Medezeggenschap is meer dan controle!
Als je voortdurend bezig moet zijn met continuïteit van de organisatie en financiële gevolgen van besluiten, houd je dan nog tijd over om je druk te maken over de essentie van het onderwijs: het leren van de leerlingen?
In een school werken schoolleiding, personeel, ouders en leerlingen samen aan goed onderwijs. De medezeggenschapsraad is een van de concrete plaatsen waar dit gebeurt. Als de verschillende belanghebbenden daarin gezamenlijk werken aan de totstandkoming van beleid, dan zijn ze er ook gezamenlijk verantwoordelijk voor en ontstaat draagvlak voor beslissingen die genomen worden.
Wat is medezeggenschap nu precies, maar vooral: hoe kun je medezeggenschap in de vorm van meedenken en mee-ontwikkelen, samen vormgeven? Hoe kun je het onderwijs verbeteren door gebruik te maken van de verschillen in belangen, de verschillen in opvatting en de verschillen in talenten?
In dit boek komen langs:
•   Ontwikkelingen in de medezeggenschap
•   De rol van de schoolleider bij medezeggenschap
•   Hoe je kansen kunt creëren
•   De context, waaronder wet- en regelgeving
Downloads
Hieronder vind je de downloads bij dit boek:
In de serie Samen leidinggeven aan de onderwijspraktijk zijn ook verkrijgbaar:
1. De professionele leergemeenschap
2. Duurzame schoolontwikkeling
3. Omgaan met ouders
4. Succesvolle schoolprofilering
5. Strategisch omgaan met onderwijshuisvesting
6. Onderwijskundig leiderschap
7. Gesprekkencyclus: van zinvol naar betekenisvol
8. Handboek Onderwijsrecht
9. Kansrijke medezeggenschap
10. Druk druk druk
11. Hoe komen we van deze rotonde?
12. Wet Werk en Zekerheid
13. Veranderend toezicht
14. Werken aan pedagogische sensitiviteit
15. Sociale veiligheid in school
16. Integrale kindcentra
17. Over het schoolhek heen
18. Startende leraren in het po en vo
19. Leidinggeven aan onderwijsinnovatie met ICT
20. Beter leren door groepsdynamiek
21. School en thuis
22. Een leven lang vitaal in het onderwijs
23. Bewegen naar optimale arbeidsmobiliteit
24. Continu verbeteren in het onderwijs
25. Erken de ongelijkheid
26. Hoe dan?!
27. Wat is eerlijk?
Â