Wat is eerlijk? Werken aan kansengelijkheid in het onderwijs
Gelijke kansen in het onderwijs is een veelbesproken maatschappelijk thema. Het is een complex onderwerp en de opvattingen over wat gelijke kansen precies inhouden, kunnen sterk uiteenlopen. Zeker is dat schoolsucces gevolgen heeft voor iemands maatschappelijke positie en dat de leefsituatie waarin kinderen opgroeien, gevolgen heeft voor hun kansen in het onderwijs.
De verschillen tussen leerlingen beginnen al vanaf de geboorte. Kinderen van ouders met een lage sociaaleconomische status komen vaak met minder voorkennis naar school dan kinderen van hoogopgeleide ouders. Hoe ga je daar als leerkracht mee om?
Dit boek bespreekt vraagstukken rond het thema gelijke kansen binnen het onderwijs, zoals:
• Pas je wel of geen niveaudifferentiatie toe? Zo ja, hoe richt je dit dan in?
• Hoe beoordeel en/of toets je rechtvaardig?
• Hoe creëer je hoge verwachtingen voor alle leerlingen?
• Hoe kunnen de partnerschapsrelaties tussen school en thuis bijdragen aan de (taal)ontwikkeling van jonge kinderen?
Inspirerende voorbeelden van brede brugklassen, een praktische beschrijving van de manier waarop Expliciete Directe Instructie (EDI) kan bijdragen aan gelijke kansen en praktische tips over het betrekken van ouders bij de ontwikkeling van hun kind vanuit school, maken dit boek een absolute must voor elke leerkracht die wil werken aan gelijke kansen voor alle leerlingen.
Met bijdragen van:
Edwin Buijs
Eddie Denessen
Gerda Geerdink
Mariëtte Lusse
Marcel Schmeier
Martine van der Pluijm
Tamara van Schilt-Mol
 Hier vind je de downloads die horen bij dit boek:
Downloads
‘De lezer krijgt up to date informatie over de huidige stand van onderzoeksresultaten en literatuur. Daarnaast bevat iedere bijdrage informatie over een of meer praktijkvoorbeelden. (…) Het boek is in veel sectoren van het onderwijs bruikbaar, in het bijzonder in lerarenopleidingen en hogescholen.’ – NBD Biblion
In de serie Samen leidinggeven aan de onderwijspraktijk zijn ook verkrijgbaar:
1. De professionele leergemeenschap
2. Onderwijskundig leiderschap
3. Handboek Onderwijsrecht
4. Kansrijke medezeggenschap
5. Druk druk druk
6. Hoe komen we van deze rotonde?
7. Wet Werk en Zekerheid
8. Veranderend toezicht
9. Werken aan pedagogische sensitiviteit
10. Sociale veiligheid in school
11. Integrale kindcentra
12. Over het schoolhek heen
13. Startende leraren in het po en vo
14. Leidinggeven aan onderwijsinnovatie met ICT
15. Beter leren door groepsdynamiek
16. School en thuis
17. Een leven lang vitaal in het onderwijs
18. Bewegen naar optimale arbeidsmobiliteit
19. Continu verbeteren in het onderwijs
20. Erken de ongelijkheid
21. Hoe dan?!
22. Wat is eerlijk?