Nieuw!
Onze samenleving wordt steeds complexer: er ontstaan steeds vaker vraagstukken die collectief gedragen oplossingen vereisen, zoals de aanpak van de covidcrisis of het tegengaan van klimaatverandering. Ook in het onderwijs loopt men in de alledaagse praktijk tegen problemen aan die een gezamenlijke aanpak nodig hebben. Denk daarbij aan de omgang met moeilijk leerlinggedrag, het invoeren van een nieuwe didactische aanpak of het inspelen op maatschappelijke vraagstukken. Het proces van cocreëren leidt daarbij tot breed gedragen oplossingen.
Cocreëren kun je (stimu)leren beschrijft hoe het cocreatieproces precies werkt, welke rol van leiderschap daarbij past, en biedt inzichten om gezamenlijk de school tot een cocreërende organisatie te ontwikkelen.
Het proces van cocreëren begint met het expliciteren van ieders opvattingen over kennis en leren. Vanuit het perspectief dat leren betekenisgeving is en in interactie met de omgeving tot stand komt, is de stap om tot cocreatie te komen niet zo groot. Vanuit verschillende perspectieven ontwikkel je samen het idee dat de meeste potentie heeft. Zo kom je tot een gezamenlijk nieuw perspectief en een oplossing of innovatie. Dat kan voor fricties zorgen, maar juist die fricties leiden tot nieuwe inzichten, die de individuele kennis en het individuele handelen overstijgen.
In een cocreërende organisatie heeft iedereen een aandeel in het vormgeven van en inhoud geven aan die organisatie. De schoolleider is zowel stimulator van als deelnemer aan het cocreatieproces. Ieders stem en ieder idee heeft in het proces gelijke waarde.
Cocreëren kun je (stimu)leren is bedoeld voor iedereen die het aandurft om schijnbaar vanzelfsprekende concepten ter discussie te stellen, en wil nadenken over nieuwe manieren om als collectief te leren.