Check-in, check-out in Positive Behavior Support

 24,95

Deanne A. Crone, Leanne S. Hawken en Robert H. Horner
Ned. bewerking: Monique Baard

De Dagelijkse Gedragsondersteuning kan worden ingezet voor een groep (tot maximaal dertig) leerlingen tegelijk. Het succes ervan wordt bepaald door de juiste ontwikkeling en implementatie. In dit boek wordt daar dan ook ruim aandacht aan besteed. Hierbij is ruimte voor maatwerk; iedere school heeft immers zijn eigen cultuur, een basisschool verschilt nu eenmaal van een vo-school, en voor heel jonge leerlingen zijn weer andere aanpassingen nodig.

‘Praktisch geschreven handboek met veel voorbeelden en overzichten die een bijdrage kunnen leveren aan het verbeteren van de sfeer en het leefklimaat op school.’ NBD Biblion

Dagelijkse gedragsondersteuning

Ondanks een gedegen positieve pedagogische aanpak, zijn er altijd leerlingen (10-15%) die op school extra ondersteuning nodig hebben. Om ernstige gedragsproblemen te voorkomen en te zorgen dat zij niet voortijdig de school verlaten, kun je hun gedurende een korte of langere periode een lichte, ‘gele’ interventie aanbieden die aansluit bij hun ondersteuningsbehoefte. Een van deze interventies is de Dagelijkse Gedragsondersteuning (DGO).

De DGO is een beproefde interventie die relatief eenvoudig en snel kan worden ingevoerd. De kern van deze ondersteuning wordt gevormd door check-in, check-out, waarmee leerlingen dagelijks positieve interacties hebben met een of meer volwassenen in de school, onder andere door de feedback die ze krijgen op hun gedrag.

Bovendien heeft deze interventie een positieve invloed op het ontwikkelen van sociale vaardigheden en zelfmanagementvaardigheden. Daarnaast wordt de samenwerking tussen school en thuis versterkt.

De Dagelijkse Gedragsondersteuning kan worden ingezet voor een groep (tot maximaal dertig) leerlingen tegelijk. Het succes ervan wordt bepaald door de juiste ontwikkeling en implementatie. In dit boek wordt daar dan ook ruim aandacht aan besteed. Hierbij is ruimte voor maatwerk; iedere school heeft immers zijn eigen cultuur, een basisschool verschilt nu eenmaal van een vo-school, en voor heel jonge leerlingen zijn weer andere aanpassingen nodig.

‘De DGO is een interventie die voor SWPBS-scholen naadloos aansluit bij het universele (groene) basisniveau dat de scholen hebben opgebouwd. Maar ook op scholen die niet werken met dit systeem is de DGO een effectieve gedragsinterventie voor veel leerlingen die iets extra’s nodig hebben. Daarmee biedt deze interventie scholen een praktisch handvat om ook deze leerlingen een passend onderwijsaanbod te bieden.’ – Monique Baard – Gedragsspecialist en SWPBS-trainer

 

In dit boek vind je een aantal praktische bijlagen, die je – als je het boek hebt aangeschaft – hier kosteloos kunt downloaden. Het wachtwoord vind je in het boek. Veel succes!
Download de bijlagen!

 

Gratis video’s
Op onze site vind je drie video’s over Check-in, check-out en hoe je dat op een goede manier kunt implementeren, klik hier!

Uitvoering:

paperback

Omvang:

280 pagina’s

Formaat:

18,5 x 26 cm

ISBN

9789491806070

Ook interessant voor jou…

Winkelwagen
Scroll naar boven