Verwacht mei 2025!
Het is fascinerend om experts aan het werk te zien. De concertpianist die foutloos een sonate van Mozart speelt, of de brandweerman die direct weet wanneer de brand onbeheersbaar wordt en hij het pand moet verlaten. Zij zijn zeer deskundig op een bepaald gebied en presteren daarbinnen op het hoogste niveau.
Ook in het onderwijs zijn experts te vinden. Bij sommige leraren lijkt alles te kloppen: ze geven krachtig les, er heerst een prettige rust en concentratie in de groep en het klassenmanagement loopt gesmeerd. Zij excelleren in hun vakmanschap en weten in elke situatie direct de juiste aanpak te kiezen. Maar hoe bereiken zij dit niveau, oftewel: hoe wordt een prima leraar een expert-leraar?
In dit boek verkent Marald Mens wat expertise in lesgeven inhoudt: wat gaat er om in het hoofd van een expert, en hoe vertaalt dit zich naar het doen? Vervolgens doet hij vanuit de wetenschap suggesties voor praktische aanpakken om vakmanschap in lesgeven te ontwikkelen naar meesterschap. Dan wordt intuĆÆtief lesgeven op hoog niveau mogelijk. Tot slot beschrijft hij hoe je de expertise binnen je team kunt ontsluiten door expert-leraren bewust bekwaam te maken. Van deze kennis en kunde proļ¬teert de hele schoolorganisatie.