Gedrag is meer dan je ziet

 15,00

Willem de Jong

In het onderwijs worden leerkrachten vaak geconfronteerd met leerlingen die ‘uitdagend’ of ‘ongewenst’ gedrag vertonen. Soms is het moeilijk vast te stellen of het gaat om een fase in de normale ontwikkeling van het kind, of dat er sprake is van risicovol en op den duur ontwrichtend gedrag. Het is van groot belang dat leraren beseffen dat gedragsproblemen niet alleen te wijten zijn aan de leerling. Inzicht in de verschillende oorzaken van gedragsproblemen is dan ook onontbeerlijk; vaak kan met kennis en begrip het tij zelfs worden gekeerd.

 

‘Een boek vol leesbare en praktische informatie over gedragsproblemen en -stoornissen, iets wat elke leerkracht zeker moet weten!’ – Beter Begeleiden

 

Nu als voordelige Midprice-editie!

 

In het onderwijs worden leerkrachten vaak geconfronteerd met leerlingen die ‘uitdagend’ of ‘ongewenst’ gedrag vertonen. Soms is het moeilijk vast te stellen of het gaat om een fase in de normale ontwikkeling van het kind, of dat er sprake is van risicovol en op den duur ontwrichtend gedrag. Het is van groot belang dat leraren beseffen dat gedragsproblemen niet alleen te wijten zijn aan de leerling. Inzicht in de verschillende oorzaken van gedragsproblemen is dan ook onontbeerlijk; vaak kan met kennis en begrip het tij zelfs worden gekeerd.

In deze derde, voordelige en geactualiseerde herdruk van Gedrag is meer dan je ziet! staat Willem de Jong stil bij de verschillende domeinen (leerling, gezin, school en omgeving) en de daarbij behorende risicofactoren. Ook besteedt hij bijvoorbeeld aandacht aan Intermittent Explosive Disorder (IED), een stoornis die is opgenomen in de nieuwste DSM.

Leidraad in dit boek is: met kennis van zaken proactief werken. Anders gezegd: op grond van gegevens – en niet op grond van aannames – werken aan het professionaliseren van het pedagogisch en didactisch handelen.

‘Elke school heeft binnen het ondersteuningsprofiel beschreven hoe de basisondersteuning voor de overgrote meerderheid van de leerlingen ingericht wordt en welke extra ondersteuningsmogelijkheden men kan bieden. Het blijkt steeds moeilijker die gewone, dagelijkse zorg af te grenzen van de extra ondersteuning. In die afbakening moet in ieder geval niet een gebrek aan handelingsrepertoire bij de leraren meespelen. De school moet de ernst in aard en zwaarte van lastig gedrag niet onderschatten, maar zeker ook niet overdrijven. Daarom, beste onderwijscollega’s, het wordt allemaal pas echt ernstig als u dit boek niet leest.’
Frank Hoogeboom, bestuursvoorzitter Onderwijs Consumenten Organisatie Amsterdam

Uitvoering:

paperback

Omvang:

244 pagina’s

Formaat:

13,5 x 21 cm

ISBN

9789491806292

Ook interessant voor jou…

Winkelwagen
Scroll naar boven