Nieuw!
De huidige complexe samenleving brengt ingewikkelde vraagstukken de school in. Daarbij is niet altijd meteen duidelijk wat het probleem is en wat het juiste is om te doen, en spelen er vaak diverse, soms tegengestelde belangen een rol. Het vinden van antwoorden en oplossingen op zulke vraagstukken kan dan ook niet gedragen worden door één leraar of door één formele leider. Daarvoor zijn verschillende perspectieven nodig en tegelijkertijd ook gezamenlijkheid en verbinding.
Voor een school die zijn pedagogische en maatschappelijke opdracht serieus neemt, is waardengericht werken geen luxe, maar een voorwaarde voor waardevol onderwijs.
Gedeelde waarden kunnen ondersteunend zijn bij het maken van keuzes. Door met elkaar in gesprek te gaan over impliciete waarden en overtuigingen kun je samen komen tot meer gedeelde ideeën die impact hebben op de praktijk. Waardengericht werken is dan ook meer dan het formuleren van gezamenlijke kernwaarden. Het gaat om het in de praktijk inkleuren daarvan op basis van gezamenlijke betekenisgeving.
Woorden, waarden en werkelijkheid is tot stand gekomen op basis van praktijkonderzoeken die zijn uitgevoerd door de leden van het lectoraat Leiderschap in het Onderwijs van Penta Nova, academie voor schoolleiderschap, onder leiding van dr. Inge Andersen (lector) en dr. Lisette Uiterwijk-Luijk (associate lector). Deze praktijkonderzoeken zijn gedaan in het po, vo, mbo en hbo.
‘Dat is denk ik de kracht van dit boek. Iets wat ongrijpbaar lijkt, woorden en waarden en woorden over waarden, die deels zichtbaar en deels onzichtbaar zijn en zelfs voor de eigenaar niet altijd even helder, om daarover zinvol en open over te praten. […] Het boek “Woorden, waarden en werkelijkheid” geeft met heldere taal en goede praktijksuggesties richting aan zo’n broodnodig gesprek. Hiermee krijgt de pedagogische en maatschappelijke opdracht handen en voeten in de praktijk van alledag en daar worden het kind, de leraar, de schoolleider en de wereld alleen maar beter van.’ – Rikie van Blijswijk verbinder tussen praktijk en theorie, redacteur, coalitie NIVOZ