IK DOE AAN STEMMINGMAKERIJ
We hebben allemaal een machtig instrument. Een instrument dat we de hele dag gebruiken. Een instrument dat we desondanks vaak vergeten en verwaarlozen. Lees verder >>
Instructiewand
In mijn ideale klaslokaal zou ik een instructiewand willen hebben. Ik zou de muur voor in de klas helemaal leeg maken en voorzien van een laag vilt in een mooie frisse kleur. Lees verder >>
Het verhaal van Dylan
‘Dylan, wat vind jij van deze les tot nu toe?’
‘Niks. Moet dat dan?’
Ik ben een half uur onderweg met een gastles aan studenten van een mbo-school. Lees verder >>
Ze heeft haar armen om haar zoon geslagen, hij huilt maar is in ieder geval eventjes niet aan het gillen. Zij vecht tegen haar eigen tranen. Lees verder >>
‘Daar zat ik eerst.’ ‘Jouw stuk meloen is groter dan het mijne, jij deelt ook nooit eerlijk.’ ‘Adem niet zo hard, smak niet zo luid en ga uit mijn buurt!’ Lees verder >>
Vijf tips voor als jij na de zomer start in het onderwijs
Het is zomervakantie en heel Europa zucht onder een hittegolf, dus ik kan me voorstellen dat jouw belangrijkste prioriteit nu is: hoe houd ik mijn hoofd koel?! en dat je nog even helemaal niet bezig bent met wat je daarna moet gaan doen. Lees verder >>
Dan maak je maar zin
Mijn moeder stelde mij vaak voor deze onmogelijke opgave als ik ergens geen zin in had. De discussie was gesloten. Ik ging mokkend naar mijn kamer. Om geen zin te hebben.Mijn moeder stelde mij vaak voor deze onmogelijke opgave als ik ergens geen zin in had. De discussie was gesloten. Ik ging mokkend naar mijn kamer. Om geen zin te hebben. Lees verder >>
Baas in eigen les
Geef mij een schoolbord, pen en papier en ik leer kinderen schrijven en spellen. Om kinderen te leren lezen, heb ik slechts een stapel letterkaartjes en leesboeken nodig. Kinderen alles leren over de industriële revolutie? Lees verder >>
Leesplezier
Ik neem jullie mee naar Warnsveld, eind jaren tachtig. Iedere woensdagmiddag pakte ik mijn fiets uit de schuur. Ik bond mijn linnen tas onder de snelbinders, stapte op en fietste zo snel als ik kon naar het dorpscentrum. Lees verder >>
Koeien zijn stom
De kinderen van groep 3 kennen me allemaal. Niet als hun juf, niet als hulpjuf, maar als de juf van M., één van de kinderen in de klas. Drie ochtenden in de week ben ik zijn juf; we werken in de klas of daarbuiten, we doen schoolwerk, of niet. Lees verder >>
Gaan we de rol van kennis (her)waarderen?
Gelukkig horen en lezen we steeds meer over het belang van het hebben van achtergrondkennis en kennis van woorden om de wereld om ons heen beter te begrijpen. Lees verder >>
Tussen hoop en wanhoop
Het was verschrikkelijk. Een drama. Het einde der tijden, het leven had geen zin meer. Althans in de ogen van mijn achtjarige zoontje. Lees verder >>
Kamertjes in je hoofd
‘Mama, hoe komt het eigenlijk dat ik leren lezen en rekenen moeilijker vind dan de kinderen uit mijn klas?’, vraagt ze als we onderweg zijn naar school. Ik slik. Had ik nou écht gehoopt dat ze dat nog niet in de gaten zou hebben? Lees verder >>
Mijn laatste blog
Het wordt warmer en zonniger, zegt de nieuwslezer. Volgende week kan het wel 22 graden worden. Ik schrik ervan. De komst van mooi weer zorgde altijd voor onrust, dat raak je blijkbaar niet zomaar kwijt. Lees verder >>
Orde houden is (niet) moeilijk
Waar heb je hulp bij nodig? Een vraag die ik startende leraren altijd stel aan het begin van een coachingsgesprek. Iedere starter is anders en loopt tegen zijn of haar eigen problemen aan. Toch komt bijna altijd dat ene punt naar voren: orde houden. Lees verder >>
Je zit er je hele leven mee opgescheept.
Vaak een zegen en soms een last, want ontlopen kan niet. Lees verder >>
Een lekkere les heeft vaart en afwisseling. Het tempo is zodanig afgestemd op het leren van de kinderen dat ze niet verveeld raken, maar zich ook niet opgejaagd voelen. Lees verder >>
Mijn kantoor is één van de voormalige klaslokalen in een oude ambachtsschool. Het is nu een bedrijfsverzamelgebouw waar ik mijn werkplek heb. Sinds kort wordt er, in een aantal andere lokalen, Nederlandse les gegeven aan mensen voor wie Nederlands niet de moedertaal is. Lees verder >>
Dinsdagochtend, kwart voor acht. In de auto op weg naar school heb ik de dag vast even op een rijtje gezet: ieder uur een andere groep vandaag. Lees verder >>
‘Het zal wel een fase zijn’, dachten we. Zoals er zo veel zijn in de lange ontwikkeling die kleine en minder kleine kinderen maken. Kleine Zus zit er nu in eentje waarin haar moeder de hoofdrol speelt. Allerlei sluiptechnieken ten spijt, duikt twintig keer per dag ‘waar is mama?’ op. Lees verder >>
Een onbekende en tegelijk bekende wereld
Als ik iets moet zeggen is het net of mijn mond op slot zit. Mijn hele lijf wordt zwaar en ik voel me zo moe dat ik niets meer kan. Ik wil het wel, maar het lukt echt niet!’ Lees verder >>
Ik houd het blauwe plastic schijfje dat aan mijn sleutelbos zit tegen de voordeur. Eén van de vele voordeuren op dit grote, omheinde terrein. Een groen lampje licht op en ik kan naar binnen. Ik roep: ‘Goedemiddag!’ maar er komt geen reactie. Lees verder >>
Onderwijs: investering of uitave?
Als ik naar de garage ga en ik moet een onduidelijke reparatie aan een rammeldingetje laten doen, dan zie ik dat als een uitgave. Je geld verdwijnt in een put zonder bodem en je krijgt er ogenschijnlijk niks voor terug. Lees verder >>
Je zult in deze tijd maar starten als leraar!
Door: Bas Schepers
Ik heb sinds een paar weken kramp in mijn handen. Hoe dat komt? Ik leer gitaar spelen. Elke vrijdagmiddag fiets ik, met een geleende gitaar op mijn rug, naar mijn gitaarleraar Marcel. Lees verder >>
Door: Marcel Schmeier
Tijdens een nascholing over klassenmanagement vroeg een deelnemer of ik als kind weleens uit de klas was gestuurd. Eerlijk gezegd moest ik daar even over nadenken, want ik was nogal een brave leerling. Lees verder >>
Timemanagement in het onderwijs
- Door: Annemieke Schoemaker
Er is vorig schooljaar heel wat extra’s van leerkrachten en al het andere personeel in het onderwijs gevraagd. En dat is eigenlijk onveranderd. Onderwijspersoneel gaat gewoon altijd door, en dus werken leraren zich een slag in de rondte om alles weer georganiseerd te krijgen. Lees verder >>
Door: Gytha Funke de Haan
Op de vraag wat ik voor werk doe, antwoord ik doorgaans keurig dat ik onderwijsassistent ben. Dat staat op mijn arbeidsovereenkomst en op het diploma dat ik haalde om dit vak goed uit te kunnen oefenen. Lees verder >>
Welkom! Ook met autisme. (Of nee, die laatste toch liever niet…)
Door: Kobe Vanroy
‘Het lijkt alsof hij gewoon zijn energie niet kwijtraakt gedurende de dag,’ zei een moeder van een kind met autisme me onlangs. ‘Zijn juf vertelt dat Bram nooit stilzit, dat hij zo onrustig lijkt. Elke pauze rent hij tientallen rondjes op het speelplein, maar hij wordt er niet moe van. Lees verder >>
Door Johanne Bree
Kom, nu ga je even lekker naar buiten, dat is goed voor je.’ Je hoort het jezelf ook vast weleens zeggen tegen je kinderen. Niet alle kinderen gaan nu eenmaal even graag uit zichzelf de frisse lucht in. Lees verder >>
Een stapel bakstenen is nog geen huis
Door: Erik Meester
Onlangs kwam mijn dochter, vijf jaar oud, thuis met een boekje dat zij had geleend bij de schoolbibliotheek. De titel: Wow! Dat wist ik niet! Verrassende feiten over dieren. Op pagina 6 valt te lezen: ‘Je zal een krokodil nooit zijn tong zien uitsteken – zijn tong zit vast aan de bodem van zijn bek.’ Lees verder >>
Lezen met pubers? Maak er een routine van!
Door: Marjolein Mantelaers
‘Iedere les beginnen we met tien minuten lezen.’ Ik kijk de havo 2-klas rond. Aan het begin van deze eerste les na de zomervakantie vertel ik hoe ik te werk ga en wat ik dit schooljaar van mijn leerlingen verwacht. Dit jaar moeten zij een aantal boeken lezen, vijf welteverstaan. Lees verder >>
Door: Esther de Graaff
Mijn hartslag versnelt als ik de rapportage van de dagdienst lees. De woorden gonzen door mijn hoofd. Ik zie alleen nog maar de woorden die ik niet had willen zien:
Boos
Slaan
Liggen
Gillen
Lees verder >>
Voorlezen, plezier op een presenteerblad
Door: Bertus Meijer
Toen ik in 1980 naar de toenmalige Pedagogische Academie ging, kreeg ik al snel een lesopdracht voor een hele klas. Ik moest een (Bijbel)verhaal voorlezen.
Dat was doodeng. Ik raffelde het verhaal in ruim anderhalve minuut af. Dat weet ik omdat mijn, onprettige, mentor een stopwatch hanteerde. Bij mijn eerste les … Lees verder >>
Door: Marcel Schmeier
De architect had het goed bedoeld. Om de doorgaande lijn in de school te benadrukken, moesten de kinderen van groep 1 en 2 in contact staan met de kinderen uit de hoogste groepen. Op de benedenverdieping van het gebouw tekende ze daarom een grote open ruimte waar de jongste kinderen konden spelen. Lees verder >>
Door: Bas Schepers
Irma stond mij al op te wachten in de hal van de middelbare school waar zij lesgaf. We hadden via Teams met elkaar gesproken, maar nu zagen we elkaar in levenden lijve.
‘Heb je er zin in?’, vroeg ze. Lees verder >>
Door: Erna Reiken
Jaren geleden hoorde ik een toenmalige minister van Onderwijs zeggen dat de leraar aan zet was. Dat er genoeg kennis en kunde in de beroepsgroep was om van binnenuit te ontwikkelen en innoveren. Ja! riep ik. Lees verder >>
Door: Kobe Vanroy
Eindelijk. De zon piept weer door de regenwolken van de voorbije weken én sinds kort zijn terrasjes weer meer dan een vage herinnering uit een ver verleden. Niet dat ik die nodig had voor een fris glas trappistenbier of sociale babbel met vrienden. Lees verder >>
Door: Johanne Bree
Ik ben invalleerkracht. Bewust! Ja, er zitten nadelen aan: je hoort nooit écht ergens bij, je moet akelig flexibel zijn en iedere keer opnieuw het beste van jezelf laten zien. Niemand kent je, dus als je een dag iets minder in je vel zit, is dat het beeld dat je achterlaat. Het grote voordeel is dat ik alle groepen draai en dat vind ik zo heerlijk. De afwisseling, de kleine dingen die ik overal kan doen en waarin ik iets kan betekenen. Lees verder >>
Vertrouwen, verbinden en vakmanschap
Door: Myriam Lieskamp
Alle scholen hebben de primaire opdracht om te zorgen dat hun leerlingen voldoende bagage krijgen voor hun vervolgopleiding, voor hun toekomstige beroep en zich kunnen ontwikkelen naar een volwaardige deelnemer in de maatschappij. Dat is geen geringe opdracht. En het is vooral ook een jaloersmakende opdracht, want welke beroepsgroep kan nu zeggen dat zij een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van iedere burger in Nederland. Lees verder >>
Door: Gytha Funke-de Haan
In maart 2020, net voor de eerste lockdown, deed ik mijn laatste examen van de mbo-4-opleiding tot onderwijsassistent. Na drie jaar studeren, veel stages lopen, eindeloos verslagen schrijven en 35 examens was het klaar. En dat op mijn 44e, na 20 jaar gewerkt te hebben op een verzekeringskantoor. Ik was best trots op mezelf. Lees verder >>
Door: Marjolein Mantelaers
‘Ik zie jou.’ Deze zin zag ik laatst voorbijkomen op de Instagrampagina van een collega-docent. En met ‘jou’ had ze het niet over mij. Of haar volgers in het algemeen. Ze had het over haar leerlingen. Lees verder >>
School en thuis. Succesfactoren voor het afstemmen van twee leefwerelden
Door: Mariëtte Lusse
Door: Esther de Graaf
Door: Marjolein Mantelaers
Halverwege het jaar neem ik een klas over van een collega. Dat dit niet ideaal is, daar zal iedereen het waarschijnlijk wel over eens zijn. Je wilt het liefst dat een klas het hele jaar door dezelfde docent voor een vak heeft. Toch zijn er genoeg redenen te benoemen waarom het nu eenmaal soms anders loopt. Lees verder >>
Continuïteit in eigenaarschap op alle niveaus!
Door: Marijke Broer
Het is donderdag, de tweede schoolweek van het nieuwe jaar als ik op een basisschool langs de klassen loop met mijn camera. Om de ouders van deze school een beeld te geven van wat Continu Verbeteren inhoudt, kom ik op een tweetal momenten wat opnames maken voor een film op de website. Lees verder >>
Door: Bertus Meijer
Op het moment dat ik dit schrijf zitten we in de naweeën van de tweede schoolsluiting. Er gebeuren momenteel dingen waar we na de coronacrisis eens goed over na moeten denken. Ik lees bijvoorbeeld op nu.nl dat er jaren (!) nodig zijn om de achterstanden bij kinderen met bijles weg te werken. Lees verder >>
Door: Cathy van Tuijl
Het bieden van een positieve en veilige leeromgeving voor basisschoolleerlingen is belangrijk, zeker in het huidige coronatijdperk. Scholen komen uit de lockdown en de leeromgeving voor leerlingen verplaatst zich van het gezin terug naar school. De school staat voor de taak om de ervaringen van de leerlingen te monitoren, de leerlingen weer terug te brengen in het schoolritme, het leerverlies te beperken en het groepsgevoel, het gevoel van verbondenheid te bevorderen. Hoe pak je de draad weer op? Lees verder >>
Door: Marcel Schmeier
Theaters, voetbalstadions, collegezalen en poppodia hebben iets gemeen: de ruimtes zijn zo ingedeeld dat het publiek de centrale persoon goed kan zien. Leraren spelen een cruciale rol bij het onderwijzen van kinderen en verdienen daarom ook een podiumplek in hun klaslokaal. Lees verder >>
Implementeren kun je leren
Door: Eva Naaijkens en Martin Bootsma
Op scholen bestaat, bij teleurstellende resultaten, de neiging om snel een nieuwe aanpak of een nieuw hulpmiddel in te voeren. Worden de gewenste resultaten vervolgens niet snel bereikt, dan ligt het aan de aanpak of het hulpmiddel en wordt er snel iets nieuws of anders bedacht of aangeschaft. Maar de oorzaak van de tegenvallende resultaten ligt vaak niet zozeer bij de methode of het hulpmiddel. Veel belangrijker is de wijze waarop een en ander is ingevoerd en verankerd binnen de school. Lees verder >>
Eenzame generatie
Door: Bas Schepers
Ik neem je mee terug naar de zomer van 1994. Ik ben zeventien jaar oud, mijn verkering is net uit en met mijn ouders ben ik verhuisd naar een klein dorp in de Achterhoek. Mijn school in het dorp waar ik eerder woonde, heb ik achter mij gelaten. Het is de eerste zaterdag in de zomervakantie, mijn ouders pakken verhuisdozen uit en ik lig op mijn bed in mijn nieuwe slaapkamer. Mijn vrienden van mijn oude school heb ik al een aantal dagen niet gezien. In mijn nieuwe woonplaats ken ik niemand. Doffe pijn kruipt mijn lijf binnen. Lees verder >>
Sneeuwwitje en de zeven dwergen… die misschien wat beter hun best hadden moeten doen
Door: Kobe Vanroy
Ik begon, helemaal volgens de traditie van elk sprookje, met de magische woorden ‘Er was eens …’ Grote Broer lag, helemaal volgens onze traditie, warm ingestopt en geflankeerd door een stuk of tien knuffels in zijn bed te luisteren naar wat zou volgen.
Lees verder >>
Kansenongelijkheid
Door: Monique Baard
Wie voor een dubbeltje geboren is wordt nooit een kwartje. Dit spreekwoord, van voor de eurotijd, is zeer van toepassing op ons huidige onderwijs. Lees verder >>
Werken aan kwaliteit vanuit het perspectief van de professional
Door: Eva Naaijkens en Martin Bootsma
Kwaliteitszorg is voor veel leraren en docenten een ver-van-mijn-bed-show. Ze zijn druk bezig met dagelijkse beslommeringen voor de klas. Lees verder >>
Achttien jaar!
Door: Natasja Hoogerheide
Vind je het spannend? vraagt de medewerker van de Voor de Jeugd Dag aan mijn zoon Sten, terwijl we compleet gestyled en in de make-up (ja, hij ook!) staan te wachten bij de deur. Lees verder >>
‘Stukje zilveren auto?’
Door: Esther de Graaff
Nu er door corona zoveel mensen ziek zijn, psychische problemen hebben of zich flink zorgen maken over hun bedrijf, vind ik dat ik niet mag zeuren. Zoveel mensen rennen hun benen uit hun lijf in de zorg … Kan ik dan moeilijk doen over tien dagen quarantaine met mijn eigen kind? Hoe erg kan dat zijn? Lees verder >>
Over hoe geweldig het is om onder- of overprikkeld te zijn
Door: Monique Thoonsen
Zintuiglijke prikkelverwerking is een populair onderwerp. Er wordt steeds meer over geschreven en gesproken. Je kunt namelijk tegen problemen aan lopen wanneer je te weinig of te veel zintuigprikkels ervaart en dus onder- of overprikkeld bent. Maar … we zouden bijna vergeten dat het ook geweldig kan zijn om niet alles mee te krijgen of om juist heel veel informatie binnen te krijgen. Het kan je leven zelfs een stuk aangenamer maken! Hierover gaat het niet zo vaak en daarom richt ik daar nu eens de aandacht op. Je kunt namelijk zomaar negatief denken over jouw manier van prikkels verwerken, terwijl er genoeg positieve kanten te benoemen zijn. Ik nodig je graag uit om daar aandacht voor te hebben. Lees verder >>
Overal
Door: Maarten Tromp
Wie zijn ogen sluit en de handen op de oren doet, ontkomt er zelfs niet aan.
Zelfs in mijn hoofd klinken cijfers van besmetting. Lees verder >>
Samen werken aan betere lessen
Door: Marita Eskes
Ik snap die inspecteur wel … Wat zal zij genoten hebben van de lessen die ze mocht bekijken en de gesprekken die ze hier voerde. Gelukkig ga ik binnenkort ook weer een kijkje nemen in de les bij de leerkracht die mij dit positieve bericht stuurde. Want ik wil hier nog niet weg. Ik hoop nog een poosje te mogen blijven en samen met dit team verder te bouwen aan een stevige fundering voor de toekomst van deze leerlingen. Lees verder >>
Interactief schoolbord
Door: Marcel Schmeier
Meester Max ging naast me zitten op de stoel achter in de klas. ‘Weet je dat ik heel blij ben met mijn krijtbord? Ik heb het een paar maanden geleden laten ophangen door de conciërge. Op mijn digibord toon ik plaatjes en filmpjes. Maar het schrijven, tekenen en samenvatten doe ik op het krijtbord. Ik vind het belangrijk dat ze het bordwerk overnemen, verwoorden en er vragen over beantwoorden. Mijn krijtbord is daarmee een interactief schoolbord. Interactiever dan welk digibord dan ook.’ Lees verder >>
Echt nooit meer!
Door: Bas Schepers
‘Wanneer ben je voor het eerst gepest?’
Met deze vraag begin ik mijn interview met Iris Gotjé. Zij is mijn gast in de derde aflevering van de podcast Young Heroes. Een serie waarin jongeren vertellen over hun ervaringen met bijvoorbeeld pesten, uitkomen voor je geaardheid en racisme. Lees verder >>
Superheld
Door: Kobe Vanroy
Tommy Twijgman, Kapitein Korrel, Wenke Wortel en Bostrol Bobl. Het zegt je waarschijnlijk niets. Mij ook niet tot voor kort, maar deze zomer werden het de vakantiehelden van mijn zoontje. Eigenlijk was ik best blij ze te leren kennen. Want het zijn geen vloggers, influencers of geanimeerde flitsende personages uit een of andere game, maar vrolijk getekende figuurtjes die je op een wandeling tegen kunt komen. Lees verder >>
Zonder relatie geen prestatie
Door: Monique Baard
De zomervakantie is voor de regio’s Noord en Zuid helaas alweer voorbij, Midden mag nog even relaxen. Al is ‘relaxen’ in deze vreemde coronatijd wel een beetje anders dan voorheen, zoals velen met mij zullen hebben ervaren. Je bent toch steeds alert op het afstand houden en of het virus zich wel of niet verspreidt in de regio waar jij op dat moment verblijft. Lees verder >>
Je eigen vriend
Door: Natasja Hoogerheide
Daar sta je, in je witte jiujitsupak. Het is 8 juli 2020. Je ziet er stoer uit. Groot. Breedgeschouderd. Zelfverzekerd. Vandaag is de grote dag, je gaat examen doen voor de zwarte band budo, samen met vier andere jongvolwassenen met autisme. Een historische dag voor sportvereniging Unity99; nooit eerder hebben budoka’s examen gedaan voor de zwarte band. De concentratie is van je gezicht af te lezen. Er is geen twijfel. Geen angst. Je gaat dit doel halen, dat is aan alles te zien. En je flikt het. Vijf mooie jonge mensen staan na afloop te stralen op de foto. Lees verder >>
Anderhalvemetersamenleving
Door: Esther de Graaff
Tom is dertien jaar, en vanaf dertien jaar moet je afstand houden. Tom houdt geen afstand. Tom kan niet goed wachten. Tom snapt niks van Corona. Hij wil naar de speeltuin, naar de gele winkel (Jumbo), naar de kinderboerderij en naar opa en oma. Lees verder >>
Het ijzer van inclusie
Door: Maarten Tromp
Snel ging ik zitten op het kleine stoeltje dat de leerkracht had klaargezet achter in de klas. De kinderen van groep 2 zaten in de kring, klaar om te starten met de les over de letter K. Ik pakte mijn laptop om een verslag te maken van de les, dat ik na afloop met de leerkracht zou bespreken. Lesobservaties zijn het mooiste onderdeel van mijn baan als onderwijsadviseur. Lees verder >>
De klas
Door: Marcel Schmeier
Snel ging ik zitten op het kleine stoeltje dat de leerkracht had klaargezet achter in de klas. De kinderen van groep 2 zaten in de kring, klaar om te starten met de les over de letter K. Ik pakte mijn laptop om een verslag te maken van de les, dat ik na afloop met de leerkracht zou bespreken. Lesobservaties zijn het mooiste onderdeel van mijn baan als onderwijsadviseur. Lees verder >>
Gemiste kans
Door: Bas Schepers
Het is zaterdag, de zon schijnt en ik sta in onze tuin. Ik heb net hardgelopen. Zwetend tel ik het aantal fietsen in de tuin en schat in dat we bezoek hebben. Ik ga naar binnen. Als ik in de keuken sta, zie ik Kirsten naast mijn oudste dochter op onze bank zitten. Ze zitten bij elkaar in ‘de tweede’ op de middelbare school. Lees verder >>
Dicht bij elkaar, nu meer dan ooit
Door: Kobe Vanroy
‘En hoe lang duurt jouw vakantie nu precies?’ vraagt Grote Broer. We staan samen in een bloemperk van onze tuin. Zijn kleine, groene kruiwagentje ligt vol onkruid en zijn kleutergezichtje staat vol bruine vegen van het harde werk. Met een plastic veiligheidsbrilletje dat eigenlijk bij zijn timmerbank hoort, helpt Grote Broer zijn vader met werken in de tuin. Meer dan eens hebben we hem op kinderniveau de coronacrisis en -maatregelen uitgelegd, maar ik betwijfel of hij de ernst van de situatie helemaal begrijpt. Lees verder >>
Laat je niet gek maken
Door: Monique Baard
‘Al sta ik wat meer aan de ‘zijlijn’, via diverse kanalen krijg ik mee hoe heftig het is voor alle schoolteams in ons land. Hoe hard zij werken om het thuisonderwijs voor al hun leerlingen zo snel en zo goed mogelijk vorm te geven en ook de opvang van de leerlingen van ouders met vitale beroepen te realiseren.’ Lees verder >>
Corona
Door: Natasja Hoogerheide
‘Corona. Nog niet zo lang geleden hadden we er nog nooit van gehoord. Nu kunnen we er niet meer omheen. Ineens verloopt 2020 heel anders dan we allemaal dachten dat het zou gaan.’ Lees verder >>
Een prikje
Door: Esther de Graaff
‘Een envelop van de GGD valt op de mat. Stress! Tom wordt opgeroepen om een meningokokkenvaccinatie te komen halen. Binnenkort zal een groot deel van de (ongeveer) veertienjarigen uit onze stad zich voor deze vaccinatie verzamelen in een gymzaal.’ Lees verder >>
Eén tel te lang
Door: Maarten Tromp
In dit blog staat Maarten Tromp (directeur van een basisschool) stil bij parels van inclusie. Hiermee wil hij een bijdrage leveren aan het ombuigen van de negatieve geluiden over het basisonderwijs, die momenteel veel te horen zijn. De kernboodschap: Werken in het onderwijs is geen makkelijk vak. Wel prachtig!
Praten over sociale media in de klas
Door: Camiel van der Schoor
‘Je kunt media niet meer buiten de deur houden, ook niet buiten het klaslokaal. Wat er online gebeurt, heeft invloed op de klas. En er zullen online altijd enge en vervelende dingen gebeuren, net als in de offline wereld. Kinderen moeten leren om met deze dingen om te gaan. Als leerkracht heb je hier een belangrijke rol in.’ Lees verder >>
Uit het hoofd leren
Door: Marcel Schmeier
‘Ons hoofd is vergelijkbaar met een gigantisch magazijn waar eindeloos veel kennis in kan worden opgeslagen, het langetermijngeheugen. Heel iets anders is ons werkgeheugen, waarin slechts een paar dingen korte tijd worden opgeslagen. Zo kun je die grote hit van lang geleden moeiteloos meezingen, terwijl je de naam van degene die zich zojuist voorstelde alweer vergeten bent. Dingen uit je hoofd leren is dus reuzehandig.’ Lees verder >>
De eerste zwaluw
Door: Bas Schepers
‘Pap, ik hoef morgen niet naar school.’
‘Waarom niet?’, vroeg ik.
‘De juf is ziek en ze hebben geen andere juf of meester die kan invallen.’ Lachend liep mijn dochter de trap op naar haar kamer. Lees verder >>
Over passend onderwijs, staken en kanariepietjes
Door: Natasja Hoogerheide
Ruim zeven jaar geleden, op 6 maart 2012, was ik met vijftigduizend anderen aan het staken in de (toen nog) Arena tegen een voorgenomen bezuiniging van driehonderd miljoen euro bij de invoering van passend onderwijs. Samen met een goede onderwijsvriendin was ik in Rotterdam op de bus gestapt en in een grote colonne reden we naar Amsterdam. Lees verder >>
Wordfeud
Door: Esther de Graaff
Het is 19:00 uur. Ik zit bij Tom op zijn zolderkamer. Hij zit op zijn bed onder een klamboe, die, gezien het aantal gaten dat erin zit, vooral de functie van tent vervult. Zo noemt hij hem ook. ‘Witte tent.’ Lees verder >>
School vol talent?
Door: Maarten Tromp
‘School vol talent’. Dit mission statement prijkt al jaren onder ons logo. En als directeur ben ik er trots op. Alle kinderen op onze school hebben talenten. Het zijn stuk voor stuk unieke karakters met bijzondere eigenschappen. Niet één uitgezonderd. Als de school om half negen start, zit het gebouw letterlijk ‘vol met talent’. Lees verder >>
Lummeltijd
Door: Hilda van der Tuin
De vakantie is al weer even achter de rug. In de afgelopen weken heb ik bijna alle kinderen die mijn ondersteuning als coach vragen, weer gezien en gesproken. Natuurlijk vraag ik naar de vakantie-ervaringen. Op mijn vraag of ze lekker uitgerust zijn in de vakantie krijg ik vaak het antwoord: ‘Dat ben ik al weer vergeten, hoor. Het is al weer zo druk geweest.’ Druk, druk, druk … het lijkt een mantra voor iedereen. Lees verder >>
Slow teaching
Door: Marcel Schmeier
Elk schooljaar geef je honderden lessen. Dat is een flinke hoeveelheid leerstof. Maar onthouden je leerlingen het ook? Al je inspanningen om de kinderen iets te leren zijn verspilde moeite als ze de leerstof na de les weer vergeten. De oplossing? Slow teaching! Lees verder >>
Fides en de betrokken vader
Door: Bas Schepers
Ik ken ze niet persoonlijk. Toch kon ik ze, tijdens mijn vakantie in Italië, niet uit mijn hoofd zetten. Door mijn ongeneeslijke nieuwsgierigheid naar gedrag van mensen en mijn passie voor mythische verhalen moest deze column wel over hen gaan. Dat kon niet anders. Lees verder >>
Springen
Door: Kobe Vanroy
Zitten mijn zwembandjes nog goed? Check. Duikbril niet te strak rond mijn hoofd? Check. Voeten aan de rand van het zwembad? Ook check. Armen als een pijl voor me uit? Jawel… Mijn zoontje was er klaar voor. Voor het eerst zelf en helemaal alleen in het diepe deel van het zwembad springen. Maar het leek een eeuwigheid te duren. Samen aftellen dan maar? We hebben het misschien tien keer gedaan, hij bleef op de rand staan. ‘Ik durf niet …’ Lees verder >>
Een zorgeloze vakantie voor alle schooldirecteuren
Blogger: Monique Baard
De schoolvakanties zijn inmiddels in volle gang. Wat mij ieder jaar weer opvalt, is de enorme hectiek die de afronding van een schooljaar met zich meebrengt. Natuurlijk heb ik die zelf ook meegemaakt als leraar, maar nu ik er zelf niet meer middenin sta, zie ik steeds meer hoe de werkdruk nog eens extra toeneemt aan het einde van een schooljaar. Er staat vaak veel op het programma: een afscheid van een collega, een ouderbedankavond, de musical, diploma-uitreikingen, rapportgesprekken, een schoonmaakavond, een teamuitje. En dan zijn er ook nog de nodige inhoudelijke zaken als herexamens, de nieuwe jaarplanning en groepsindelingen. Een hele klus voor schoolteams die altijd ook weer verrassend positief afgerond wordt voordat de vakantie begint. Lees verder >>
Brief aan het onderwijssysteem
Blogger: Natasja Hoogerheide
Geacht onderwijssysteem, deze brief schrijf ik aan u. Maar wie bent u eigenlijk? Wie is eigenlijk het systeem? Is dat de minister? Is dat de onderwijsinspectie? Zijn dat de leraren? De besturen? De samenwerkingsverbanden? Aan wie schrijf ik deze brief eigenlijk? Ik schrijf deze brief aan ons allemaal. Zelfs aan mezelf, ik werk immers ook in het onderwijs als intern begeleider. Samen zijn wij het systeem. Lees verder >>
Blogger: Esther de Graaff
‘Het is een fase.’ Vanaf het moment dat je vader of moeder bent, hoor je dat regelmatig. Alsof de ander een intensieve periode van zorgen voor je kind wat wil verzachten. De gebroken nachten, het wennen aan vast voedsel, de verlatingsangst, de waaromvragen … Wees gerust: het is een fase, het hoort erbij, het gaat weer over. Als variant op deze opmerking hoor ik mezelf ook vaak zeggen: ‘Het is momenteel een beetje pittig.’ Zo stel ik mezelf en de ander gerust. Hoe de situatie ook is: het is tijdelijk en er komt wel weer een rustigere periode. Lees verder >>
Je kunt altijd nog de pabo doen
Blogger: Maarten Tromp
Toen ik in 1996 naar de pabo ging, hoorde ik om me heen: ‘Als je niets kunt, kun je altijd nog de pabo doen.’ Wie mijn andere blogs gelezen heeft, kan zich wellicht voorstellen dat ik dit destijds enigszins beledigend opvatte. Nu ik aan het nadenken ben over talent en talentontwikkeling, ontwikkel ik langzaamaan nieuwe perspectieven op het verschijnsel ‘talent’. En zo verandert mijn opvatting over de gewraakte zin ook. Een beetje. Lees verder >>
Loslaten
Blogger: Hilda van der Tuin
‘We willen je graag meenemen tot waar we kunnen komen. Om van daaruit je eigen grenzen te verkennen en te worden wie je bent.’ Dit was de tekst op het geboortekaartje van onze oudste, achttien jaar geleden. Nu is dat moment gekomen. Hij zit midden in zijn eindexamens en vertrekt daarna voor een backpacktrip door Europa. Hij gaat niet mee op onze gezinsvakantie en zal na de zomer starten op de universiteit. Dat betekent dus dat ik hem steeds meer moet loslaten. Lees verder >>
Snappen jullie het allemaal?
Blogger: Marcel Schmeier
De leerkracht legde zijn pen neer en keek tevreden naar zijn uitwerking van de som op het digibord. Met een zwaai draaide hij zich naar de klas en vroeg: ‘Snappen jullie het allemaal?’ Dertig kinderstemmen antwoordden luid en duidelijk: ‘Jaaaa!!!’ ‘Mooi zo, dan mogen jullie nu zelf aan het werk.’ Na schooltijd zat hij aan zijn bureau schriften na te kijken. Er waren veel fouten gemaakt. Hoe kon dat nou toch? De kinderen zeiden toch dat ze het snapten? Lees verder >>
Vlammetje
Blogger: Bas Schepers
Zouden we ook trots kunnen zijn als we over twintig jaar merken dat veel jongeren hun vlammetje hebben gevonden? Wat dat betekent? Dat jongeren met een glimlach boven hun boeken zitten. Dat ze zich durven verwonderen en vooral veel vragen stellen aan leraren en aan elkaar. En misschien wel het belangrijkste; dat we ze hebben opgeleid tot zelfdenkende burgers die ons uitlachen om de ratrace die wij nu in het onderwijs in stand houden. Of zoals Plato al zei: dat onderwijs goede mensen voortbrengt. Lees verder >>
Ik geloof in haar … en hem
Blogger: Kobe Vanroy
Sinds een tijdje is Grote Broer niet meer alleen. Hij deelt de liefde en zorg van mijn vrouw en mij met zijn Kleine Zus. Dat is niet altijd zo vanzelfsprekend voor een flinke kleuter, maar hij doet het opperbest. Voorlopig in ieder geval. Kleine Zus kan zijn reusachtige blokkentorens of gedetailleerde kleurplaten immers nog niet omverwerpen of stukscheuren. Op dit moment kijkt ze nog enkel gefascineerd toe hoe Grote Broer zijn talenten in de verf zet. En beiden genieten daar zichtbaar van. Lees verder >>
Doe eens lief
Blogger: Monique Baard
SIRE (Stichting Ideële Reclame) heeft een nieuwe campagne: #DOESLIEF. DOESLIEF confronteert onze burgers met groot en klein onaardig gedrag, zoals het negeren van een caissière in de supermarkt, voordringen in de trein, geluidsoverlast, burenruzies, schelden en haatberichten op sociale media. ‘Het geweten van Nederland’, zoals in het AD stond, probeert ons bewust te maken van asociaal gedrag dat volgens velen steeds ‘normaler’ schijnt te worden. Lees verder >>
Dag van de Leerplicht
Blogger: Natasja Hoogerheide
Mijn zoon heeft die fijne plek in de maatschappij en hij kan zich naar vermogen optimaal ontwikkelen. Dat is wel een feestje waard, zou je zo denken; tijd voor een taartje op deze Dag van de Leerplicht! Was het maar een feestje … Lees verder >>
Springlevende liefde
Blogger: Esther de Graaff
Tegenover het verdriet om wat er niet is en het verlies van toekomstdromen is er ook zoveel winst. Mijn zoon leerde me anders in het leven te staan. Hij leerde me genieten van kleine dingen en mooie momenten. En hij leerde me alles over liefde. Springlevende liefde. Lees verder >>
Goudzoekers gezocht
Blogger: Maarten Tromp
In dit blog geef ik drie redenen om vooral wél het basisonderwijs in te gaan. Berichten over het lerarentekort, al dan niet genoeg geld voor salarissen en de hoge werkdruk in het basisonderwijs dreigen de prachtige kanten van ons vak onder te sneeuwen. Dit blog is voor wie wel eens droomt van een overstap. Omdat kinderen je boeien, omdat ontwikkeling je energie geeft of omdat je misschien naar een nieuwe betekenis in je werk zoekt. Lees verder >>
Écht contact is de sleutel
Blogger: Hilda van der Tuin
Een goede leraar of coach zijn betekent dat je buiten de lijntjes durft te kleuren. Dat je authentiek durft te zijn en de voorgeschreven theorie en je voorbereiding kunt loslaten. Dat je écht contact aangaat en daarin antwoorden zult vinden. Ik begin er steeds meer op te vertrouwen. Lees verder >>
Het verhaal van Marieke
Blogger: Marcel Schmeier
Dit is het verhaal van Marieke. Ze groeit op in een taalarm gezin. Haar ouders praten weinig met haar en lezen geen boeken of kranten. Hierdoor is de kans groot dat Marieke later zelf ook laaggeletterd zal zijn. In Nederland hebben ongeveer tweeënhalf miljoen mensen moeite met lezen en schrijven en dat heeft ernstige gevolgen voor hun baankansen, zelfredzaamheid en geluksgevoel. Lees verder >>
Er was eens
Blogger: Bas Schepers
Ter voorbereiding op deze gastles heb ik de studenten gevraagd een kort verhaal over zichzelf te schrijven. Denise heeft ons allemaal stil gekregen. Haar versie zit vol ingrediënten voor een goed verhaal: er was een duidelijke heldin herkenbaar met een groot verlangen een doel te bereiken, er waren meerdere draken die zij moest verslaan, haar vriend was haar hulpbron en je voelde de spanning of ze haar doel ging halen of niet. Het verhaal van Denise is de reden dat ik graag inga op uitnodigingen voor gastlessen over de kracht van verhalen in het onderwijs. Lees verder >>
De tuin van de buren
Blogger: Kobe Vanroy
Tijdens een zonnige herfstdag overviel me een gevoel van vaderschap én mannelijkheid. Was het door de kleurige bladeren op het gazon (die ik nog bij elkaar moet harken) of door de kale, jonge boompjes in mijn tuin (die ik vergeten was te snoeien)? Ik weet niet wat de aanleiding precies was, maar iets deed me deze markante woorden tegen mijn zoontje uitspreken: ‘Zullen we buiten eens gaan voetballen?’ Lees verder >>
Sinterklaas, vriend van ieder kind
Blogger: Monique Baard
De feestelijke decembermaand krijgt helaas ieder jaar weer een donker randje door de Zwarte Pietendiscussie. Waar in het onderwijs hard gewerkt wordt aan het bouwen van een pestvrije en respectvolle samenleving, zijn veel voor- en tegenstanders van Zwarte Piet niet bepaald een rolmodel voor de jeugd in de manier waarop zij hun mening uiten en elkaar benaderen. Lees verder >>
Lerarentekort
Blogger: Natasje Hoogerheide
‘Juf, waar bent u het meest bang voor en waar wordt u heel blij van?’ Ze kijkt me onderzoekend aan. Rustig wacht ze tot ik antwoord geef. Ik ben verrast door haar vraag. Zo mooi en zo puur. Lees verder >>
Nooit
Blogger: Esther de Graaff
Tom houdt van knuffelen, gelukkig. Hij komt soms zomaar bij me op schoot zitten. We zijn bijna even groot, maar dat gaat best. Ik vind het fijn, dat contact. Ik voel dat ik belangrijk voor hem ben. Maar écht weten wat er in hem omgaat zal ik niet. Nooit. Dat doet niets af aan mijn liefde voor hem. Aan mijn vertrouwen in de toekomst. Lees verder >>
De energie van het moment
Blogger: Maarten Tromp
Heb je weleens gelet op spelende kinderen? Kinderen kunnen helemaal opgaan in hun spel. Het spel ontspruit aan de fantasie en prikkelt deze tegelijkertijd. Het is een vliegwiel, het zorgt voor een opwaartse spiraal van energie. Lees verder >>
Rituelen
Blogger: Hilda van der Tuin
Een overstapdienst … Ik had er nog nooit van gehoord. Het bleek te gaan om een kerkdienst waarin jongeren centraal stonden die de overstap gingen maken van de basisschool naar de middelbare school. Met verschillende rituelen namen zij afscheid van hun kinderrol in de kerk. Daarna werden ze feestelijk verwelkomd bij de jongvolwassenen. Lees verder >>
Dromen van een schermloze zomer
Blogger: Monique baard
Deze zomer heb ik aan den lijve ondervonden hoe prettig én hoe enorm vervelend het is dat Nederlandse belbundels in heel Europa gelden, zonder extra kosten. De dataroaming kan gewoon aanblijven en je kunt internetten waar je ook bent. ‘Super makkelijk’, dacht ik toen we net onderweg waren. ‘Super irritant’, dacht ik na twee weken vakantie. Lees verder >>
Het spoor bijster
Blogger: Marcel Schmeier
Ik loop langs een schoolplein en zie dat het vol staat met ouders en kinderen. De directeur staat op een stoel met een microfoon in zijn hand. Hij is oranje geschminkt en gehuld in een kangoeroepak met een lange staart en een kleine kangoeroe in zijn buidel. Door de microfoon heet hij iedereen krakend en piepend welkom. Lees verder >>
Waarom mensen elkaar (niet) vergeten
Blogger: Kobe Vanroy
Na een warme zomervakantie stond mijn zoontje te popelen om weer naar school te gaan. Weer spelen met zijn vriendjes, de juf vertellen over alle avonturen, een nieuwe schooltas en een lunchtrommel … Hij had al een paar keer ’s avonds een tijdje wakker gelegen van al die opwindende vooruitzichten. Lees verder >>
Een warme sjaal
Blogger: Natasja Hoogerheide
Op een morgen in januari stond ik bij haar voor de deur. Ik weet nog dat het even duurde voordat de deur openging. Daar stond ze, een glimlachende dame met grijs haar en rustige ogen. Zonder iets te zeggen pakte ze mijn handen en wreef ze warm tussen de hare. Lees verder >>
Naar het VSO
Blogger: Esther de Graaff
Nog een week, dan is het zomervakantie. ‘Tom, pak je tas maar, we gaan naar school,’ zeg ik. ‘Nee!’ schreeuwt hij, zonder me aan te kijken. Als een reflex. Alles is in eerste instantie ‘Nee!’ Een tiener. Een puber. En toch ook weer niet. Lees verder >>
De weg van uitdaging motiveert
Blogger: Maarten Tromp
Er is nogal wat aan de hand op het gebied van motivatie van scholieren in Nederland. In mei 2016 constateerde de OESO dat Nederlandse scholieren de meest ongemotiveerde en ongedisciplineerde leerlingen ter wereld zijn. Ter wereld! Wat een demotiverende gedachte is dat …
We hebben dus wat te doen. We hebben dromen te bedenken en te delen. Lees verder >>
Ruimte
Blogger: Hilda van der Tuin
Binnenkort kunnen wij niet meer rustig in het zonnetje in de tuin zitten, maar moeten we ons een weg banen langs bouwvakkers en gereedschap. Wij laten namelijk een aanbouw maken waar mijn praktijkruimte in komt! Het is natuurlijk superfijn om een mooie plek in te richten waar ik straks kinderen en ouders kan ontvangen. In mijn vrije uurtjes knip ik alvast plaatjes uit van mooie kleurencombinaties en struin ik woonwinkels af. Lees verder >>
Werken aan problemen: kinderspel
Blogger: Caroline Beumer
‘Bemoei je er niet mee! Jij bent niet de baas over mij!’ schreeuwt Tess naar haar oudere broer Luuk, terwijl ze de gang in stormt en de deur dicht knalt. Luuk, ogenschijnlijk onaangedaan, zegt: ‘Tess maakt de muur vies. Die is mooi wit en wanneer ze daar met haar handen overheen gaat, komen er vlekken. Zeker als ze eerst met onze hond Tippie gespeeld heeft. Die is niet schoon.’ Hun moeder kijkt me aan en zucht: ‘Zo gaat het nou altijd. Constant ruzie.’ Lees verder >>
Krijtbord
Blogger: Marcel Schmeier
Het schrijven op een krijtbord heeft iets magisch. Het witte krijtje dat een dun laagje poeder achterlaat op het ruwe, groene oppervlak. Langzaam wordt de kennis in het hoofd van de leerkracht zichtbaar voor de leerlingen. Blokjes kennis die ze nodig hebben om aan hun toekomst te bouwen. Lees verder >>
Afscheid nemen bestaat wel
Blogger: Kobe Vanroy
Het kwam niet plots. Al bijna twee jaar werd het voorbereid. Samen met zoveel mensen die haar dierbaar waren. Dat het moment zou komen, daar bestond al vanaf het begin geen twijfel over. Lees verder >>
Fatsoen, dat doe je gewoon
Blogger: Maarten Tromp
Eric van ’t Zelfde. Hij is een held voor mij. Hij is de verpersoonlijking van wat ik versta onder bevlogenheid. Ik ben diep geraakt door zijn boek Superschool (2015), waarin hij vertelt over wat hij meemaakte op de rough road om een zwakke vmbo-school in Rotterdam-Zuid een van de beste scholen van Nederland te maken. Een man met zoveel bevlogenheid, zo vastbesloten om succes te hebben en te creëren. Lees verder >>
Geen vmbo, maar heldenonderwijs!
Blogger: Monique Baard
Het vmbo kampt al lange tijd met een enorm imagoprobleem. Minister Slob gaf in januari aan een eind te willen maken aan het beeld van het vmbo als een soort ‘restonderwijs’. De taal en woorden die we kiezen, versterken het negatieve imago van het vmbo enorm. Lees verder >>
Autismevriendelijk
Blogger: Natasja Hoogerheide
Hij ging het gewoon écht niet doen, praten met die nieuwe begeleider. Dat de grote mensen hadden bedacht dat zij hem zou gaan helpen na een heel zwaar en stressvol jaar, daar had hij geen boodschap aan. Het voelde gewoon te onveilig voor hem. Wat moest hij met ‘dat mens’?
Op de dag dat ze zou komen om kennis te maken, sloot hij zich letterlijk en figuurlijk op, in zijn hoofd en in zijn kamer. Met veel lawaai barricadeerde hij zijn deur, door er allemaal spullen voor te zetten. Lees verder >>
Overprikkeld
Blogger: Esther de Graaff
‘Mama zitten! Donker. Op je kamer.’ Het is zo donker dat we elkaar niet kunnen zien. Toch weet mijn zoon Tom zijn knuffelbeesten op de tast feilloos te herkennen. ‘Is kikker. Kwak. Is koe. Boe. Is konijn.’ Hij snuft met zijn neus. Ook weet hij precies wat voor groente- of fruitknuffel hij vast heeft. ‘Mooie, groene appel. Zachte, paarse peer.’ De aubergine is te moeilijk. Lees verder >>
Projectie
Blogger: Hilda van der Tuin
Vanaf het moment dat onze zoon op mijn buik werd gelegd, voelde ik me met hem verbonden. Daardoor was ik in het eerste jaar vaak al wakker voordat hij ging huilen. Een vriendin had iets vergelijkbaars: zo voelde ze dat haar dochter écht naar het ziekenhuis moest en dat ze het niet ‘nog een dag moest aankijken’, zoals de huisarts zei. En haar gevoel klopte. Lees verder >>
Iedereen een ‘tante’ Neeltje
Blogger: Caroline Beumer
‘Is het nou afgelopen?’ klinkt hard in de ochtendstilte. Ik luister alert. Een kind huilt. Een autodeur wordt geopend. ‘Als je nu niet gauw instapt en ophoudt, zwaait er wat!’ Ik schrik. Lees verder >>
Voor 2018 wens ik…
Blogger: Monique Baard
De kinderen zijn de toekomst. Geen mens die het daar niet mee eens is. Wat is het dan vreemd dat ons huidige kabinet zo weinig overheeft voor goed onderwijs aan de jongste generatie. Dat zien we onder andere aan de salariëring. Hoe kan het dat er nog steeds een verschil gemaakt wordt tussen leraren in het basis- en voortgezet onderwijs? Alsof het leraarsvak minder voorstelt als je lesgeeft aan jongere kinderen. Lees verder >>
Tijdloos
Blogger: Marcel Schmeier
Ik houd van zulke wijsheden, omdat ze je vakmanschap vergroten en daarmee het leren van kinderen versterken. Het meest kan ik genieten van wijsheden die je tussen de regels door leest, die verstopt zitten. De auteur vindt iets zo vanzelfsprekend, dat hij er geen expliciete aandacht aan besteedt. Maar als je erover nadenkt, ligt er veel meer in verscholen dan je in eerste instantie zou denken. Lees verder >>
De man op het kruispunt
Blogger: Kobe Vanroy
Mijn zoontje is dol op autoritjes. Al op tweejarige leeftijd kende hij meer verschillende automerken dan zijn moeder. En dat niet alleen, hij herkende ze ook. ‘Er staat een Peugeot naast ons te wachten, papa,’ zei hij eens. Een opmerking die onze wenkbrauwen deed fronsen. Hoe weet zo’n peuter dat? Ook zei hij dat het leeuwtje in het embleem van dit automerk best veel te zien was op de wagen: niet alleen in het radiatorrooster of op de kofferbak, maar ook op de velgen of wieldeksels en soms zelfs in een hoekje op de autoruiten. Het zit wel goed met de detailwaarneming van m’n kleine jongen… Lees verder >>
Schooltrauma
Blogger: Natasja Hoogerheide
‘Mama, weet je wat ik altijd deed als we moesten lezen in groep 4? Ik keek dan goed hoe de andere kinderen het deden. En dan ging ik ook met mijn hoofd van links naar rechts. Kijk zo, ik doe het even voor … En als we Cito hadden, vulde ik gewoon een hokje in. Ik lette dan wel goed op dat ik het niet te snel deed en dat ik niet steeds dezelfde letter koos.’ Lees verder >>
Roze gerbera’s
Blogger: Esther de Graaff
Dag mevrouw,
Vanmorgen zag ik u in de supermarkt. Ik was samen met mijn zoon Tom, een jongen van elf jaar. Hij droeg een felgekleurd groen jack. ‘De gele winkel!’ riep hij af en toe. Ik was een beetje gespannen, want het was alweer een tijd geleden dat ik het weer had aangedurfd om lopend met hem een winkel in te gaan. Tussendoor gingen we weleens naar de winkel, maar niet lopend, dan zat hij in een winkelwagen, dat past nog net. Hij vindt dat leuk en kan dan niet weglopen, iets wat hij weleens doet als hij zich ergens niet prettig voelt. Of hij gaat op de grond liggen. Of heel hard schreeuwen. Hij trekt zijn eigen plan.Lees verder >>
Huiswerk en instructie
Blogger: Maarten Tromp
Sinds mijn oudste dochter de middelbare school bezoekt, komt het woord huiswerk weer veelvuldig voor in onze communicatie. Als het woord valt, gaat dit vaak gepaard met de nodige bijklanken. Zo betrap ik me erop dat wanneer ik naar het h-woord vraag, het antwoord bij voorbaat niet helemaal vertrouw. Dit leidt telkens weer tot gesprekken die stroef verlopen en waarbij ik snel in de controle kramp van de managersrol kom. Ik ga het checken. Hierdoor is huiswerk iets negatiefs geworden in ons huis. En ik neem mijn verantwoordelijkheid voor dit feit. Het ligt bij mij. Grotendeels dan Ik mijmer nog even door over het thema huiswerk.Lees verder >>
Echte jongens
Blogger: Hilda van der Tuin
olgens de SIRE-campagne ‘Laat jij jouw jongen genoeg jongen zijn?’ moeten ouders hun zonen stimuleren vooral lekker buiten te spelen, schaafplekken op te lopen en vies thuis te komen. Ik ben moeder van drie zonen én kinder- en jongerencoach, dus die opdracht prikkelt mij wel. Lees verder >>
Pijnlijk duidelijk
Blogger: Caroline Beumer
Soms wordt me weleens gevraagd: ‘Hoe is dat nou, kinderen hebben?’ Steevast antwoord ik: ‘Prachtig! Het brengt het beste en het slechtste in je naar boven.’
Een antwoord dat de vraagsteller meestal sprakeloos achterlaat. Lees verder >>
Een balpen van de bakker
Blogger: Kobe Vanroy
Mijn bakker zit deze week vijfentwintig jaar in het vak. Al jaren zorgt hij voor mijn bruine hoevebrood in papieren zak, tien sandwiches op zaterdag, zo nu en dan een taart met slagroom en gebrande kokosschilfers en twee chocoladekoeken in de ochtend. Dat laatste is mijn standaardontbijt, tegen beter weten in. Ook al kom ik nog geen vijfentwintig jaar bij hem, mijn bakker ziet me wel als ‘trouwe klant’. Dat merk ik deze week heel expliciet. Lees verder >>
Oefening baart kunst
Blogger: Marcel Schmeier
Tijdens een lesobservatie in een rekenles vertelde de leerkracht mij trots dat de school extra materialen en werkboekjes had aangeschaft voor het automatiseren van de rekenbewerkingen. Het was inderdaad schitterend materiaal. De leerlingen werkten er zichtbaar met plezier mee en gingen met sprongen vooruit op de rekentoetsen. Lees verder>>
Geslaagd!
Blogger: Natasja Hoogerheide
‘Mama, voor mij hangt er nooit een vlag, hè?’ Hij zei het terloops. Het was meer een constatering dan een vraag. Even was het stil.
‘Maar ik heb al werk, dat is ook heel knap, toch?’ Ik keek naar hem, mijn mooie kind. Liefdevol aaide hij zijn kat. Het zag er rustig en fijn uit, van buiten. Vanbinnen draaide hij overuren. Er werd flink gepuzzeld in zijn hoofd. Lees verder >>
Autibril
Blogger: Esther de Graaff
Hij ziet mij net iets eerder dan ik hem. Zijn kreet van herkenning klinkt door de grote tuin van de logeerwoning. ‘Kijk! Is mama!’ Vrolijk fladdert m’n zoon Tom met zijn handen. Tussen ons in staat een hek van zo’n één meter twintig hoog. Hij ziet er goed uit. Gekleurd door de zon, een beetje verbrand in z’n nek. Als hij daar maar geen last van krijgt. Bijna elf is hij. Een grote jongen, met het gedrag van een veel jonger kind. Hij praat weinig adequaat, is heel moeilijk te sturen en niet zindelijk. Maar hoe uitputtend hij ook is, ik ben dol op hem en blij hem weer te zien. Lees verder>>
Kermispaardje
Blogger: Maarten Tromp
In de sinistere opsomming van het nieuws komt de laatste tijd het onderwijs ook steeds vaker voor. Het primair onderwijs trekt namelijk aan de bel. Er moet salaris bij en er moet werkdruk af. Is het werkelijk nieuws, denk ik bij mezelf? Zitten we met z’n allen niet gewoon in de bekende carrousel, waar beurtelings het onderwijs, dan de politie, dan de mensen in de zorg hun rondjes draaien? Lees verder>>
Ik ben irritant
Blogger: Anneke Koelewijn
‘Ik ben dom, een stomme jongen. Ik ben niet lief, ik ben irritant.’ Dit zijn de woorden van Wilson. Hij startte ooit in de kleuterklas van het regulier onderwijs. Een leuk jongetje met een grote mond. Maar voorbereidend rekenen en lezen kon hij niet bijbenen. Hij had ook weinig aansluiting. Als hij buiten speelde, vocht hij vooral. Hij ging naar een andere basisschool, maar daar ging het weer mis. Lees verder >>
Het talent om jezelf in de nesten te werken
Blogger: Caroline Beumer
Ik ben iemand die altijd alles graag wil weten en begrijpen. Daardoor ben ik van nature een twijfelaar en zoek ik de nuances. Waarschijnlijk voel ik me door die karaktertrek zo aangetrokken tot het oplossings- gerichte werken. Want door zo te werken hoef ik die vermoeiende gewoonte minder te volgen: ik mag erop vertrouwen dat het goed komt en hoef het allemaal niet te weten en te begrijpen. Lees verder >>
Soms voel ik mij een monster
Blogger: Hilda van der Tuin
‘Hallo, wat heb jij hier een leuk huisje!’ Stuiterend van enthousiasme komt Janneke van zeven jaar mijn praktijkruimte binnenstormen. Ze verkent de hele ruimte en is bijna buiten adem van alle vragen die zij mij stelt. ‘Slaap je hier ook?’ ‘Hoe vaak komen hier andere kinderen?’ ‘Gaan wij dat spel straks ook spelen?’ Gelukkig laten haar ouders haar de ruimte ontdekken en ik schenk intussen alvast een kopje thee in. Lees verder >>
Stoere mannengesprekken
Blogger: Kobe Vanroy
Het begint altijd als een stoer mannengesprek. We praten over getinte ruiten voor zijn tweedehandse Nissan Qashqai. Over een of andere actiefilm of Netflix-serie. Over een avondje stappen met zijn vrienden. En na een tijdje gaat ons gesprek geruisloos over in een coachingsessie. Ooit vroeg ik hem of hij nog wel behoefte had aan onze babbels. Tim is dan wel een kerel met autisme, maar hij staat stevig in het leven. Lees verder >>
Wij willen lesgeven!
Blogger: Marcel Schmeier
Vandaag ben ik in Friesland om een schoolteam te helpen de kwaliteit van hun rekenlessen te verbeteren. Terwijl ik enthousiast vertel over lesdoelen, lesgeven en het leren van leerlingen, zie ik een oudere leerkracht achterin de zaal instemmend knikken. Lees verder >>
Een veilige groep, dat gun je toch iedereen
Blogger: Monique Baard
Na een heerlijke skivakantie met kinderen en kleinkinderen begon afgelopen week het ‘gewone’ leven weer. Op maandag is mijn ‘omadag’ en ik mocht het hele cluppie naar school brengen na de vakantie. Vol trots liepen onze kleindochters van vier en kleinzonen van zes en acht het schoolplein op met hun skimedaille om hun nek en het fotomapje van hun skiklasje in de hand. Lees verder >>
Be the change
Blogger: Natasja Hoogerheide
‘…Ik herken uw lach en uw ogen. U kent mij vast niet meer. U was mijn juf in groep 5 en uiteindelijk ook in groep 6. Oh, wat waren we blij dat u meeging. U was mijn lievelingsjuf. Ik wil u bedanken voor de fijne tijd. U zag zoveel meer in mij dan ik had kunnen bedenken. En u heeft zoveel indruk op me gemaakt en me enorm geïnspireerd. Zoveel plezierige herinneringen…’. Lees verder >>
Regie
Blogger: Esther de Graaff
‘Pas op dat hij níet de regie in handen krijgt,’ zei een hulpverlener ooit over onze zoon Tom. Het was kort nadat hij zijn diagnose had gekregen. In die tijd hechtte ik bijzonder veel waarde aan wat hulpverleners zeiden en klampte ik me vast aan alle adviezen. Ik wilde het graag goed doen. Ik wilde grip krijgen en houden op mijn bijzondere kind, voor wie ik zo veel liefde voelde, maar van wie ik zo weinig snapte. Met wie ik contact wilde. Lees verder >>
Dat is balen!
Blogger: Maarten Tromp
Mijn reisgedrag, of het nu per auto is of per trein, gaat constant gepaard met allerlei gevoelens. Het meest aanwezig is het baalgevoel. ’s Morgens krabben. Balen. File, al bij de oprit van de snelweg. Balen. Tank bijna leeg. Balen. Even doorrijden, lekker, en dan weer die bordjes van de wegsignalering: 50. Balen. In mijn ooghoek een auto langs de weg. Hij heeft pech. Zal wel balen. Zo ook in de trein. Gemist, te laat, te vroeg, ov-chipkaart niet ingecheckt, koud, nat, traag, druk. Allemaal om te balen. Lees verder >>
Briefjes
Blogger: Anneke Koelewijn
We zitten in de grote vergaderruimte van de school en bereiden onze presentatie voor. Mijn collega Liz en ik hebben de titel: Beeldcoaching. Met andere ogen kijken naar onderwijs. De rest nog niet. Over een maand moet het af zijn. Lees verder >>
Goede voornemens
Blogger: Britt Noorlander
Gelukkig nieuwjaar en de beste wensen voor 2017! Het is alweer zover, het jaar is voorbij en we starten een nieuw jaar. Een nieuw begin met nieuwe en/of oude voornemens. Nu eindelijk eens stoppen met roken, beginnen met afvallen en gaan sporten; dat zijn de bekendste voornemens. Op internet lees ik dat zelfontwikkeling is toegevoegd aan het lijstje met populaire voornemens voor 2017. Oftewel: we willen vooral aan onszelf (gezondheid, lichaam en geest) werken. Lees verder >>
Als digi-techniek een probleem wordt: Oude oplossingen in nieuwe tijden
Blogger: Caroline Beumer
In de tijd dat mijn kinderen opgroeiden waren computer en internet nog relatief nieuw. Ons gezin volgde de ontwikkelingen en zo leerde ons tweetal al jong omgaan met de computer. We merkten dat onze zoon moeite had met het begrenzen van de tijd die daaraan werd gespendeerd. En dan waren er nog niet eens mobieltjes en social media. Discussies gingen over de, soms geweldadige, aard van computerspelletjes en de speeltijdlengte. Digi-time was een heikel onderwerp dat de gemoederen soms flink verhitte. Lees verder >>
Iedereen in beeld?
Blogger: Hilda van der Tuin
‘Hé mam, gezellig dat je mee-eet vanavond!’
Hè? Ik eet toch altijd mee? Gezellig met elkaar aan tafel de dag doornemen is voor mij een van de leukste momenten van de dag. Maar inderdaad, de twee avonden daarvoor was ik niet aanwezig geweest vanwege twee presentaties. Een week later moet mijn man een paar dagen naar het buitenland voor zijn werk. Als ik de jongste instop op de tweede avond zegt hij: ‘Ik mis papa toch wel erg hoor. Wanneer komt hij terug?’ Het doet mij beseffen hoe fijn het is voor kinderen als ze opgroeien in een gezin waarin beide ouders aanwezig en beschikbaar zijn. Lees Verder >>
Ik word later achterwacht
Blogger: Monique Baard
Vandaag hoorde ik een interview op Radio 1 met iemand van CNV, die aangaf helderheid te willen van de minister van onderwijs over de 100 miljoen die het ministerie had uitgetrokken voor extra handen in de klas en in de school. Waar is dit geld gebleven? was de vraag. Waar is het concreet aan besteed? Uit een onderzoek van CNV blijkt namelijk dat scholen niets hebben gemerkt van deze extra pot geld en dat het doel van de 100 miljoen − vermindering van de werkdruk bij leraren − zeker niet gehaald is. Lees verder>>
Herinneringen van een mantelzorgkind
Blogger: Natasja Hoogerheide
‘Wil je voor mij naar de meubelzaak op de Beijerlandselaan gaan om een nieuwe eethoek te kopen? Je weet wel wat ik mooi vind.’ De angst sloeg hem om het hart, maar hij liet het niet merken. Hij glimlachte naar zijn moeder. En hij ging, de portemonnee stevig in zijn vuist geklemd… Lees verder>>
Meer blogs lezen? Bekijk het blogarchief
Ter voorbereiding op deze gastles heb ik de studenten gevraagd een kort verhaal over zichzelf te schrijven. Denise heeft ons allemaal stil gekregen. Haar versie zit vol ingrediënten voor een goed verhaal: er was een duidelijke heldin herkenbaar met een groot verlangen een doel te bereiken, er waren meerdere draken die zij moest verslaan, haar vriend was haar hulpbron en je voelde de spanning of ze haar doel ging halen of niet. Het verhaal van Denise is de reden dat ik graag inga op uitnodigingen voor gastlessen over de kracht van verhalen in het onderwijs. Lees verder >>