Communicatiebox voor school en ouders

 15,00

Inge Verstraete

Om binnen het onderwijs goed af te kunnen stemmen op een leerling met autisme, is het zaak om te weten hoe deze leerling communiceert en tegen welke problemen hij of zij in de communicatie aanloopt. Met het communicatieprofiel uit de Communicatiebox breng je de individuele mogelijkheden en behoeften van een leerling met autisme in kaart. Een opgesteld profiel biedt gerichte informatie over de wijze waarop de persoonlijke communicatie met de leerling tot stand kan komen en biedt aanknopingspunten waar en welke ondersteuning in de onderwijspraktijk wenselijk is, op sociaal én cognitief gebied.

‘Eindelijk een praktisch, oplossingsgericht boek voor het VO, waarmee je normaal begaafde en nog slimmere leerlingen handvatten kunt geven hoe ze beter kunnen communiceren.’ – Karin Nijman, Remedial Teacher

Voor ondersteuning van normaal begaafde kinderen en jongeren met autisme

Waarom fluistert de leerling met autisme alleen in de les? Waarom antwoordt zij alleen met ja of nee op open vragen? Waarom weigert hij de deelstappen te noteren bij wiskunde? Waarom lijken zijn antwoorden in de klas zo brutaal? Waarom kijkt ze mij niet aan als ik tegen haar praat?

Om binnen het onderwijs goed af te kunnen stemmen op een leerling met autisme, is het zaak om te weten hoe deze leerling communiceert en tegen welke problemen hij of zij in de communicatie aanloopt. Met het communicatieprofiel uit de Communicatiebox breng je de individuele mogelijkheden en behoeften van een leerling met autisme in kaart. Een opgesteld profiel biedt gerichte informatie over de wijze waarop de persoonlijke communicatie met de leerling tot stand kan komen en biedt aanknopingspunten waar en welke ondersteuning in de onderwijspraktijk wenselijk is, op sociaal én cognitief gebied.

In dit boek staan tevens vijftien praktische hulpmiddelen beschreven, die kunnen worden ingezet door de begeleider om de communicatie met de leerling te ondersteunen en te bevorderen. Denk hierbij aan hulpmiddelen als Sociale (Strip)Verhalen, hulp- en steunkaarten, emotieschalen, suggesties bij woordvindingsproblematiek, oplossingsgerichte vaardigheden en prikkelreducerende hulpmiddelen.

Met de doeltreffende aanpak uit de Communicatiebox kun je kinderen en jongeren met autisme in de klas én thuis persoonsgericht ondersteunen. De Communicatiebox is bedoeld voor het vo en mbo, maar kan ook al worden ingezet vanaf groep 7. Lees hier een artikel van Inge Verstraete (verschenen in Beter Begeleiden) waarin ze achtergrondinformatie geeft over het communicatieprofiel.

‘Ik ben echt diep onder de indruk van dit boek. Wat zit dit ontzettend goed in elkaar! Mooi hoe deel 1 en 2 elkaar complementeren. Eindelijk een praktisch, oplossingsgericht boek voor het VO, waarmee je normaal begaafde en nog slimmere leerlingen handvatten kunt geven hoe ze beter kunnen communiceren. De communicatieboxen zijn zo praktisch inzetbaar voor veel Aspergers op het VO, maar ook voor leerlingen met woordvindingsproblemen door dyslexie, dysfasie of ADHD.’ – Karin Nijman, Remedial Teacher

‘De auteur wijst er terecht op dat we intelligentie en communicatief vermogen niet door elkaar mogen gooien en dat deze kinderen of jongeren dus ook best wat hulpmiddelen kunnen gebruiken. Het boek biedt concrete inspiratie voor ambulante begeleiders, maar evengoed natuurlijk voor ouders en betrokken leerkrachten zelf. Belangrijk oplossingsgericht principe in dit boek: denk niet voor de leerling, maar met de leerling!’ – Autisme Centraal

‘Communicatiebox voor school en ouders is een uiterst praktisch boek dat eenvoudig in elkaar zit en als begeleider krijg je zin om het boek onmiddellijk in de praktijk te gaan gebruiken. Ik denk dat iedereen die te maken heeft met een leerling met autisme, handvatten in dit boek kan vinden.’ – Lidy Peters, LBBO

‘Mijn jongste zoon vindt het lastig om emoties onder woorden te brengen en de Gesprekskaartjes beoordelingswoorden helpen hem daar goed bij. Dan zegt hij vaak: ‘Ja, dat voel ik, maar ik wist niet dat er een woord bestond dat er bij paste.’ Leuk, hè? En dat is natuurlijk precies de essentie van de Communicatiebox.’ – Patricia Bouwhuis-Ooyevaar, auteur van Asperger in Beeld

‘Helder en positief geschreven.’ – Balans Magazine

‘Met dit boek leer je hoe je de communicatieproblemen bij kinderen en jongeren met autisme kunt herkennen en interventies en hulpmiddelen kunt inzetten om de communicatie te verbeteren en te ondersteunen.’ – De Psycholoog

‘Alle hulpmiddelen worden zo beschreven, dat ze direct in de praktijk toepasbaar zijn.’ – Markant

‘In heldere en concrete bewoordingen geeft Inge Verstraete aan wat normaal begaafde kinderen en jongeren met autisme op het gebied van communicatie nodig hebben. Elke leerkracht, elke ouder kan in dit boek adviezen vinden die voor zijn of haar leerling of kind van nut kunnen zijn.’Ina van Berckelaer-Onnes

 

Hieronder vind je de downloads bij dit boek:

Communicatiebox Emotieschaal

Communicatiekaart A-B-C

ABC-Communicatieformulieren

Alle kaarten Communicatiebox

Toelichtingsboekje kaarten

 

Het uitgebreide Communicatieprofiel kun je – als je het boek hebt aangeschaft – hieronder downloaden. Het wachtwoord vind je in het boek. Veel succes!

Communicatieprofiel

Uitvoering:

paperback

Omvang:

152 pagina’s, geïllustreerd

Formaat:

13,5 x 21 cm

ISBN

9789491806445

Winkelwagen
Scroll naar boven