Beter leren door groepsdynamiek

 25,00

Willem Mennen en Eelke Hoekstra

Groepsdynamisch onderwijs (GDO) is een integrale, duurzame aanpak om kindwaardig en kwalitatief goed onderwijs te realiseren. GDO biedt een gedegen kader om onderwijsontwikkelingen als bijvoorbeeld passend onderwijs en Opbrengstgericht Werken tot een succes te maken.

 

Groepsdynamisch onderwijs (GDO) is een integrale, duurzame aanpak om kindwaardig en kwalitatief goed onderwijs te realiseren. GDO biedt een gedegen kader om onderwijsontwikkelingen als bijvoorbeeld passend onderwijs en Opbrengstgericht Werken tot een succes te maken.

Hoewel binnen GDO onderwijs op maat en zelfsturing van kinderen belangrijk zijn, zijn beide sterk verbonden met groepscohesie en sociaal leren. Groepsdynamisch onderwijs brengt de groep als leer-kracht tot ontwikkeling. De leerkracht en de groep als leer-kracht vormen samen een ijzersterk team!

Groepsdynamisch onderwijs bestaat uit vier aanpakken:
• Sterk Team: maakt van een team een professionele lerende cultuur.
• Sociaal Sterke Groep: socialiseert de leerlingen waarbij alle kinderen correct en prettig met elkaar omgaan.
• Full Speed Leren: laat alle kinderen taakgericht en zelfsturend werken.
• Rijke Oogst: is gefundeerd opbrengstgericht werken met hoge gedrags- en leeropbrengsten.

Bij Groepsdynamisch onderwijs hangt de autoriteit van de school niet af van de toevallige aanwezigheid van een sterke directeur of een sterke leerkracht. Binnen het model is iedereen een autoriteit die erop gericht is om de gemeenschap te versterken. Een groepsdynamische school zoekt daarom ook samenwerking met bijvoorbeeld sportclubs of culturele clubs en legt contact met de leiders van deze groepen, om het gedrag van kinderen positief te versterken en aanpakken op elkaar af te stemmen indien dit nodig mocht zijn.

Downloads

De downloads bij dit boek vind je hier.

 

‘Deze verrassende (vak)uitgave biedt een passende aanpak om op duurzame wijze kindwaardig en kwalitatief goed onderwijs te realiseren.’ – NBD Biblion

 

 

In de serie Samen leidinggeven aan de onderwijspraktijk zijn ook verkrijgbaar:

1. De professionele leergemeenschap
2. Duurzame schoolontwikkeling
3. Omgaan met ouders
4. Succesvolle schoolprofilering
5. Strategisch omgaan met onderwijshuisvesting
6. Onderwijskundig leiderschap
7. Gesprekkencyclus: van zinvol naar betekenisvol
8. Handboek Onderwijsrecht
9. Kansrijke medezeggenschap
10. Druk druk druk
11. Hoe komen we van deze rotonde?
12. Wet Werk en Zekerheid
13. Veranderend toezicht
14. Werken aan pedagogische sensitiviteit
15. Sociale veiligheid in school
16. Integrale kindcentra
17. Over het schoolhek heen
18. Startende leraren in het po en vo
19. Leidinggeven aan onderwijsinnovatie met ICT
20. Beter leren door groepsdynamiek
21. School en thuis
22. Een leven lang vitaal in het onderwijs
23. Bewegen naar optimale arbeidsmobiliteit
24. Continu verbeteren in het onderwijs
25. Erken de ongelijkheid
26. Hoe dan?!
27. Wat is eerlijk?

 

Doelgroep:

Uitvoering:

paperback

Formaat:

14,5 x 21

Omvang:

176 pagina's

ISBN

9789492525420

Winkelwagen
Scroll naar boven