Je bevindt je hier: Home / Blogs / Blog / Instructiewand

Instructiewand

 Marcel SchmeierIn mijn ideale klaslokaal zou ik een instructiewand willen hebben. Ik zou de muur voor in de klas helemaal leeg maken en voorzien van een laag vilt in een mooie frisse kleur. Hierdoor zou de achterwand er voor de leerlingen rustig uitzien en ook geluiddempend zijn. Op deze vilten achtergrond zou ik dan een schoolbord hangen van een meter of vijf over de gehele breedte van de wand, zodat ik flink wat ruimte heb om mijn instructie te ondersteunen met bordwerk.

Dit bord is een whiteboard dat niet spiegelt. Ik heb gezien dat er matte whiteboards bestaan en dat deze net zo goed uitwisbaar zijn als gewone whiteboards. Natuurlijk is het bord magnetisch, zodat ik er eenvoudig kaartjes en instructiemateriaal aan kan bevestigen. Een klein deel van het bord is voorbedrukt, zodat ik daar snel het dagprogramma of de klassendienst kan invullen. Het logo van de school staat in de bovenhoek en de randen van het bord zijn mooi afgerond.
Met een set uitwisbare bordstiften in ongeveer tien verschillende kleuren zou ik mijn instructie extra krachtig kunnen maken. Meestal zie ik bij een whiteboard alleen zwarte, blauwe, rode en groene stiften liggen, maar er zijn sets te koop met veel meer kleuren. Een wisdoekje met magneet is ook handig, want dan raak je dat niet zo snel kwijt. Een magnetisch opbergbakje voor de stiften is om dezelfde reden handig.

Een deel van het bord moet bestaan uit krijtbordpanelen, want op een krijtbord schrijf je toch fijner en teken je mooier. Een whiteboard én een krijtbord in mijn klas zou ik geweldig vinden. Krijtborden zijn ten onrechte uit veel klaslokalen verdwenen. Ik zou stofvrij krijt gebruiken, want ik wil natuurlijk niet dat het scherm van mijn digibord vies wordt of de ventilatie vastloopt.

Het digibord moet verrijdbaar zijn, zodat ik het eenvoudig kan verplaatsen en het niet het zicht op de krijt- en whiteboardwand ontneemt. Hierop laat ik video’s zien van de onderwerpen die ik onderwijs: bewegend beeld brengt een les tot leven. Op Google zoek ik afbeeldingen om te tonen. Het scherm moet ook lekker groot zijn, 86 inch ofwel meer dan twee meter, zodat ook de kinderen achter in de klas alles goed kunnen zien en de afbeeldingen indruk maken als ze op volledige schermgrootte worden getoond. Ik zet het scherm ook alleen aan als ik het gebruik, zo staat het niet de hele dag stroom te verkwisten.

Tot slot wil ik graag een documentcamera. Dat is een soort webcam waaronder je voorwerpen kunt leggen en deze groot op het digibord kunt tonen. Hiermee kan ik een Romeinse munt eenvoudig aan de hele klas laten zien in plaats dat deze moet worden doorgegeven. Ik laat een mooie plaat uit een boek zien. Ook bij het voorlezen kan ik de plaatjes goed laten zien. Af en toe leg ik leerlingwerk onder de camera om er feedback op te geven en de klas ervan te laten leren, of ik laat zien hoe ik aantekeningen maak bij een tekst.

Volgens mij is dit het wel zo’n beetje. Als iemand een dergelijk klaslokaal voor mij kan regelen, dan verzorg ik er graag eens een voorbeeldles over een onderwerp naar keuze. Ik kan niet wachten!

Door: Marcel Schmeier

Gepubliceerd op 19 oktober 2022.

   

 

Contact

  • Postbus 365, 1270 AJ, Huizen 
  • T +31  (0)35 542 95 48 

Winkelwagen

 x 
Totaal: 0.00
Je winkelwagen is leeg