Ontwrichte kinderen in het onderwijs

 12,50

Willem de Jong en Annelies de Jong

Kinderen met hechtingsproblematiek en getraumatiseerde kinderen worden in het onderwijs lang niet altijd herkend. Het risico op misinterpretatie van hun gedrag is groot, omdat het soms lijkt op dat van leerlingen met ADHD, autisme, angst, depressie of gedragsstoornissen. Leerkrachten ervaren, als ze de oorzaak wél herkennen, vaak onmacht. Ze blijken onthand en handelingsverlegen.
Met dit boek willen de auteurs de onderwijsprofessional wijzen op de signalen, risico’s en gevolgen van deze problematiek, en hun handvatten geven voor het werken met deze leerlingen. Hiermee kan hun toekomst veranderen van uitzichtloos geploeter naar een toekomst met perspectief.

Gratis download!

Lees nu een deel uit dit boek over de positie van vluchtelingenkinderen:

Download Vluchtelingenkinderen

 

Hoewel het Nederlandse kind volgens het jongste Unicef Rapport het gelukkigste ter wereld is, blijft er veel discussie over en zorg om die Nederlandse jeugd. Het aantal kinderen in de jeugdzorg neemt toe, evenals het aantal kinderen dat in armoede opgroeit. Ook in België is sprake van alarmerende cijfers.

Kinderen met hechtingsproblematiek en getraumatiseerde kinderen worden in het onderwijs lang niet altijd herkend. Het risico op misinterpretatie van hun gedrag is groot, omdat het soms lijkt op dat van leerlingen met ADHD, autisme, angst, depressie of gedragsstoornissen. Leerkrachten ervaren, als ze de oorzaak wél herkennen, vaak onmacht. Ze blijken onthand en handelingsverlegen.

Verwaarloosde, getraumatiseerde leerlingen, maar ook hun ouders en leerkrachten hebben recht op onderwijs waarin de nieuwste inzichten en methodieken worden gebruikt. Daarom schreven Willem en Annelies de Jong Ontwrichte kinderen in het onderwijs.

Met dit boek willen ze de onderwijsprofessional wijzen op de signalen, risico’s en gevolgen van deze problematiek, en hun handvatten geven voor het werken met deze leerlingen. Hiermee kan hun toekomst veranderen van uitzichtloos geploeter naar een toekomst met perspectief.

‘De belangrijkste boodschap van dit boek is dat je als onderwijsprofessional niet alleen moet letten op zichtbaar gedrag bij leerlingen dat opvalt en waar je mogelijk last van hebt, maar dat je vooral moet kijken naar de oorzaak van dit gedrag. Hier kan namelijk een trauma aan ten grondslag liggen. Het is goed om je hiervan bewust te zijn en niet te snel te kiezen voor, zoals de auteurs dit noemen, een ‘quick fix-benadering’. Het boek is een aanrader voor de remedial teacher die meer wil weten over deze verborgen epidemie.’ – Tijdschrift voor Remedial Teaching

‘Eén ding is zeker: dit is een boek voor moedige mensen die uit hun comfortzone durven stappen. Maar het is méér dan dat. Het beter willen begrijpen en leren omgaan met deze kinderen is een must voor iedereen binnen en buiten het onderwijs.’ – Karin Bastin, www.letop.be

‘Een heel leesbaar boek over een actueel onderwerp dat je pijnlijk bewust maakt van deze groep kwetsbare kinderen.’ – Beter Begeleiden, LBBO

 

Downloads:

Hier vind je de gratis downloads bij dit boek.

Uitvoering:

paperback

Omvang:

182 pagina's

Formaat:

13,5 x 21 cm

ISBN

9789491806735

Winkelwagen
Scroll naar boven