Wie weleens op bezoek is geweest in een kleutergroep van een ervaren leerkracht die ‘het in de vingers heeft’, heeft waarschijnlijk genoten. De bezoeker krijgt misschien zelfs de indruk dat het begeleiden van de activiteiten, met name tijdens een speelwerkles, niet veel om het lijf heeft.
Voor het bereiken van een dergelijke klassensituatie moet je klassenmanagement op orde zijn en kun je als leerkracht vooral goed plannen en organiseren. Pas als je dit allemaal onder de knie hebt, kun je het ontwikkelingsproces van kinderen positief beïnvloeden. Voor startende leerkrachten of nieuwe collega’s blijkt het echter vaak een groot probleem om het onderwijs in de kleutergroep concreet gestalte te geven. Het risico is dat leuke ideeën en goede bedoelingen stuklopen op gebrek aan vaardigheden op het gebied van klassenmanagement. Maar ook ervaren kleuterleerkrachten kunnen baat hebben bij richtlijnen en houvast voor een concrete aanpak, om zo hun vakmanschap verder te kunnen ontwikkelen.
Dit toegankelijke, gemakkelijk leesbare boek belicht alle aspecten van het lesgeven in een kleutergroep, van inrichting en organisatie tot het werken met thema’s en het zorgen voor een doorgaande lijn naar groep 3.
Het boek geeft inzichten in hoe goede klassenorganisatie en vlot lopend klassenmanagement bijdragen aan het stimuleren van het spelgedrag van kleuters. […] Een aanrader voor elke (toekomstige) kleuterleerkracht! – Wendy Wiegers, HJK