Je bevindt je hier: Home / Blogs / Marcel Schmeier

Marcel Schmeier

Marcel Schmeier is onderwijsadviseur taal en rekenen en heeft ruime ervaring als leerkracht en intern begeleider in het speciaal en regulier basisonderwijs. Hij weet als geen ander de theorie op een inspirerende wijze te vertalen naar de dagelijkse praktijk in de klas: Werken aan onderwijskwaliteit doe je door het primaire proces te verbeteren: het lesgeven, en dan met name de instructie.

Marcel is bekend van zijn website www.onderwijsgek.nl en zijn praktische publicaties in diverse onderwijsvakbladen.

Hieronder vind je alle blogs van Marcel.

Volg Marcel op Twitter


  

Nakijken

Meester Max staat voor het raam van zijn klas en kijkt uit over het schoolplein. Het is halfvier en bijna alle kinderen zijn naar huis. Op het bankje onder de kastanjeboom zitten Anne en Dana nog plaatjes te ruilen en Merle hangt ondersteboven aan het klimrek. Ze zwaait. Meester Max lacht en zwaait terug. Hij loopt naar zijn bureau.
Het is tijd om na te kijken. Lees verder >>


 

Lijstje

Als onderwijsadviseur heb ik het voorrecht om in de lessen van veel verschillende leerkrachten te mogen kijken. En wat zie ik een hoop mooie en goede dingen gebeuren in onze Nederlandse klaslokalen. De meeste leerkrachten in Nederland geven gewoon goed les. Heel af en toe zie ik zelfs leerkrachten die boven dit maaiveld uitsteken.  Lees verder >>


 

Opruimpiet

Ik probeerde zo netjes mogelijk de woorden tussen de regels te schrijven in mijn schrijfschrift. Ik had inmiddels al vier stickers en bij de vijfde sticker mocht ik de volgende keer met een groene vulpen schrijven. Het was bijna kwart over drie en er heerste een rustige sfeer in de klas. Hoewel het half november was, viel er toch een warme zonnestraal door het raam op mijn tafel. Lees verder >>


 

Reflectieverslag

Wat hoor ik toch veel verontrustende berichten over de lerarenopleidingen de laatste tijd. Hier worden de mensen opgeleid die onze kinderen moeten voorbereiden op de toekomst, maar veel opleidingen maken er schijnbaar een rommeltje van. Vervelend als je als student niet goed wordt voorbereid op de belangrijke taak die je moet gaan vervullen. Het lijkt me frustrerend als je vol passie begint aan een opleiding en vervolgens in de praktijk merkt dat je niet over de juiste kennis en vaardigheden beschikt. Dit gebeurde Mark van der Werf. Lees verder >>


 

Lezen, wat heb je daar nou aan?

‘Moet ik 360 minuten per week besteden aan technisch lezen?’
De leerkracht van groep 3 kijkt me verschrikt aan.
‘Als je wilt dat al je leerlingen succesvolle lezers worden, dan is dat wat ik je aanraad,’ antwoord ik haar. Even is ze in gedachten verzonken, waarna ze hoofdschuddend vervolgt: ‘Hoe krijg ik dat in vredesnaam voor elkaar? Ik moet nog zoveel andere vakken geven.’ Lees verder >>


 

De leeskloof

Iedereen kan leren lezen! Echt iedereen? Nou ja, bijna iedereen. Ik was laatst op een mytylschool en daar zag ik een leerling die doof en slechtziend was, met een intelligentie van 30. Zij had inderdaad grote moeite met lezen en kon eigenlijk alleen pictogrammen lezen. Maar dergelijke leerlingen vormen slechts een zeer kleine groep; laten we zeggen ongeveer 2 procent. Lees verder >>


 

Brandstof voor het leren

Wie weet wat een antoniem is? Wat is een torus? Wat weet je over Pieter Gerbrandy? Heel veel lessen beginnen met een vraag. Maar hoe effectief is dat eigenlijk? Wees eens eerlijk: hoeveel van bovenstaande vragen kun jij goed beantwoorden? Waarschijnlijk niet alle drie en misschien zelfs niet één. Lees verder >>



Wij willen lesgeven!

Blogger: Marcel Schmeier

Vandaag ben ik in Friesland om een schoolteam te helpen de kwaliteit van hun rekenlessen te verbeteren. Terwijl ik enthousiast vertel over lesdoelen, lesgeven en het leren van leerlingen, zie ik een oudere leerkracht achterin de zaal instemmend knikken. Lees verder >>



Oefening baart kunst

Blogger: Marcel Schmeier

Tijdens een lesobservatie in een rekenles vertelde de leerkracht mij trots dat de school extra materialen en werkboekjes had aangeschaft voor het automatiseren van de rekenbewerkingen. Het was inderdaad schitterend materiaal. De leerlingen werkten er zichtbaar met plezier mee en gingen met sprongen vooruit op de rekentoetsen. Lees verder>>


 

 

  

Bekijk hier het complete blogoverzicht

Twitter Feed

MilouWolvers Inspirerend #onderwijscongres van Pica gehad, met leerzame lezingen en workshops. Ook heel blij met het boek van… twitter.com/i/web/status/9…

Retweeted 13 uur geleden via Twitter for iPhone • 3 retweets

Retweeted 14 uur geleden via Twitter for iPhone • 1 retweet

Contact

  • Postbus 365, 1270 AJ, Huizen 
  • T +31  (0)35 542 95 48 

Winkelwagen

 x 
Totaal: 0.00
Je winkelwagen is leeg