Je bevindt je hier: Home / Blogs / Blog / Leuk, leuker, leukst

Leuk, leuker, leukst

Maarten TrompHet is altijd uitkijken geblazen in het onderwijs. Voor je het weet is ‘leuk’ de norm. De school moet leuk zijn: leuke kinderen, leuke leerkrachten, leuke activiteiten. Op Facebook steken scholen elkaar de loef af. Leuk zeg, ijsjes eten. Wat leuk, die kickboksclinics. Nou ja, leuk joh, tablets. In het onderwijsland is er ook wel kritiek te horen op de verleuking van het onderwijs. En vaak ervaar ik die geluiden als prettig. Leuk hoeft voor mij niet zo. Leuk is glad ijs. Leuk is volgens mij een bijproduct van boeiend onderwijs.
Wacht.

Er gebeurt iets in mijn hoofd. Ik draai in mijn hoofd een 8’je op de schaatsbaan van mijn gedachtewereld. Ik start – PANG! – bij de kerntaak van de school: goed onderwijs voor de kinderen op de school. Vervolgens vul ik dit al snel (pootje over) in met het begrip ‘boeiend onderwijs’. Ik zwier in de 8 van mijn gedachten naar de vraag hoe ik vaststel dat kinderen geboeid zijn en finish altijd weer bij die twinkeling in de ogen. Rondje 33,6 – in mijn gedachten dan, niet helemaal conform de werkelijkheid. Daar, bij die twinkeling, wordt onderwijs ook heel leuk. Krachtig onderwijs is leuk, omdat de pedagogische wet zegt: wat je goed kunt, vind je leuk. Wat je leuk vindt om te doen, ga je steeds beter onder de knie krijgen. Een beetje als schaatsen. Hier kruist mijn 8’je, bij ‘boeiend’ en ‘leuk’.

De vraag is: wat is je vertrekpunt? En wat straal je uit, als leerkracht? Waarom vindt een leerkracht het werk leuk, of niet (meer) leuk? Geluiden over tijdsdruk, verzuring en verkramping zijn niet van de lucht tegenwoordig. De stelling dat een verzuurde leerkracht geen leuk onderwijs verzorgt, durf ik gerust aan. Wie niet meer in staat is om uit de nieuwsgierigheid van kinderen de energie te putten die vereist is voor het verzorgen van boeiend onderwijs, heeft het zwaar in zijn baan en op de baan. En kijk eens naar de kinderen in zijn of haar groep. Hoe zullen zij het ervaren? Laten we niet denken dat kinderen daar niets van meekrijgen.

Hoe krijgt deze leerkracht weer lol in zijn of haar vak? Ja, lol. Plezier, luim, zo u wilt. Want uit deze grondstof komen de ingrediënten voor enthousiasme. En enthousiasme is op haar beurt weer de kraamkamer van boeiend onderwijs. En boeiend onderwijs mondt uit in gemotiveerde leerlingen. Een leuk team, leuke activiteiten en gezellige dingetjes zouden geen doel op zichzelf moeten zijn. Ze komen er als vanzelf bij, als de energie van de leerkrachten gebundeld wordt voor boeiend onderwijs aan de kinderen.

Leuke dingen zijn als de staart van een meteoor – dat wat men waarneemt bij een vallende ster. Laat de kinderen onophoudelijk ontdekken en prikkel de nieuwsgierigheid. Daar komen dan ook de leuke Facebookmomentjes bij als logisch gevolg van de ontstane synergie. Het is uitkijken geblazen met al die leuke en tijdrovende dingen. De kerntaak kan maar zo onder druk komen te staan. Maar schaatsend over mijn denkbeeldige achtbaantje krijg ik deze gedachte niet meer uit mijn hoofd: Kinderen leren meer... op een leuke school.

 

Geplaatst op 13 oktober 2015

Bekijk hier het complete blogoverzicht

 

Contact

  • Postbus 365, 1270 AJ, Huizen 
  • T +31  (0)35 542 95 48 

Winkelwagen

 x 
Totaal: 0.00
Je winkelwagen is leeg