Als je leerling stil is

 15,95

Anton Horeweg

‘Dit boek helpt onderwijzers om deze kinderen te bieden wat ze nodig hebben. Vriendelijk en toegankelijk geschreven, met veel voorbeelden. Voor een brede lezersgroep van onderwijzers en opvoeders.’ – NBD Biblion

Over mogelijke oorzaken van teruggetrokken gedrag

Stille kinderen blijven vaak ‘onder de radar’ van de leraar. Soms zijn het kinderen die gewoon doen wat ze moeten doen, zonder op te vallen en het gewoon fijn vinden ‘stil’ te zijn. Maar dat betekent natuurlijk niet dat ze geen aandacht willen van de leerkracht! Ook als stil kind wil je horen dat je het goed doet.

Soms zijn het kinderen die het wel degelijk lastig hebben, maar die zich daarom juist (onbewust) onopvallend gedragen. Ze zijn van nature angstig of verlegen, hebben het moeilijk thuis of op school, of begrijpen ons gewoon niet goed. We missen de subtiele signalen die zij uitzenden; en soms zijn er simpelweg geen signalen te zien. Juist zij hebben onze aandacht hard nodig.

Een deel van de stille kinderen in je klas is gewoon heel gelukkig en een ander deel niet. Om te weten wie gelukkig is en wie niet, moeten we iedereen in de klas leren zien en leren kennen. Daarom gaat dit boek over álle stille kinderen.

‘Mijn meester zag mij niet. Zijn extraverte norm moest mijn norm worden. Dat ik introvert en gelukkig tegelijk kon zijn, kwam niet bij hem op.’

 Uit het voorwoord door Bertus Meijer


Er kunnen allerlei redenen zijn waarom een leerling stiller is dan andere klasgenoten. Bijvoorbeeld omdat hij of zij introvert is. Bertus Meijer schreef hier een mooie blog over. Klik hier om verder te lezen.


‘Dit boek helpt onderwijzers om deze kinderen te bieden wat ze nodig hebben. Vriendelijk en toegankelijk geschreven, met veel voorbeelden. Voor een brede lezersgroep van onderwijzers en opvoeders.’ – NBD Biblion

‘Het boek is geschreven voor leerkrachten, maar ik denk dat het goed is om je als (school)logopedist ook te verdiepen in ‘het stille kind’. (…) Ik ga het boek zeker op mijn school aanbevelen aan de leerkrachten.’ – Daphne de Wijs, logopedist, Nederlands tijdschrift voor Logopedie

‘Dit boek houdt de lezer een indringende spiegel voor om stille kinderen op te merken en tegemoet te treden met de boodschap “Je mag er zijn”. Op een duidelijk herkenbare manier stelt de auteur deze complexe problematiek aan de orde.’ – Thieu Dollevoet, TIB.

Ik kan dit boek van harte aanbevelen aan alle leerkrachten, want elk jaar zit er wel zo’n stille leerling in je klas.’ – Ineke Wanningen, Autisme magazine

 

Uitvoering:

paperback

Doelgroep:

Formaat:

16 x 22

ISBN

9789493209541

Omvang:

176 pagina's

Ook interessant voor jou…

Winkelwagen
Scroll naar boven