Er is vorig schooljaar heel wat extra’s van leerkrachten en al het andere personeel in het onderwijs gevraagd. En dat is eigenlijk onveranderd. Onderwijspersoneel gaat gewoon altijd door, en dus werken leraren zich een slag in de rondte om alles weer georganiseerd te krijgen.
Ooit schreven we dit boek over werkdruk, waarvan ondertussen de 5e druk verschenen is. Met allerlei tips tegen werkdruk en voor meer werkplezier. En die zijn nog steeds heel goed toepasbaar. Zeker de principes die eronder liggen.
1. Kijk naar alles wat je wél bereikt. Er zijn altijd 101 dingen die niet af zijn, of die niet aan je ideaalbeeld voldoen. Aan het einde van de dag, juist als je bezig bent met al die losse taken, sluit je misschien wel af met: hé, de middag was weer voorbij, en ik heb dit of dat nog niet gedaan. Draai het om. Kijk naar de gehele dag, wat ging er goed in de les, en wat heb je wél gedaan? Dat geeft een heel ander gevoel.
2. Gun jezelf echt even pauze tussen alle bedrijven door. Het voelt misschien alsof je door moet jakkeren, maar neem even rust. Loop even naar buiten en bewonder wat je ziet. Kruip dan weer achter je laptop of in een klaslokaal om verder te werken. Het werkt echt, het is aangetoond dat even pauzeren je hersens fris houdt en beter in staat om verder te werken.
3. Houd digitaal overzicht. Kun je in het digitale woud niks meer vinden? Stond dat nou in een kanaal in teams, in de mail, sharepoint of waar? En dan als je druk zoekend bent, vergeet je soms zelfs het bestaan van een plek, oh ja, dat kanaal is er ook nog! Maak een mindmap op een groot vel papier met alle digitale plekken waar je geregeld werkt, en waar belangrijke dingen staan. Let op, alleen de plek, niet alles wat er staat! Als je nu iets zoekt, pak de mindmap, en kijk, wat is de meest waarschijnlijke hoek waar ik dit zal vinden? Spreek met je collega’s dat af dat je de gedeelde plekken ook af en toe opruimt, bijvoorbeeld oude bestanden uit Teams weer weghaalt. Zo houd je enigszins overzicht.
4. Maak (digitale) afspraken van 25 of 55 minuten. Dat gekke klokuur. Waarom spreken we eigenlijk 60 minuten af, of 30 of 120? Omdat we dat gewend zijn, en de wijzers op de klok lekker recht staan. Maar je kunt hetzelfde doen in 55 minuten, of 25. Dan heb je nog even tussentijd om voor jezelf te zorgen (drinken, bewegen), of om meteen je actiepunten te noteren, zodat dat zich niet weer ophoopt.
5. Lees ook Druk Druk Druk: Slimmer organiseren in het onderwijs. Of geef het je directeur cadeau. Hier staan diverse tips en voorbeelden in, om op individueel niveau, teamniveau en schoolniveau werkdruk aan te pakken. Mogelijk geeft dat extra ideeën voor de werkdrukgelden en ook kosteloze maatregelen die de werkdruk binnen je school verlagen.
Door: Annemieke Schoemaker
Gepubliceerd op 1 november 2021.
Annemieke is (co)auteur van: