sirenes vertrekken ze naar het ziekenhuis. Het kindje wordt met een spoedkeizersnee geboren. Het meisje ziet behoorlijk blauw en moet gelijk de couveuse in. Het is onduidelijk of er hersenbeschadiging is ontstaan. Het eerste jaar krijgt het kindje veel medische onderzoeken. Gelukkig blijkt dan dat er sprake is van een normale ontwikkeling en kan iedereen opgelucht ademhalen. Lees verder >>


  

Vakwerk

Blogger: Kobe Vanroy

‘Rood of toch maar blauw?’ vroeg een goede vriendin. ‘Of tuttifrutti?’ Met dat laatste bedoelde ze een combinatie van voorgaande kleuren, hoewel ik die dualiteit niet meteen associeer met fruit. Nu moet ik wel weggen dat ik niet elke ontwikkelingsfase van de pakweg ramboetan ken, maar het zou me eerlijk gezegd verbazen mocht er aan dit lid uit de zeepboomfamilie een blauw kantje zitten. Maar zij had het over de kleur van haar nagels. Haar nepnagels eigenlijk. Lees verder >>


  

De leeskloof

Blogger: Marcel Schmeier

Iedereen kan leren lezen! Echt iedereen? Nou ja, bijna iedereen. Ik was laatst op een mytylschool en daar zag ik een leerling die doof en slechtziend was, met een intelligentie van 30. Zij had inderdaad grote moeite met lezen en kon eigenlijk alleen pictogrammen lezen. Maar dergelijke leerlingen vormen slechts een zeer kleine groep; laten we zeggen ongeveer 2 procent. Lees verder >>


 

Kinderen leren vallen

Blogger: Monique Baard

Als klein meisje had ik een duidelijk beeld van mijn toekomst: later als ik groot ben word ik juf. Schooltje spelen was jarenlang mijn favoriete bezigheid. In 1983 werd mijn kinderwens werkelijkheid en kreeg ik het diploma leerkracht. Toen ik eenmaal een ‘eigen’ klas had, bleek dat het beeld, dat ik steeds concreter gevormd had van het beroep leerkracht, te kloppen. Ik heb het de twintig jaren die ik vervolgens als leerkracht werkte, iedere werkdag als een afwisselend en fijn beroep ervaren. Lees verder >>


  

Een blauwe vlinder

Blogger: Natasja Hoogerheide

Daar sta je, in je blauwe budopak. Je ziet er stoer uit. Zelfverzekerd. Over een kwartier begint de les. Er komt een moeder binnen. Schuin achter haar staat een kleine jongen. Angstig kijkt hij in het rond. Ik voel de spanning van de moeder en zie hoe ze hoopt dat dit gaat lukken voor haar kind. Lees verder >>


 

Bedankt dat je het vraagt

Blogger: Esther de Graaff

We gaan een stukje lopen, mijn dochter Rianne en ik. Een paar speeltuintjes langs. Misschien nog een boodschap doen. We zien wel. Snel propt ze nog van alles in haar zak. Een elastiekje, een knijper, een steentje, een poppetje.
‘Als jij dan een elastiekje nodig hebt ofzo, dan heb ik het voor je!’
Ze is graag de reddende engel. Lees verder >>


 

Laat je verrassen!

Blogger: Maarten Tromp

’t Is plannen geblazen als directeur van een basisschool. Plannen is goed. Zeker als je het goed kunt. Belangrijke dingen eerst – en dan moet je natuurlijk goed weten wat er belangrijk is. Plannen is reflectie. Zondagavond neem ik mijn week door. Binnen 30 minuten heb ik de boel op orde in mijn agenda en in mijn hoofd. Soms zie ik wat tegen dat planmoment op. Ik weet immers: als ik gepland heb, is mijn werkweek begonnen en het weekend de facto voorbij. Lees verder >>


 

Thuis is Floor héél anders… 

Bloggers: Monique Thoonsen en Carmen Lamp

‘Tja, Floor. Die lijkt gewoon niet zo geïnteresseerd. Ik vind het zo lastig om haar erbij te houden!’ Vandaag praat ik met Lisanne, leerkracht van Floor. Als pedagoog met specialisme zintuiglijke prikkelverwerking, hoor ik regelmatig leerkrachten dit soort opmerkingen maken. Ook ib’ers kennen meestal wel een ‘Floor’, die niet zo geweldig scoort en met de hakken over de sloot naar de volgende groep is gegaan. Lees verder >>


 

Kampioen

Blogger: Natasja Hoogerheide

‘Het is niet dat ik geen zin heb, mijn autisme trekt dit gewoon niet meer, mama.’
Een hartverscheurend berichtje. Eén van de vele berichtjes die mijn kind stuurde vanuit de taxi, op weg van school naar huis. Hij trok het niet. Het was te veel. Langzaam gleed hij terug naar af. Steeds meer werd de bank in de woonkamer zijn veilige haven, zijn anker, zijn houvast…Lees verder >>


  

Hij doet niks hoor!

Blogger: Esther de Graaff

‘Mam, ik heb in de kring verteld dat het vanmorgen heel moeilijk was met Tom. Dat hij vreselijk gilde en zo.’ ‘Dat is goed hoor. Hoe reageerden de kinderen?’ ‘Ze vonden het zielig voor me. ’Rianne beseft goed dat ons gezinsleven door Tom anders is dan in de meeste andere gezinnen waar ze komt. Ze praat er makkelijk over, tegen iedereen. Al heel jong haalde ze mijn kastanjes uit het vuur door in een speeltuin tegen kinderen die van alles vroegen aan Tom – die niet reageerde – te zeggen: ‘Hij is autistisch hoor, en hij kan niet zo goed praten.’ En zo was het, en zo is het. Lees verder >>


 

Over Kernwaarden en Kapstokken

Blogger: Maarten Tromp

In het kader van een nieuw te ontwikkelen schoolplan, hebben we ons als team recentelijk gebogen over de kernwaarden van onze organisatie. Ergens is ooit iemand wakker geworden met het idee: het is goed om kernwaarden op te stellen. Want dan kunnen we verder. En tot het moment dat ik met mijn team aan de kernwaarden ging, heb ik nooit echt stilgestaan bij de waarde van kernwaarden. Lees verder >>


 

Het meisje

Blogger: Natasja Hoogerheide

‘Ga jij maar even in de gang zitten,’ had de juf gezegd. ‘We gaan het vandaag over de dood hebben en dat is veel te zielig voor jou…’ Daar zat ze. In de gang. Stilletjes staarde ze naar de deur. Aan de andere kant van de deur, in de klas, ging het over de dood. De dood. Eng. De dood was iets waar niet over werd gepraat. Lees verder >>


 

Autisme en het IQ

Blogger: Esther de Graaff

Toen hij vier jaar was ging mijn zoon Tom naar een medisch kinderdagverblijf. Hij kwam in een auti-structuurgroep, een groepje met 8 kinderen en 3 juffen. Het voelde als een warm bad. Na een lange periode van onzekerheid, onderzoeken en het krijgen van de diagnose  – klassiek autisme en een flinke ontwikkelingsachterstand – was dit de eerste plek waar hij kwam en niet opviel als ‘dat jongetje dat anders is’. De eerste plek waar ik andere ouders met een ‘bijzonder’ kind ontmoette. Lees verder >>




Generaties luie ogen

Blogger: Marije van den Bovenkamp

Mijn opa had een lui oog. Mijn tante had een lui oog. Ik heb een lui oog. En mijn jongste zoon heeft een lui oog. Hoezo is dit erfelijk bepaald? Hij was twee jaar, mijn zoon, toen we in een paar maanden tijd zagen dat hij steeds meer ging loensen. ‘Oh jee,’ dacht ik toen: ‘de volgende generatie met luie ogen.’ Lees verder >>


 

Joost mag weten...

Blogger: Tirza van Schie

‘Je zit in het verkeerde lokaal!’ Natuurlijk zat ik in het verkeerde lokaal... ‘Waar zit ik dan?’ ‘Je hebt nu economie, aan de andere kant van de aula...’ Joost mag weten hoe anderen wel altijd wisten waar ze zaten en waar dat was. Joost mag ook weten hoe sommigen niet alleen hun eigen rooster, maar ook nog eens dat van mij leken te kennen. Lees verder >> 


  

Elke dag is een dag van respect

Blogger: Monique Baard

Scholen krijgen een veelheid aan post en mails binnen van landelijke thema’s en goede-doelenacties met daarbij behorend lesmateriaal. Veelal waardevolle materialen die mooi passen bij het vak burgerschap. Maar waar zeg je ‘ja’ tegen en waar besluit je niet aan mee te doen? Deze keuze heeft te maken met de waarden van een school. Waarden vormen het fundament van het pedagogisch klimaat in een school. Lees verder >>


 

Leuk, leuker, leukst

Blogger: Maarten Tromp

Het is altijd uitkijken geblazen in het onderwijs. Voor je het weet is ‘leuk’ de norm. De school moet leuk zijn: leuke kinderen, leuke leerkrachten, leuke activiteiten. Op Facebook steken scholen elkaar de loef af. Leuk zeg, ijsjes eten. Wat leuk, die kickboksclinics. Nou ja, leuk joh, tablets. In het onderwijsland is er ook wel kritiek te horen op de verleuking van het onderwijs. En vaak ervaar ik die geluiden als prettig. Leuk hoeft voor mij niet zo. Leuk is glad ijs. Leuk is volgens mij een bijproduct van boeiend onderwijs. Lees verder >>


 

Serenitijd

Blogger: Natasja Hoogerheide

‘Kijk mama, het mist buiten!’ Stralend staat hij voor het raam. ‘O mama, mooi hè!’ Mijn kind, net wakker. Hij heeft een beetje langer geslapen dan normaal. Dat kan, want het is vandaag zijn rustdag; de hele week naar school gaan is nog geen haalbaar doel. ‘Mama, zullen we in de mist gaan wandelen? Dan lijkt het net een sprookje…’ Lees verder >> 


 

Nakijken

Blogger: Marcel Schmeier

Meester Max staat voor het raam van zijn klas en kijkt uit over het schoolplein. Het is halfvier en bijna alle kinderen zijn naar huis. Op het bankje onder de kastanjeboom zitten Anne en Dana nog plaatjes te ruilen en Merle hangt ondersteboven aan het klimrek. Ze zwaait. Meester Max lacht en zwaait terug. Hij loopt naar zijn bureau. Het is tijd om na te kijken. Lees verder >>


  

Stilte AUB!

Blogger: Kirsten Onderwaater

Mijn man en ik zitten buiten aan de koffie. Het is hoogzomer. En we zijn allemaal thuis. De kinderen spelen in de huiskamer. Net op het moment waarop ik in een heerlijk ontspannen ‘zijn’ wegglijd, bereikt een gekrijs dat door merg en been gaat mijn oor. Weg stilte, weg rust, weg ontspannen zijn. Lees verder >>


  

Vanzelfsprekend

Blogger: Esther de Graaff

Haar roodgelakte nagel wijst naar het rechthoekje.
‘Schrijf dáár je naam maar.’
Mijn zoon bekijkt de fineliner in zijn hand. Zijn zusje moedigt hem aan. Lees verder >>


 

Mijn cadeaudochter, een verademing

Blogger: Marije van den Bovenkamp

‘Papa! Pahaaaaaap! Kom nou!’ Mijn stiefdochter (9) roept vanuit de badkamer. Ze zit al een tijd in bad te spelen en wil nu dat haar vader nog even haar haren komt wassen. Papa staat net met zijn handen in de marinade en kijkt mij hulpeloos aan. ‘Ja hoor schat, ik ga wel even.' Lees verder >>


 

Verandering van spijs doet eten

Blogger: Monique Baard

Velen hebben, net als ik, een goed vooruitzicht en mogen binnenkort hun werk even helemaal vergeten, de koffers pakken en op reis gaan. Of we nu naar Texel, Zeeland, Frankrijk of naar verre bestemmingen gaan, reizen verbreedt je horizon. Je ontmoet nieuwe mensen, ziet onbekende plekken, leert nieuwe culturen kennen, ontspant en laadt weer op. Maar eerst moeten we dit schooljaar nog goed afronden. En de laatste schoolweken zijn altijd hectisch. Lees verder >>


 

Eens in de zoveel tijd…

Blogger: Maarten Tromp

Eens in de zoveel tijd tref je een groep waarin alles lijkt te kloppen. In het afgelopen jaar heb ik als directeur zestien dagen mogen lesgeven in zo’n klas. Groep 8. Een klas boordevol initiatief en creativiteit. Met plezier stonden ze paraat op de open dag om nieuwe ouders te verwelkomen. Ook hielpen ze graag als er een klusje te doen was in de tuin of een sjouwwerkje met de conciërge. Met gezamenlijk plezier maakten ze de schooldagen tot een feest. Lees verder >>


 

Huisbezoek

Blogger: Natasja Hoogerheide

Trots huppelde ze naast de juf over straat. Haar vlechten dansten op haar rug. Haar ogen schitterden. En ze had haar feestjurk aan, want het was feest. De juf kwam immers op huisbezoek! Haar moeder had gezegd dat de juf tussen de middag kon komen, want dan kon ze meteen lekker mee-eten. Haar moeder had speciaal roti gemaakt. Het rook heerlijk! Lees verder >>


 

Lezen, wat heb je daar nou aan?

Blogger: Marcel Schmeier

‘Moet ik 360 minuten per week besteden aan technisch lezen?’
De leerkracht van groep 3 kijkt me verschrikt aan.
‘Als je wilt dat al je leerlingen succesvolle lezers worden, dan is dat wat ik je aanraad,’ antwoord ik haar. Even is ze in gedachten verzonken, waarna ze hoofdschuddend vervolgt: ‘Hoe krijg ik dat in vredesnaam voor elkaar? Ik moet nog zoveel andere vakken geven.’ Lees verder >> 


 

Toetsen: meten is weten of mag het een onsje minder?

Blogger: Kirsten Onderwaater

Op het moment dat ik deze blog schrijf, wordt op alle basisscholen in heel Nederland een gecertificeerde eindtoets afgenomen. Deze toets wordt in de volksmond Citotoets genoemd, aangezien het Cito-aandeel aanzienlijk is. Er is veel te doen over de toetsen en met name de eindtoets. Regelmatig lees ik negatieve reacties of berichten. Wat is dat toch voor donkere wolk die boven het toetsen hangt? Waarom zoveel negatief gedoe en aandacht rondom het toetsen? Er zal toch wel iets goed zijn aan de hoeveelheid toetsen die we afnemen bij jonge kinderen? Lees verder >>


 

Vierkante ogen

Blogger: Esther de Graaf

‘Mama, mag ik nog een keer Frozen kijken? Of iets van K3? Of nee, Het Klokhuis. Die aflevering over turnen!’

Het is woensdagmiddag. Mijn dochter is een beetje hangerig en buiten regent het. We hebben een middagje samen. Mijn zoon is naar de ‘bijzondere buitenschoolse opvang’. Hij heeft het daar prima naar zijn zin en er wordt goed voor hem gezorgd. Heerlijk.

‘Zullen we een spelletje doen? Monopoly? Kwartet? Of iets knutselen?’ probeer ik.
‘Waarom?’ vraagt ze. Lees verder >>


 

Dat is ons oerinstinct

Blogger: Marije van den Bovenkamp

Terwijl mijn vriend en ik rustig zitten te kletsen onder het genot van een kop koffie, horen we ineens keihard gekrijs van boven. In een fractie van een seconde volgen wij allebei ons oerinstinct en rennen naar boven. Daar treffen we twee heel boze, huilende jongetjes aan. Mijn zoon en zijn zoon hebben knallende ruzie en hebben elkaar een paar flinke dreunen verkocht. Mijn zoon is twee jaar jonger, dus hij huilt het hardst. Lees verder >>


  

Het laatste Engelse dropje

Blogger: Tirza van Schie

‘Bah, nee... die hoef ik niet mam.’
‘Nee... oké, snap ik... niemand wil die. Geeft niks... Eet ik hem zelf wel op.’
‘Lust je die dan?’
‘Geen idee... Het is al weer zo lang geleden, dat ik het niet meer weet.’
Ik nam het snoepje met roze balletjes en stak het in mijn mond. Altijd hetzelfde: als de zak Engelse drop uit mijn dashboardkastje bijna leeg is, blijven de roze-balletjes-snoepjes als laatste over. Lees verder >>


 

Donderdag is de dag waarop het dondert in de klas

Blogger: Monique Baard

De laatste jaren heeft het datagestuurd werken terrein gewonnen binnen het onderwijs. Binnen het pedagogisch systeem Schoolwide Positive Behavior Support, kortweg PBS, vormt data het hart van het onderwijsproces. Minimaal een keer per maand komt het PBS-team bijeen om zaken die leven binnen de school op het gebied van het pedagogisch klimaat en gedrag van de leerlingen te bespreken. Lees verder >>


 

Onderwijs met een gouden randje

Blogger: Maarten Tromp

Onderwijs is een magisch vak. Wat zijn er al een boeken verschenen over hoe het werkt. Dikke naslagwerken die vertellen hoe het moet. Met modellen, onderzoeksresultaten, praktijkvoorbeelden en eindeloze rijtjes – soms gevaarlijk lange en afstompende opsommingen. Al vele uren heb ik besteed aan de vraag: wat is toch die magie van ons vak? Lees verder >> 



Passende zorg en onderwijs

Blogger: Natasja Hoogerheide

Daar ging je, met op je rug je rode rugzakje van Thomas de Trein. Stilletjes zat je op je stoel. Elke dag maakte je dezelfde puzzel. Angstig bedekte je je oren met je handjes als het te druk was in de klas. Je deed je best te spelen met de andere kinderen, tot je, bezweet van de inspanning, met natte haartjes en rode wangen in een hoekje naast de kast ging zitten. ‘Met deze kindjes kan ik niet spelen!’ snikte je als ik je kwam halen. Thuisgekomen begon je te gillen. Lees verder >>


 

Reflectieverslag

Blogger: Marcel Schmeier

Wat hoor ik toch veel verontrustende berichten over de lerarenopleidingen de laatste tijd. Hier worden de mensen opgeleid die onze kinderen moeten voorbereiden op de toekomst, maar veel opleidingen maken er schijnbaar een rommeltje van. Vervelend als je als student niet goed wordt voorbereid op de belangrijke taak die je moet gaan vervullen. Het lijkt me frustrerend als je vol passie begint aan een opleiding en vervolgens in de praktijk merkt dat je niet over de juiste kennis en vaardigheden beschikt. Dit gebeurde Mark van der Werf. Lees verder >>


 

Ma(a)twerk

Blogger: Kirsten Onderwaater

‘Houd je been nu eens bij je...’ Terwijl ik mijn uiterste best doe om op mijn yogamat én mijn balans te vinden en te houden, rustig naar mijn flanken te ademen en me te focussen op het kaarsje, hoor ik mijn lieve Marokkaanse Yogini op haar pantoffeltjes naar me toe schuifelen. ‘Houd je benen in je lijf, Kirsten… kijk nu eens… alles puilt uit… schouders en heupen bij jezelf houden… geen wonder dat je zo moe bent. Je geeft alles weg. Lees verder >>


 

Samen sterk

Blogger: Esther de Graaff

Het was een jaar vol onzekerheid, onduidelijkheid en uitgestelde deadlines. Een jaar vol vragen en onbevredigende antwoorden. Een jaar vol slapeloze nachten. Maar ook een jaar waarin ik meer dan ooit ben gaan voelen wat ‘samen sterk’ betekent. De mooie contacten met andere ouders van zorgintensieve kinderen. Met betrokken leerkrachten en hulpverleners. Het contact met mensen die er alles aan wilden doen om wél duidelijkheid naar ouders en zorgverleners te creëren. Lees verder >> 


 

Tenenlopers

Blogger: Tirza van Schie

Twee van onze kinderen, de jongens, hebben jarenlang op hun tenen gelopen. Niet in de zin van: het willen voldoen aan andermans eisen. Dat willen we allemaal wel eens, maar zo dramatisch dat we daar jarenlang zoet mee zijn, is het hier niet. Nee, ze liepen – letterlijk – niet plat op hun voeten. Lees verder >>


  

Opruimpiet

Blogger: Marcel Schmeier

Ik probeerde zo netjes mogelijk de woorden tussen de regels te schrijven in mijn schrijfschrift. Ik had inmiddels al vier stickers en bij de vijfde sticker mocht ik de volgende keer met een groene vulpen schrijven. Het was bijna kwart over drie en er heerste een rustige sfeer in de klas. Hoewel het half november was, viel er toch een warme zonnestraal door het raam op mijn tafel. Lees verder >>


 

Een experiment met excuus op het eind

Blogger: Maarten Tromp

Het kwam uit zijn tenen. Met zijn hele lijf, motoriek, mimiek en tong slingerde hij het woord als een sloopkogel tegen me aan. 3-letterige woordje waarmee vaak het mannelijk geslachtsdeel wordt aangeduid. Op zichzelf was het nog niet eens zozeer het woord. Maar de wijze waarop het zijn mond verliet. Werkelijk. Wat moet dit hem destijds opgelucht hebben. Bij mij dreunde het nog lang na. Lees verder >>


  

Gelukkig op school

Blogger: Natasja Hoogerheide

Geconcentreerd prikt het jongetje zijn potloodpunt in zijn gum. Rond en rond en rond draait de punt. Krak! De punt breekt af. Oeps. Hij bekijkt het resultaat aandachtig. Wat nu? Hij steekt de punt terug in zijn potlood. Tot drie keer toe valt die er weer uit. Het jongetje zucht diep. Hij kijkt eens rond. Alle kinderen zijn aan het werk. De juf helpt een groepje kinderen aan de andere kant van de klas. Dan staat hij op. Lees verder >>


 

Snoep verstandig?

Blogger: Kirsten Onderwaater

Of ze nog een snoepzakje krijgt, vraagt het vriendinnetje van mijn middelste aan me. Het verjaardagsfeestje zit erop en ik wil de kinderen met de auto naar huis gaan brengen. ‘Uh… nee,’ zeg ik, ‘die heb ik helemaal niet.’ Met deze ene zin verander ik het tot dan toe nog leuke feestje in een zichtbare teleurstelling voor haar. Lees verder >> 


 

Passend ouderschap

Blogger: Esther de Graaff

Boven aan de trap zit een flinke plaat hout die, door hem opzij te schuiven, toegang geeft of juist de weg belemmert naar de eerste verdieping. Met een musketonhaak kan dit houten schot worden gesloten. De haak zit aan de achterkant, en ik kan, als ik er helemaal overheen buig, net bij. Hij mag niet alleen naar boven, mijn zoon van acht. Hij doet daar namelijk van alles wat niet de bedoeling is. Lees verder >> 


 

Een huis vol broertjes en zusjes

Blogger: Marije van den Bovenkamp

‘Jouw stiefbroertje en -zusje wonen hier toch niet?’ vraagt het vriendje van mijn jongste zoon terwijl ik de voordeursleutel in het slot steek. Zijn blik blijft rusten op ons naambordje naast de voordeur. Lees verder >>


 

De Grootste-Goofy-Blunder

Blogger: Tirza van Schie

Foutje gemaakt vandaag. Ik was spontaan een gesprek aangegaan met de juf van Sven, want Sven gaat eventjes niet zo graag naar school. ‘Het is er saai mam. Alles wat ze vertellen over de vakken die ik volgens jou leuk zou moeten vinden, weet ik eigenlijk al.’ Maar Sven is een lief, braaf kind en gaat gewoon. Hij gedraagt zich zoals het hoort. Hij gaat niet lopen klieren, hij gaat niet achterstevoren op zijn stoel zitten en hij gaat ook niet op zijn kop staan. Hij maakt gewoon zijn werk. Goed of slecht scoren vindt hij nauwelijks interessant. Lees verder >> 


 

Het zijn weer gouden weken

Blogger: Monique Baard

Voor de eerste regio van ons land zit de eerste week van het nieuwe schooljaar er al weer op, de tweede regio start deze week. Via Twitter zag ik berichtjes van een aantal scholen die op de eerste schooldag ouders en leerlingen op originele wijze welkom heetten. Ouders en leerlingen werden een week voor de start van het jaar persoonlijk uitgenodigd. Het lijkt mij geweldig... Lees verder >>  


 

Plastic tas

Blogger: Judith Porcelijn

Soms heb je een leerling in de klas die niet geholpen wil worden. Daar heb ik slapeloze nachten van. En maar piekeren hoe ik zo iemand kan redden van de ondergang. Leonie. Mooie meid. Lange blonde krullen, weet van aanpakken en altijd blij. Van de hele klas had ik haar als eerste op een stageplek die perfect paste. Bij een grote supermarkt. Binnen vier weken was ze opgeklommen van vakkenvuller naar kaasmeisje. Het werd nog mooier. Lees verder >>


 

Lekker veel vakantie!

Blogger: Maarten Tromp

‘O, zit jij in het onderwijs? Lekker veel vakantie.’ Iedereen in het onderwijs herkent deze woorden. Irritante woorden. Want ze zijn waar. Vreselijk waar. Iemand in mijn omgeving formuleerde het ooit zo: ‘Er zijn drie redenen waarom ik ook wel zou willen overstappen naar het onderwijs: juni, juli en augustus.’ Lees verder >>


  

Pareltjes

Blogger: Natasja Hoogerheide

‘Juf…’ fluistert ze zacht. Ik hoor het maar net. Als ik me omdraai staat ze daar. Heel even. En weg is ze weer. Klein, blond en verlegen is ze. Stil. Praten doet ze nauwelijks. Ik had haar al gezien. In de aula, waar ze zat te werken aan de computer. Als ik mijn deur uit loop, zie ik haar nog net lopen. Naar de trap. ‘Wat leuk dat je even gedag kwam zeggen,’ lach ik haar toe. Ze blijft staan.
Lees verder >>


  

Lijstje

Blogger: Marcel Schmeier

Als onderwijsadviseur heb ik het voorrecht om in de lessen van veel verschillende leerkrachten te mogen kijken. En wat zie ik een hoop mooie en goede dingen gebeuren in onze Nederlandse klaslokalen. De meeste leerkrachten in Nederland geven gewoon goed les. Heel af en toe zie ik zelfs leerkrachten die boven dit maaiveld uitsteken. Lees verder >> 


  

Jammer

Blogger: Esther de Graaff

‘Je vindt het zeker wel jammer dat Tom nog nooit ‘‘mama’’ tegen je heeft gezegd?’
Mijn dochter Rianne was nog geen 3 jaar toen ze dit zei. Ik was verbaasd. Hoe kwam ze erbij?
‘Ja, dat vind ik best jammer.’  Vervolgens kwam ze dicht tegen me aan zitten en ... Lees verder >>


 

Raketje

Blogger: Tirza van Schie

Larsje schoof zijn laatjes open om mij zijn nieuwe boekjes te laten zien. Hij pakte als eerste zijn rekenboekje. Maar nog voordat hij kon laten zien hoe hard ze gewerkt hadden, hield het jongetje naast hem, triomfantelijk zíjn boekje omhoog…  ‘Maar IK heb een veel moeilijkere!’ Lars negeerde het jongetje naast hem en liet me zijn taalboekje zien. Maar wederom kregen we de kans niet om er op in te gaan, omdat het buurjongetje weer zijn boekje in mijn gezicht hield. ‘En IK heb wéér een moeilijkere hahahaha!’ Lees verder>>


 

Lievelingetjes

Blogger: Judith Porcelijn

Anja viel nooit zo op in de klas. Ze zat achterin en leek zich altijd een beetje te verstoppen achter de lange jongens in de banken voor haar. Als ik haar een beurt gaf, lachte ze altijd eerst een beetje verlegen naar me, alsof ze wilde zeggen ‘ach juf, sla mij maar even over’. Maar dat zei ze niet. Lees verder >>


 

Samen spelen? …samen delen!

Blogger: Kirsten Onderwaater

Kennen jullie deze zin? Ik maar al te goed. Meestal volgde die op mijn klaagzang als klein meisje bij mijn moeder dat mijn beste vriendinnetje met mijn lievelingsauto aan de haal wilde gaan. Ja, we wilden wel graag samen spelen. Maar samen delen was vaak... Lees verder >>


 

Euhm… Je boek?

Blogger: Maarten Tromp

Bijna iedereen die kan fietsen, fietst wel eens langs een school. Hij of zij ziet al dan niet bewust de grote ramen van de klas, opgefleurd door meer of minder vrolijke planten. Vaak zijn er op die ramen... Lees verder >>


 

Thom

Blogger: Natasja Hoogerheide

De deur van mijn IB-kamer zwaait open.
‘Thom is weggelopen en Piet is al achter hem aan.’
Snel bel ik de moeder van Thom. Lees verder >>


 

‘Zij heeft vier kinderen!’

Blogger: Marije van den Bovenkamp

Mijn vriendinnen en collegas met en uit traditionele gezinnen vinden onze opvangroosters nogal ingewikkeld en begrijpen soms echt niet hoe we dat allemaal handlen. ‘Vier kinderen!’ riep mijn manager regelmatig tegen andere collega's. ‘Zij heeft vier kinderen! Ik moet er niet aan denken!’ Hij vertelde er dan niet bij dat ik maar twee keer ben bevallen... Lees verder >>


 

Opvoeden blijft een uitdaging...

Blogger: Monique Baard

Als trainer en coach van Positive Behavior Support (PBS) begeleid ik mensen om in het dagelijks handelen in de klas de focus te leggen op gewenst gedrag van leerlingen en minder aandacht te besteden aan kleine ‘overtredingen’. Het zit in ons om snel te reageren op dingen die we niet leuk vinden of...Lees verder >>




Snoepjes van vreemde meneren

Blogger: Kirsten Onderwaater

We zijn in de dorpsapotheek. Terwijl ik de vriendelijke dame achter de toonbank te woord sta, sluipen mijn meiden zachtjes de apotheek uit. Met één oog en één oor op de dame gericht, probeer ik het gesprek te  voeren, terwijl ik met de andere helft ingespannen luister en kijk of ik ze nog hoor en zie. Lees verder >>


 

Begrip

Blogger: Esther de Graaff

‘De buschauffeur is vanmorgen vergeten mijn dochter op te halen. Ze kon dus niet naar school.’
‘Mijn zoon met autisme heeft, in tegenstelling tot zijn broer, geen vriendjes. Hij is daar soms zo verdrietig om. Hartverscheurend.’
‘Ik kan de rekeningen van onze pgb-hulp niet meer declareren, en niemand weet waar het aan ligt.’
‘Mijn zoon heeft driftbuien op school en ze weten geloof ik niet goed hoe ze ermee om moeten gaan. Ik ben zo bang dat hij daar weg moet.’
Lees verder >>


 

Twitter Feed

Vlindernatasja Nieuw blog: Be the change! Over #onderwijs & teaching the whole child, #SEL @KvOverveld en U2✨… twitter.com/i/web/status/8…

Retweeted 4 uur geleden via Twitter for iPhone • 5 retweets

Contact

  • Postbus 365, 1270 AJ, Huizen 
  • T +31  (0)35 542 95 48 
  • F +31  (0)35 543 12 70

Winkelwagen

 x 
Totaal: 0.00
Je winkelwagen is leeg