Marcel Schmeier is specialist didactisch handelen, auteur en bevoegd leraar basisonderwijs. Hij heeft ruime ervaring als leerkracht en intern begeleider in het speciaal en regulier basisonderwijs en weet als geen ander de theorie op een inspirerende wijze te vertalen naar de dagelijkse praktijk in de klas.
Marcel is bekend van zijn website Onderwijsgek.nl en zijn praktische publicaties in diverse onderwijsvakbladen. Samen met Marita Eskes is hij eigenaar van Gewoongoedlesgeven.nl.
- Bekijk hier zijn boeken
- Bekijk hier zijn nascholingen
- Bezoek directeinstructie.nl
- Bezoek effectiefrekenonderwijs.nl
- Volg Marcel op X en op LinkedIn.
- Lees hieronder zijn blogs.
Kennisweb
Regelmatig wandel ik van Montfoort naar Oudewater – om fit te blijven en om wat calorieën te verbranden. Van mijn voordeur naar het terras tegenover de Heksenwaag is het ongeveer vier kilometer. Lees verder >>
Gewoon goed lesgeven
Geen bakker bakt brood, een kapper knipt haar en een leraar geeft les. Natuurlijk bestaat het werk daarnaast uit allerlei andere taken, maar de meeste tijd wordt besteed aan de kerntaak en de zaken die daarmee direct samenhangen. Lees verder >>
Nascholing bereikt het klaslokaal niet
Hoe zorg je ervoor dat de nascholing die je als schoolteam of leerkracht volgt ook daadwerkelijk zorgt voor een verandering in de dagelijkse lespraktijk?. Lees verder >>
Baas in eigen les
Geef mij een schoolbord, pen en papier en ik leer kinderen schrijven en spellen. Om kinderen te leren lezen, heb ik slechts een stapel letterkaartjes en leesboeken nodig. Lees verder >>
Tempo
Een lekkere les heeft vaart en afwisseling. Het tempo is zodanig afgestemd op het leren van de kinderen dat ze niet verveeld raken, maar zich ook niet opgejaagd voelen. Lees verder >>
Op de gang
Tijdens een nascholing over klassenmanagement vroeg een deelnemer of ik als kind weleens uit de klas was gestuurd. Eerlijk gezegd moest ik daar even over nadenken, want ik was nogal een brave leerling. Lees verder >>
 Nieuwbouw
De architect had het goed bedoeld. Om de doorgaande lijn in de school te benadrukken, moesten de kinderen van groep 1 en 2 in contact staan met de kinderen uit de hoogste groepen. Op de benedenverdieping van het gebouw tekende ze daarom een grote open ruimte waar de jongste kinderen konden spelen. Lees verder >>
 Interactief schoolbord
Meester Max ging naast me zitten op de stoel achter in de klas. ‘Weet je dat ik heel blij ben met mijn krijtbord? Ik heb het een paar maanden geleden laten ophangen door de conciërge. Op mijn digibord toon ik plaatjes en filmpjes. Maar het schrijven, tekenen en samenvatten doe ik op het krijtbord. Ik vind het belangrijk dat ze het bordwerk overnemen, verwoorden en er vragen over beantwoorden. Mijn krijtbord is daarmee een interactief schoolbord. Interactiever dan welk digibord dan ook.’ Lees verder >>
Uit het hoofd leren
‘Ons hoofd is vergelijkbaar met een gigantisch magazijn waar eindeloos veel kennis in kan worden opgeslagen, het langetermijngeheugen. Heel iets anders is ons werkgeheugen, waarin slechts een paar dingen korte tijd worden opgeslagen. Zo kun je die grote hit van lang geleden moeiteloos meezingen, terwijl je de naam van degene die zich zojuist voorstelde alweer vergeten bent. Dingen uit je hoofd leren is dus reuzehandig.’ Lees verder >>
Slow teaching
Elk schooljaar geef je honderden lessen. Dat is een flinke hoeveelheid leerstof. Maar onthouden je leerlingen het ook? Al je inspanningen om de kinderen iets te leren zijn verspilde moeite als ze de leerstof na de les weer vergeten. De oplossing? Slow teaching! Lees verder >>
Snappen jullie het allemaal?
De leerkracht legde zijn pen neer en keek tevreden naar zijn uitwerking van de som op het digibord. Met een zwaai draaide hij zich naar de klas en vroeg: ‘Snappen jullie het allemaal?’ Dertig kinderstemmen antwoordden luid en duidelijk: ‘Jaaaa!!!’ ‘Mooi zo, dan mogen jullie nu zelf aan het werk.’ Na schooltijd zat hij aan zijn bureau schriften na te kijken. Er waren veel fouten gemaakt. Hoe kon dat nou toch? De kinderen zeiden toch dat ze het snapten? Lees verder >>
 Het verhaal van Marieke
Dit is het verhaal van Marieke. Ze groeit op in een taalarm gezin. Haar ouders praten weinig met haar en lezen geen boeken of kranten. Hierdoor is de kans groot dat Marieke later zelf ook laaggeletterd zal zijn. In Nederland hebben ongeveer tweeënhalf miljoen mensen moeite met lezen en schrijven en dat heeft ernstige gevolgen voor hun baankansen, zelfredzaamheid en geluksgevoel. Lees verder >>
Nakijken
Meester Max staat voor het raam van zijn klas en kijkt uit over het schoolplein. Het is halfvier en bijna alle kinderen zijn naar huis. Op het bankje onder de kastanjeboom zitten Anne en Dana nog plaatjes te ruilen en Merle hangt ondersteboven aan het klimrek. Ze zwaait. Meester Max lacht en zwaait terug. Hij loopt naar zijn bureau.
Het is tijd om na te kijken. Lees verder >>
 Lijstje
Als onderwijsadviseur heb ik het voorrecht om in de lessen van veel verschillende leerkrachten te mogen kijken. En wat zie ik een hoop mooie en goede dingen gebeuren in onze Nederlandse klaslokalen. De meeste leerkrachten in Nederland geven gewoon goed les. Heel af en toe zie ik zelfs leerkrachten die boven dit maaiveld uitsteken. Lees verder >>
Opruimpiet
Ik probeerde zo netjes mogelijk de woorden tussen de regels te schrijven in mijn schrijfschrift. Ik had inmiddels al vier stickers en bij de vijfde sticker mocht ik de volgende keer met een groene vulpen schrijven. Het was bijna kwart over drie en er heerste een rustige sfeer in de klas. Hoewel het half november was, viel er toch een warme zonnestraal door het raam op mijn tafel. Lees verder >>
Reflectieverslag
Wat hoor ik toch veel verontrustende berichten over de lerarenopleidingen de laatste tijd. Hier worden de mensen opgeleid die onze kinderen moeten voorbereiden op de toekomst, maar veel opleidingen maken er schijnbaar een rommeltje van. Vervelend als je als student niet goed wordt voorbereid op de belangrijke taak die je moet gaan vervullen. Het lijkt me frustrerend als je vol passie begint aan een opleiding en vervolgens in de praktijk merkt dat je niet over de juiste kennis en vaardigheden beschikt. Dit gebeurde Mark van der Werf. Lees verder >>
 Lezen, wat heb je daar nou aan?
‘Moet ik 360 minuten per week besteden aan technisch lezen?’
De leerkracht van groep 3 kijkt me verschrikt aan.
‘Als je wilt dat al je leerlingen succesvolle lezers worden, dan is dat wat ik je aanraad,’ antwoord ik haar. Even is ze in gedachten verzonken, waarna ze hoofdschuddend vervolgt: ‘Hoe krijg ik dat in vredesnaam voor elkaar? Ik moet nog zoveel andere vakken geven.’ Lees verder >>
 De leeskloof
Iedereen kan leren lezen! Echt iedereen? Nou ja, bijna iedereen. Ik was laatst op een mytylschool en daar zag ik een leerling die doof en slechtziend was, met een intelligentie van 30. Zij had inderdaad grote moeite met lezen en kon eigenlijk alleen pictogrammen lezen. Maar dergelijke leerlingen vormen slechts een zeer kleine groep; laten we zeggen ongeveer 2 procent. Lees verder >>
Brandstof voor het leren
Wie weet wat een antoniem is? Wat is een torus? Wat weet je over Pieter Gerbrandy? Heel veel lessen beginnen met een vraag. Maar hoe effectief is dat eigenlijk? Wees eens eerlijk: hoeveel van bovenstaande vragen kun jij goed beantwoorden? Waarschijnlijk niet alle drie en misschien zelfs niet één. Lees verder >>
Wij willen lesgeven!
Vandaag ben ik in Friesland om een schoolteam te helpen de kwaliteit van hun rekenlessen te verbeteren. Terwijl ik enthousiast vertel over lesdoelen, lesgeven en het leren van leerlingen, zie ik een oudere leerkracht achterin de zaal instemmend knikken. Lees verder >>
Oefening baart kunst
Tijdens een lesobservatie in een rekenles vertelde de leerkracht mij trots dat de school extra materialen en werkboekjes had aangeschaft voor het automatiseren van de rekenbewerkingen. Het was inderdaad schitterend materiaal. De leerlingen werkten er zichtbaar met plezier mee en gingen met sprongen vooruit op de rekentoetsen. Lees verder>>
Tijdloos
Ik houd van zulke wijsheden, omdat ze je vakmanschap vergroten en daarmee het leren van kinderen versterken. Het meest kan ik genieten van wijsheden die je tussen de regels door leest, die verstopt zitten. De auteur vindt iets zo vanzelfsprekend, dat hij er geen expliciete aandacht aan besteedt. Maar als je erover nadenkt, ligt er veel meer in verscholen dan je in eerste instantie zou denken. Lees verder >>
Krijtbord
Het schrijven op een krijtbord heeft iets magisch. Het witte krijtje dat een dun laagje poeder achterlaat op het ruwe, groene oppervlak. Langzaam wordt de kennis in het hoofd van de leerkracht zichtbaar voor de leerlingen. Blokjes kennis die ze nodig hebben om aan hun toekomst te bouwen. In vroeger tijden hadden de leerlingen hun eigen kleine krijtbordje, waarop ze het bordwerk overnamen. Lees verder >>
Het spoor bijster
Ik loop langs een schoolplein en zie dat het vol staat met ouders en kinderen. De directeur staat op een stoel met een microfoon in zijn hand. Hij is oranje geschminkt en gehuld in een kangoeroepak met een lange staart en een kleine kangoeroe in zijn buidel. Door de microfoon heet hij iedereen krakend en piepend welkom. Lees verder >>