Omdat lezen loont

 31,95

Yra van Dijk, Micha Hamel, Marie-José Klaver & Els Stronks

In Omdat lezen loont analyseren leerlingen, studenten, leraren, schoolbestuurders, lerarenopleiders, bibliotheekmedewerkers, onderwijsinspecteurs, schrijvers, columnisten, wetenschappers en beleidsmakers de oorzaken van de Nederlandse leescrisis.

Lezen loont – nog altijd, ook in een wereld vol digitale afleiding. Lezen is noodzakelijk om feiten van fictie te onderscheiden, om betekenis te geven aan de wereld. Kortom om als burger te kunnen functioneren.

Nederlandse leerlingen lezen steeds minder goed. Hoe kan het dat jongeren in ons land behoren tot de slechtste en minst gemotiveerde lezers ter wereld? In een van de rijkste landen ter wereld loopt straks 25 procent van de jongeren risico op laaggeletterdheid. Terwijl het elders, waar digitale media net zo oprukken in jongerenculturen, wél lukt om jongeren leesvaardig te maken.

Op naar effectief leesonderwijs in Nederland!

In Omdat lezen loont analyseren leerlingen, studenten, leraren, schoolbestuurders, lerarenopleiders, bibliotheekmedewerkers, onderwijsinspecteurs, schrijvers, columnisten, wetenschappers en beleidsmakers de oorzaken van de Nederlandse leescrisis. Ook presenteren zij oplossingen. Samen laten ze ons zien hoe effectief leesonderwijs ertoe leidt dat jonge burgers willen en kunnen lezen.

 

Met bijdragen van: Onno Aerden, Marja Blom, Joana Batalha, Martin Bootsma, Geert Buelens, Jeroen Clemens, Jeroen Dera, Delila Dönmez, Martin Elkerbout, Christine Espin, Micha Hamel, Anne Helder, Ruud Hisgen, Marjolein Hordijk, Khalid Kasem, Paul Kirschner, Marie-José Klaver, Elisabeth Lehrner-te Lindert, Erik Meester, Petra Moolenaar, Marc van Oostendorp, Thijs Overpelt, Aafke Romeijn, Mara Rooijmans, Regina dos Santos Duarte, Naomi Smits, Marloes Schrijvers, Cedric Stalpers, Mia Stokmans, Els Stronks, Elise Swart, Yra van Dijk, Adriaan van Dis, Karin van Kalmthout, Roel van Steensel, Manon Uphoff, Julia van Velsen, Inge van de Ven, Ewout van der Knaap, Anne Luc van der Vegt, Adriaan van der Weel, Dirk van Weelden, Ivo Victoria.

De reeks artikelen over de staat van het Nederlandse leesonderwijs die Yra van Dijk en Marie-José Klaver publiceerden in De Groene Amsterdammer (2022) deden veel stof opwaaien. Bovendien vormen ze de basis voor de drie hoofdstukken van Klaver en Van Dijk in Omdat lezen loont én de aanleiding voor deze uitgave in z’n geheel.

‘Het is een bonte verzameling artikelen, essays en columns over het leesonderwijs in Nederland.’ – Matthijs van den berg, Directeur Kennis bij de inspectie van het Onderwijs

‘De bijdragen in het boek zijn uiterst divers, van geestig en puntig tot uitvoerig en wetenschappelijk.’ – Marjolein Voogel, Levende Talen Magazine

‘Samen laten ze zien hoe effectief leesonderwijs eruitziet en hoe dit leidt tot jonge burgers die willen en kunnen lezen. In heldere, engagerende stijl geschreven.’ – Bookarang

‘[…] de liefde voor lezen en de wil om het leesonderwijs te verbeteren spatten van de pagina’s af en laten de lezer achter met de optimistische indruk dat we het tij nog kunnen keren.’ – Marjolein van Herten, Vooys

‘Deze bundel presenteert een samenhangend geheel aan inzichten, onderzoek, analyses en waar mogelijk haalbare oplossingen om kinderen betrokken en competente lezers te laten zijn.’ –  Brechje Verhelle, HJK

 

ISBN

9789493209824

Omvang:

236 pagina's

Uitvoering:

paperback met flappen

Ook interessant voor jou…

Winkelwagen
Scroll naar boven