14e druk!
Teaching the whole child – dat is een van de motto’s van Kees van Overveld. Gedrag en leren zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Een leerling die goed in zijn vel zit, zal meestal ook goed presteren tijdens de leervakken. Kees van Overveld pleit daarom voor een goede balans tussen academisch en sociaal-emotioneel leren.
Groepsplan Gedrag verscheen in 2012. Het boek kwam tegemoet aan de behoefte van veel leraren en intern begeleiders: gedegen kennis over het voorkomen en aanpakken van probleemgedrag. Het boek bleek een schot in de roos. Er volgden vele herdrukken en het boek vond zijn weg naar scholen en lerarenopleidingen. Groepsplan Gedrag is inmiddels een begrip in Nederland. Kees van Overveld is in staat om informatie uit onderzoek om te zetten naar praktische handvatten voor de klas.
In dit boek is aandacht voor groepsvorming, groepsdynamica, sociaal-emotioneel leren, en komen er aanpakken voor leerlingen en strategieën voor leraren aan bod.
Gedrag en leren zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Een leerling die goed in zijn vel zit, zal over het algemeen ook goed presteren tijdens rekenen, taal of lezen. Kees van Overveld pleit daarom voor een goede balans tussen academisch en sociaal-emotioneel leren.
‘Groepsplan Gedrag is echt een aanrader als je wilt weten hoe je planmatig kunt werken aan passend onderwijs voor kinderen met gedragsproblemen. Het staat het vol interessante informatie en tips, waar de leerkracht gelijk mee aan de slag kan.’ – Arja Kerpel, Wij Leren
‘Ingewikkelde wetenschappelijke inzichten als de groepsdynamiek van pesten worden glashelder uitgelegd met concrete voorbeelden. De werkwijze van het groepsplan gedrag is zo concreet dat iedere leerkracht er morgen mee zou kunnen (moeten) beginnen.’ – Prof. dr. Bram Orobio de Castro, hoogleraar ontwikkelingspsychopathologie
‘Op heldere wijze wordt de link gelegd tussen theorieën rond probleemgedrag en de toepassing van die theorievorming op de praktijk. Hoewel de schrijver zich vooral richt op leerkrachten in het basisonderwijs, maakt dit het boek ook voor orthopedagogen en schoolpsychologen een waardevol naslagwerk. Het sluit naadloos aan bij het in ‘‘Passend Onderwijs-land’’ gehanteerde jargon van basiszorg, breedtezorg en dieptezorg.’ – Annemieke Ferweda, NVO-bulletin (Klik hier voor de hele recensie.)
‘De gedragsbijbel voor het basisonderwijs.’ – Lieven Coppens (Klik hier voor de hele recensie.)
‘Vanuit jarenlange ervaring heeft de auteur een groepsplan gedrag ontwikkeld, welke gedragsproblemen kan voorkomen door aandacht te schenken aan ieder kind. Het groepsplan bevordert preventief, systematisch en planmatig werken door middel van een plan wat in kaart brengt welke ondersteuningsbehoefte voor welk kind nodig is.’ – JSW
‘Een praktisch boek voor leraren in het basisonderwijs, maar met een stevig theoretisch fundament en veel verwijzingen naar literatuur.’ – NBD Biblion
Kees van Overveld geeft al jarenlang cursussen en lezingen over sociaal emotioneel leren en gedragsproblemen. In dit boek heeft hij al zijn expertise gebundeld.
Er is ook een VO-versie verschenen: Groepsplan Gedrag voor het VO.
De downloads die horen bij dit boek vind je hier:
Bekijk hier een lezing door Kees van Overveld over Groepsplan Gedrag.