Je bevindt je hier: Home / Recensies / Recensie Groepsplan Gedrag in het VO

Recensie Groepsplan Gedrag in het VO

omslag-groepsplan-gedrag-in-het-vo site 300x400John Hattie stelt het in zijn werk heel duidelijk: relationeel vertrouwen is de lijm die op school alles samenhoudt. Dit is nu net wat Kees van Overveld zeer goed begrepen heeft: zijn boeken voeren daar een ijzersterk pleidooi voor. Was ik al enthousiast over zijn Groepsplan Gedrag voor het basisonderwijs, dan heeft Kees van Overveld nu aan de trappen van vergelijking een extra trap toegevoegd. We spreken niet langer van goed, beter, best, maar wel van goed, beter, best en beter dan best. Alle argumenten die ik aanhaalde bij het verschijnen van het Groepsplan Gedrag voor het basisonderwijs kan ik hier zondermeer opnieuw aanhalen:

- Het legt de nadruk op preventie van gedragsproblemen, niet op de repressie ervan;
- Het is een van de beste referentiewerken over de aanpak van gedragsproblemen in het voortgezet onderwijs dat ik gelezen heb;
- Het stelt de zeven principes van het handelingsgericht werken centraal;
- Het kiest op een consequente manier voor interventies die wetenschappelijk onderbouwd (evidence based) zijn;
- Het richt zich in zijn interventies zowel op de jongere als op zijn context;
- Het verenigt op een unieke manier theorie en praktijk: de leerkracht die de interventies uit het boek uitvoert, begrijpt ook wat hij doet en waarom hij het doet.   Hierdoor overstijgt ook dit boek het niveau van de trukendoos waaruit de leerkracht lukraak een interventie kiest, gewoon omdat men zegt dat ‘het werkt’;
- Het preventiemodel laat zich heel goed integreren met het zorgcontinuüm zoals dat door het Vlaamse Departement Onderwijs opgelegd wordt.

Maar er is meer:
- Kees van Overveld gaat er overduidelijk vanuit dat iedere jongere kan groeien, kan ontwikkelen, echt veranderbaar is. Je kunt dan ook heel duidelijk stellen dat hij sterk aanleunt bij de theorie van de Growth Mindset van Carol Dweck;
- Waar John Hattie zich concentreert op het cognitieve leren, brengt Kees van Overveld een model van sociaal-emotioneel leren aan dat gebaseerd is op persoonlijke groei en niet op  externe repressie;
- Het boek is niet alleen evidence based, maar ook getoetst aan de praktijk van elke dag;
- Voor Vlaanderen is dit boek voor een groot stuk een te verkiezen, want lees- en behapbaar, alternatief voor het Prodia-protocol Gedrag en emotie.

Als je dit boek gelezen hebt, kun je alleen maar hopen dat Kees van Overveld nog meer van zijn expertise letterlijk boekstaaft.

Bron: Lieven Coppens, http://boeketje-onderwijs.skynetblogs.be/pica/#.VIWyTcFwZFE

Twitter Feed

Msteffenswater Het is zover! Alle 62 basisscholen H'meer krijgen Terra Nova, hét spel waarmee kinderen leren hun eigen morele komp… twitter.com/i/web/status/9…

Retweeted 2 uur geleden via Twitter for iPhone • 4 retweets

ronaldheidanus #earlymorningsession Vervolgstappen zetten. 'Nieuw (preventief) traject. Voor scholen. Teams! W/ @KvOverveld &… twitter.com/i/web/status/9…

Retweeted 5 uur geleden via Twitter for iPhone • 3 retweets

Contact

  • Postbus 365, 1270 AJ, Huizen 
  • T +31  (0)35 542 95 48 

Winkelwagen

 x 
Totaal: 0.00
Je winkelwagen is leeg