Je bevindt je hier: Home / Recensies / Recensie 10 dingen

Recensie 10 dingen

10-dingen-siteEen positief en motiverend boek

Ellen Notbohm benadrukt dat elk gedrag van het kind een vorm van communicatie is. Woedeaanvallen kunnen voor ouders erg vervelend zijn, maar voor het kind zelf zijn ze ook geen pretje. Het kind probeert er een boodschap mee over te brengen, die het niet op een andere manier kan uiten. Het is dan ook zeer belangrijk dat ouders proberen te achterhalen waar probleemgedrag door veroorzaakt wordt. Pas dan kan er iets aan gedaan worden. Door te beschrijven hoe de wereld er voor een kind met autisme uitziet, probeert ze ouders hierbij te helpen. Zo legt ze bijvoorbeeld uit dat kinderen met autisme geluiden vaak niet kunnen filteren en dat hun zintuigen daardoor snel overbelast kunnen raken. De boodschap die ze met haar boek probeert over te brengen: richt je op wat je kind wel kan. Zo versterk je zijn zelfwaardering en vergroot je de kans dat hij zijn mogelijkheden ten volle kan ontplooien. Een positief en motiverend boek voor ouders en leerkrachten van kinderen met autisme.
Bron: BalansMagazine

Een aanrader is voor iedereen die met kinderen met autisme in aanraking komt

Ondanks het feit dat er in de laatste jaren veel boekjes over het onderwerp autisme zijn verschenen, is dit van oorsprong Engelstalige boekje de moeite waard om te lezen. De auteur schreef het boekje nadat ze zelf al een aantal boeken en artikelen over autisme had gelezen, maar daarin nooit gelezen had wie er namens het ‘kind met autisme’ sprak of schreef. Zelf moeder van een kind met autisme heeft ze de ervaringen van en met haar zoon, vanuit zijn gezichtsveld is dit vlot lezend boekje met de titel 10 dingen die je zou moeten weten over kinderen met autisme beschreven. Autisme is een complex gegeven, maar Ellen Notbohm heeft talloze kenmerken in vier fundamentele probleemgebieden kunnen indelen: problemen met de zintuigelijke verwerking, achterstanden in en ontbreken van spraak-/taalvaardigheden, het ontbreken van vaardigheden in sociale interactie (omgaan met elkaar) en problemen met het zelfbeeld van het kind.
Daarbij probeert zij de gedragingen van kinderen met autisme in positieve termen te beschrijven. Dus ‘dit kind met autisme heeft buitengewone organisatorische vaardigheden’ in plaats van ‘dit kind met autisme is overdreven netjes’. Of ‘dit kind met autisme kan zich goed vermaken en onafhankelijk werken’ in plaats van ‘het houdt zich overal buiten’. De vervelendste vraag die mensen aan ouders kunnen stellen, vindt zij, is de vraag ‘lijdt je kind aan autisme?’ Ellen Notbohm spreekt liever over ‘kinderen die leven met autisme’.
In dit boekje beschrijft de auteur tien dingen die mensen zouden moeten weten over kinderen met autisme.
Deze tien punten worden eerst in het kort beschreven, waarna zij ieder punt in een apart hoofdstuk nader toelicht. Aan de orde komen dus de problemen met de sensorische integratie, zoals de overgevoeligheid voor geluiden, maar ook dat deze kinderen overgestimuleerd kunnen worden door onder andere felle lichten, fel gekleurde voorwerpen, te veel voorwerpen in het gezichtsveld, onregelmatig bewegende voorwerpen.
Deze overstimulering kan vaak aan de basis van de woedeuitbarsting liggen, maar ook van het zich terugtrekken door met de handen tegen de oren ergens in een hoekje te gaan zitten, of het wegkruipen in trui of blouse. Omdat de auteur gebruik maakt van concrete voorbeelden, maakt dat dit boekje, naast alle andere boeken over autisme, een aanrader is voor iedereen die met kinderen met autisme in aanraking komt.
Bron: Tijdschrift voor Remedial Teaching


Vlot leesbaar boek

In dit vlot leesbare boek schetst Ellen Notbohm een aardig beeld van de beleveniswereld van een jong kind met autisme. Het gaat over die zaken die dat kind zelf nooit zo zou kunnen verwoorden. Vanuit het perspectief van het kind beschrijft zij 10 dingen die een volwassene zou moeten weten om goed met een kind met autisme te kunnen omgaan. Zij put daarbij uit haar eigen ervaring als moeder van een kind dat al heel jong als autistisch werd gediagnosticeerd. Ze combineert die ervaring in dit boek met haar kennis over autisme uit de vele boeken die zij heeft gelezen over dit onderwerp. Haar benadering van het autisme is die van een ‘levenslang kenmerk’ waar je omgeving op een positieve manier mee moet leren omgaan. Treffend is haar citaat uit een artikel in de New York Times van Jack Thomas, een basisschoolleerling met Asperger: ‘We hebben geen ziekte, en we kunnen dus niet “genezen” worden. We zijn gewoon zo.’
Bron: Engagement/NVA


Apart boekje, bestemd voor een breed publiek

Ouders kiezen niet voor een kind met autisme; het kind evenmin. Toch blijkt dat het opvoedingsproces zowel voor ouders als kind een pijnlijk en moeizaam proces is. Over autisme is al veel geschreven, ook in de Nederlandse taal. Het aparte van dit oorspronkelijk Engelstalige boekje is, dat het geschreven is in tien gemakkelijk te lezen hoofdstukken, waarbij telkens een belangrijk aspect (lees: advies) wordt gegeven dat moet leiden naar een optimale omgang met kinderen met autisme. Deze leven in een zeer concrete wereld met veel herhalingen, veel gewoonten, weinig taalnuances, aparte en indirecte sociale contacten. Hoop en wanhoop liggen soms heel dicht bij elkaar in deze ontmoetingen. Bestemd voor een breed publiek.

Bron: NBD-Biblion

Twitter Feed

onderwijs Tip: pak je rol als presentator. Vang de aandacht van leerlingen en houd deze vast. Motiveer en informeer. Zo doe j… twitter.com/i/web/status/9…

Retweeted 1 dag geleden via Twitter for iPhone • 7 retweets

Contact

  • Postbus 365, 1270 AJ, Huizen 
  • T +31  (0)35 542 95 48 

Winkelwagen

 x 
Totaal: 0.00
Je winkelwagen is leeg