Je bevindt je hier: Home / Recensies / Recensies Altijd weer wat!

Recensies Altijd weer wat!

altijd-watEen eerlijk en helder boek!

Jessica en Julian zitten samen in groep 7, ze krijgen thuis een hondje en ze beleven een spannend avontuur. Ook wordt Julian gepest. Doordat Julian autisme heeft, verschillen de reacties van Jessica en Julian op veel dingen.
Bij elk hoofdstuk wordt een uitleg gegeven over de emoties die bij Jessica spelen, hoe ervaren brusjes (broertjes en zusjes van kinderen met autisme) dingen en hoe lastig is dat soms. De uitleg over en rondom autisme wordt heel helder en eerlijk weergegeven en is geschreven in zeer begrijpelijke taal.
Elke brus zal in dit boek zeker herkenning vinden en het geeft ook een ingang om als ouders hier met je kind over te praten. Emoties, positieve en negatieve ervaringen en pestgedrag komen aan de orde.
Ook voor ouders is er aan het eind nog informatie. In het kort worden de belangrijkste regelgevingen omtrent geldzaken belicht (PGB, rugzakje en TOG) en worden de adressen van de belangenorganisaties genoemd. Een heel helder en prettig boek, voor kinderen die zich bewust worden hoe het is om een brus te zijn van een kind met autisme.

Bron: Engagement (NVA)

 

Een aanrader!

Een kinderboek voor broers en zussen, geschreven door een mama van een tweeling met een jongen met autisme. Om begrip te krijgen voor wat de zus allemaal meemaakt, schreef de mama dit boekje vol herkenbare situaties vanuit het standpunt van het zusje. Aan het einde van elk hoofdstukje wordt er wat duiding gegeven over hoe autisme hier een rol speelde en hoe dit voor het brusje is. De jongen met autisme is 10 jaar en normaal begaafd. Het boek lijkt leesbaar voor kinderen van 9 tot 13 jaar maar is natuurlijk ruimer bruikbaar. Tot nu toe was er nog geen boek vanuit het standpunt van een brusje van normaal begaafde kinderen met autisme. We verwelkomen het dus graag in onze bibliotheek. De bedoeling om begrip te kweken voor de brusjes is zeker geslaagd. De zonnige kijk en het begrip van de mama en de dappere en loyale houding van de zus maken het verhaal luchtig genoeg zonder afbreuk te doen aan de realiteit of de moeilijkheden die telkens weer opduiken. Brusjes hebben natuurlijk wel andere dingen aan hun hoofd en dus is het hier vooral de inhoud die telt. Een aanrader dus!

Bron: Autisme Centraal

 

Altijd weer wat! biedt brusjes zeer veel herkenning en erkenning

‘Julian zit bovenop de tafel in de klas. Iedereen kijkt naar hem, en vervolgens naar zijn tweelingzus Jessica. Zij schaamt zich rot voor haar autistische broer. Alsof zij snapt waar hij mee bezig is.’ Het is zo maar een stukje uit het boek Altijd weer wat! Belevenissen van een brusje van Florine Puts. ( Een brusje is een broer of zus.) De schrijfster is moeder van een tweeling van wie er één autisme heeft. Florine legt, na het hoofdstukje over de belevenissen van Jessica in de klas, in het boek uit dat kinderen met autisme vaak niet weten hoe zij zich moeten gedragen. Tegelijkertijd erkent de schrijfster de schaamtegevoelens van Jessica. Ze doet Jessica ook een suggestie: praten met haar ouders, of met de juf. Dan hoeft ze zich niet zo alleen te voelen met haar nare gevoelens. En misschien weten de volwassenen wel een oplossing. In het boek worden de belevenissen van brusje Jessica beschreven, vanuit haar perspectief. Niet alleen de problemen waar zij tegen aanloopt komen aan bod, maar ook haar gedachten en gevoelens. Na elk hoofdstuk geeft de schrijfster uitleg over het gedrag van broer Julian, maar leeft zich ook in de gevoelens van brusje Jessica in. Zo maakt Jessica op een dag haar broer een compliment over zijn spreekbeurt in de klas. Hij noemt haar vervolgens een ‘zeur’. Die boze reactie van Julian heeft niets te maken met de inhoud van wat Jessica tegen hem zegt, legt de schrijfster uit. Jessica durft het voorval niet aan haar ouders te vertellen, want ze wil de sfeer niet verpesten. Toch doet ze het uiteindelijk (iets wat de schrijfster ook aanraadt), en het lucht erg op. Altijd weer wat! biedt brusjes zeer veel herkenning en erkenning, over alle mogelijke problemen waar zij tegenaan kunnen lopen. Daarnaast is het een welkome aanvulling dat de schrijfster van het boek uitleg geeft over autisme, waardoor ze begrip kweekt voor het kind met het problematische gedrag. Maar ook de steun die ze geeft aan brusjes is hartverwarmend. Dit boek is een echte aanrader voor hen.

Bron: Balans Magazine

 

Ook voor ouders en leerkrachten

In Altijd weer wat! Belevenissen van een brusje worden de dagelijkse belevenissen van een tweeling beschreven, zowel thuis als op school. Hoofdpersonen zijn Julian, die autisme heeft en Jessica, die het als ‘brusje’ (broertje of zusje van iemand met een stoornis, zoals autisme, ADHD etc.) niet altijd gemakkelijk heeft. De auteur, Florine Puts, die dit boek heeft geschreven uit eigen ervaring als moeder van een tweeling in dezelfde situatie, heeft in dit boek duidelijk willen maken dat deze ‘brusjes’ het niet altijd gemakkelijk hebben. Vaak komen ze, zonder dat ze daar grip op hebben, door hun broertje of zusje in vervelende situaties terecht. Onverwachte, leuke momenten kunnen, door de reacties van het andere kind, omslaan in vervelende, verdrietige gebeurtenissen. Het boek is dan ook voor deze doelgroep geschreven en de gebeurtenissen die de tweeling meemaakt zullen voor hen heel herkenbaar zijn. De belevenissen worden beschreven door de ik-figuur, Jessica, die in het boek 10 jaar is. Het boek leent zich er ook voor, om bijvoorbeeld in groep 6, uit voorgelezen te worden. De belevenissen kunnen ook als uitgangspunt voor een groepsgesprek dienen. De korte hoofdstukjes worden afgesloten met een stukje uitleg. Uitleg over waarom een kind met bijvoorbeeld autisme op bepaalde situaties reageert, maar ook waarom situaties voor het ‘brusje’ zo moeilijk kunnen zijn. Het boek wordt afgesloten met informatie voor de ouders en een lijst met adressen waar zij met hun vragen terechtkunnen. Ook voor ouders en leerkrachten is Altijd weer wat! een boek om eens door te lezen. Op die manier kunnen ze meer zicht krijgen op wat het hebben van een broertje of zusje met autisme of ADHD voor het andere kind kan betekenen.

Bron: Tijdschrift voor Remedial Teaching

 

Bruikbaar als basis voor gesprek in de klas

De basisschoolleerlingen Jessica en Julian hebben veel gemeenschappelijk: ze zijn een tweeling van tien jaar, zitten in dezelfde klas, maar zijn ook heel verschillend want Julian heeft een autistische stoornis. In de klas, maar ook thuis leidt dat vaak tot problemen, want door zijn autisme gedraagt Julian zich vaak anders, neemt hij dingen letterlijk en kan hij niet tegen verrassingen. Jessica heeft het er moeilijk mee, maar als er in de klas over wordt gepraat en haar duidelijk wordt dat sommige klasgenoten het thuis om diverse redenen ook niet makkelijk hebben, voelt ze zich niet meer zo alleen met haar problemen. Toegankelijk verhaal over de belevenissen van een zogenaamd ‘brusje’, een broer of zus van iemand met een stoornis. Het autisme van Julian wordt op een betrokken wijze en met humor beschreven waarbij bepaalde gedragingen op een natuurlijke wijze in de verhaallijn zijn verwerkt. Aan het eind van elk hoofdstuk wordt in een blauw cursieve tekst uitleg gegeven over de opvallende gedraging(en). Met enkele informatieve pagina’s voor ouders met uitleg over begrippen en (web)adressen. Eventueel bruikbaar als basis voor gesprek in de klas. Het boek is voorzien van enkele toepasselijke kleurentekeningen.
 
Bron: NBD|Biblion

 

 

 

 

 

 

Twitter Feed

ESollman Lezing voor 20 november aan het voorbereiden. @hetstillekind ‘Over selectief mutisme op school gesproken’ Wordt ee… twitter.com/i/web/status/9…

Retweeted 1 dag geleden via Twitter for iPhone • 3 retweets

Contact

  • Postbus 365, 1270 AJ, Huizen 
  • T +31  (0)35 542 95 48 

Winkelwagen

 x 
Totaal: 0.00
Je winkelwagen is leeg