Herziene herdruk
Steeds meer scholen hebben een gedragsspecialist. Een van de teamleden heeft daarvoor dan een speciale masteropleiding gevolgd. Het is een brede taak die in de praktijk op verschillende manieren wordt ingevuld: voor de klas met extra expertise, met een coachende rol richting het team, of vooral bezig met het beleid ten aanzien van de sociaal-emotionele ontwikkeling.
De commissie Professionalisering van de Landelijke Beroepsgroep voor Begeleiders in het Onderwijs (LBBO) heeft de contouren van de taak van deze functionaris vastgelegd in de Beroepsstandaard voor de Gedragsspecialist.
Deze beroepsstandaard kan richting geven aan de eigen professionaliteit (op welke gebieden kan of wil de gedragsspecialist zich ontwikkelen?), maar kan ook worden gebruikt als leidraad bij de invulling van taken op school, in het samenwerkingsverband en/of het schoolbestuur, en het bepalen van de benoeming met de bijbehorende functieschaal.
De beroepsstandaard is uitgewerkt in:
• Een functieomschrijving: in dit deel worden de werkzaamheden en taken beschreven.
• Bekwaamheidseisen: wat moet de gedragsspecialist doen en welke competenties en kennis zijn daarvoor noodzakelijk?
• Een ethische code: die beschrijft welke professionele houding de gedragsspecialist dient aan te nemen.
De beroepsstandaard wordt gecomplementeerd met een drietal functiebeschrijvingen die gewaardeerd zijn volgens het Fuwasys.