Hij is er! De uitgebreide en herziene editie van deze onderwijsklassieker! Daarin vind je onder meer nieuwe hoofdstukken over:
– EDI voor kleuters,
– het geven van feedback, en
– implementatie van EDI.
Dagelijks werken leerkrachten met passie en toewijding om hun leerlingen voor te bereiden op het vervolgonderwijs en hun toekomstige rol in de maatschappij. Dit boek gaat over de kern van het vak: onderwijzen. Het gaat over de belangrijkste taak van het onderwijs, het bieden van eerlijke onderwijskansen door kwalitatief hoogwaardige instructie.
Meer dan 85.000 exemplaren zijn er sinds het verschijnen van EDI verkocht. Uit teamtrainingen op basisscholen en gesprekken met leerkrachten kwam veel input voor de verbeterde uitgave.
Het hele boek is nu herzien en er zijn hoofdstukken toegevoegd over het geven van effectieve feedback, over de kracht van herhaling en hoe je EDI goed schoolbreed implementeert. Op veler verzoek is ook beschreven hoe je EDI toepast in de groepen 1 en 2. Maar er is nog veel meer verbeterd en toegevoegd.
EDI is geen onderwijshype, maar een degelijke aanpak die zowel in de wetenschap als in de dagelijkse lespraktijk is geworteld. Dat blijkt uit de ervaringen van vele leerkrachten en het feit dat het boek wordt voorgeschreven op diverse (universitaire) lerarenopleidingen.
Wil je dit zelf ervaren? Lees dan deze herziene en verbeterde versie van deze onderwijsklassieker en pas de principes toe in je lessen. Grijp je vak, durf te onderwijzen en geniet ervan!
Expliciete Directe Instructie (EDI) is een bewezen aanpak om de leseffectiviteit te verhogen en te zorgen voor succeservaringen en betere leerprestaties bij alle leerlingen. De vrouw of man voor de klas is daarbij de sleutel tot succes.
EDI geeft de leerkracht het gereedschap om met alle leerlingen in het primair onderwijs de leerdoelen te bereiken. Door kwalitatief goede instructie en leerlingen actief te betrekken bij de inhoud van de lessen, wordt er een grote mate van betrokkenheid gerealiseerd, nemen gedragsproblemen af en neemt de leerwinst toe.
Een effectieve leerkracht wacht niet totdat leerlingen uitvallen en extra hulp buiten de klas moeten ontvangen of op een eigen leerprogramma worden gezet. Een ons preventie is waardevoller dan een kilo zorg!
Om de inhoud perfect te laten aansluiten op de specifiek Nederlandse en Vlaamse onderwijssituatie, is het boek grondig bewerkt door onderwijsadviseur Marcel Schmeier en voorzien van herkenbare voorbeelden.
Wat een mooi woord is dat toch: onderwijzen. De laatste vijftien jaar is dit woord echter in de vergetelheid geraakt door allerlei romantische opvattingen over het onderwijs. Kinderen zouden zelf tot leren komen als we hen maar in een rijke leeromgeving plaatsen en hen op de achtergrond coachen. We weten inmiddels dat dit een ouderwetse en ineffectieve opvatting is. Als ik trainingen geef, dan zijn leerkrachten blij dat ze weer mogen uitleggen, voordoen en modelen. Ze krijgen hun vak weer terug: onderwijzer. – Marcel Schmeier
Bekijk hier Expliciete Directe Instructie in het voortgezet onderwijs.
Bekijk hieronder de praktische tutorial over EDI op afstand die Marcel verzorgde in het kader van Collectief in Vakmanschap – Beter thuis in afstandsonderwijs:
Bron: Lerarencollectief
Op www.directeinstructie.nl vind je nog meer informatie over deze titel.
‘Als leerkracht wil ik dat (de instructies van) mijn lessen zo effectief en efficiënt mogelijk zijn. Hierbij hielp het boek EDI heel goed. Nóg enthousiaster ben ik over de herziene versie EDI 2.0. Het zou op elke school, in elke klas en op elke PABO moeten liggen.
Het boek geeft heel concrete aanwijzingen om je lessen beter te maken. De hoofdstukken zijn vlot en duidelijk geschreven en staan bol van de goede voorbeelden. Alle tekst wordt ondersteund door foto’s, afbeeldingen en praktijkvoorbeelden, waardoor je meteen inspiratie krijgt voor je eigen lessen. Wat mij het meest aanspreekt, is dat je met EDI álle kinderen actief betrekt bij de les en dat je álle leerlingen controleert op het begrip van wat je uitlegt. Dit boek is in mijn ogen een musthave voor alle leerkrachten en docenten.’
Juf Femke
‘Hoe zorg je voor succeservaringen en betere leerprestaties bij alle leerlingen? Hoe maak je een les effectiever? De sleutel tot succes is de leerkracht. Het boek Expliciete Directe Instructie laat dit op heldere wijze zien.’
Arja Kerpel, Wij Leren
‘EDI houdt in dat de leerlingen meer aanwijzingen, ‘steigers’ en begeleide toepassing met feedback wordt geboden, waardoor verwarring voorkomen wordt. EDI biedt nieuwe leerstof in stappen aan en laat de leerlingen in voldoende mate oefenen om tot beheersing te komen. Het zal duidelijk zijn dat in het kader van passend onderwijs deze aanpak eigenlijk een must is.’
Dr. Kees Vernooy, Lector emeritus Effectief taal- en leesonderwijs
‘Dit boek heeft de eerder zeldzame kwaliteit om theorie en praktijk op een onnavolgbare manier met elkaar te verenigen. Een uitzonderlijk werk dat zowel de leerkracht als een goede didactiek in hun waarde herstelt. Nu al hét onderwijsboek van het jaar!’
Lieven Coppens, Nieuwsbrief lerenÂ
‘In deze tijden van streven naar kansengelijkheid is het EDI-model misschien wel een van de krachtigste hefbomen om tot betere kwaliteit van onderwijs te komen. (…) Dit boek is een mustread voor iedere leraar en schoolleider.’ – Kader PrimairÂ
‘Vijf jaar geleden mocht ik een recensie schrijven over de eerste versie van dit boek en ik was toen al enthousiast. Alle leraren en remedial teachers zouden dat boek moeten lezen en dat vind ik nu ook met deze versie 2.0. (…) Nieuw in deze uitgebreide editie zijn EDI in groep 1 en 2, de kracht van herhaling, het geven van effectieve feedback en hoe je EDI schoolbreed implementeert. Ook in deze editie vind ik de praktische tips erg fijn.’- Remedial teacher Leontine le Blanc, Tijdschrift voor Remedial Teaching.
Downloads
De gratis downloads uit het boek vind je hier.