• Besteed je in je lessen zowel aandacht aan het onthouden van de leerstof als aan inzicht?
• Toets je echt wat je wilt toetsen?
• Wat is het verhaal achter de cijfers van je leerlingen?
• Hoe kun je op zo’n manier vragen stellen dat je leerlingen aanzet tot diepgaand leren?
OBIT (dat staat voor: Onthouden, Begrijpen, Integreren en Toepassen) is een effectief model, waarmee je zowel jouw onderwijs als je toetsen kritisch onder de loep neemt en verbetert. Met OBIT bekijk je het leerproces als geheel van oppervlakkig leren (reproductie) en leren met diepgang (inzicht), beide op eenvoudig én complex niveau. Doordat je de capaciteiten van leerlingen beter in beeld krijgt, kun je je lessen boeiender en afwisselender maken, zodat je je leerlingen aanzet tot leren.
De auteurs – die al vele jaren vo-scholen met OBIT begeleiden – geven naast de theoretische onderbouwing vooral veel praktische handreikingen. Ze lichten toetsvragen van diverse vakgebieden op verschillende niveaus toe vanuit OBIT-perspectief. En met de handige checklist voor goede toetsen en de diverse werkvormen kun je morgen aan de slag.
‘Wetenschappelijk verantwoord, praktisch toepasbaar en goed leesbaar. Kan iedere leerkracht in het voortgezet onderwijs van dienst zijn.’ – NBD Biblion
Â
Downloads
Achterin dit boek vind je een aantal praktische bijlagen, die je – als je het boek hebt aangeschaft – hier kosteloos kunt downloaden. Het wachtwoord vind je in het boek. Veel succes!