Runner up Beste Onderwijsboek 2021!
Pakkend onderwijs voor begaafde leerlingen
Het afstemmen van onderwijs op begaafde leerlingen is geen luxe interventie maar een verbeteringsslag van de kwaliteit van het onderwijs aan je hele school. Vanuit het perspectief dat alle leerlingen recht hebben op een ononderbroken ontwikkeling bekeken Anouke Bakx, Eleonoor van Gerven en Annemieke Weterings welke thema’s voor schoolleiders, schoolbesturen, samenwerkingsverbanden en uiteraard specialisten begaafdheidsonderwijs van belang zijn om binnen hun eigen team bespreekbaar te maken.
De auteurs zetten in op het belang van visie, ontwikkeling en positiebepaling om aan de hand daarvan beleidsmatige keuzes te kunnen maken die bijdragen aan de ontwikkelingskansen van begaafde leerlingen en die leiden tot rijker onderwijs voor alle leerlingen in de school. Dit doen ze in zes hoofdstukken, waarin ze thema’s aan snijden als: visies op begaafdheid, effectieve ondersteuningsstructuur voor leerlingen én leraren, grenze(n)loos onderwijzen, goed leraarschap, als leren andere ondersteuning vereist en pakkende professionalisering.
Het boek zet in op een verbinding tussen theorie en praktijk; in elk hoofdstuk komen daarom onderwijsprofessionals aan het woord die elk vanuit hun eigen perspectief en hun eigen organisatie bespreken hoe zij onderwijs aan begaafde leerlingen handen en voeten geven.
‘[…] tal van schematische inzichten en vooral een inspirerende helder geformuleerde handreiking aan professionals. Scholen: maak gebruik van deze hefboom voor verdere professionalisering!’ – NBD Biblion