Ondersteunend tekenen is een belangrijk hulpmiddel om taal makkelijker te kunnen uiten, volgen, onthouden en verwerken. Het helpt onder andere bij het leggen van verbanden, het op elkaar afstemmen en het voorkomen van miscommunicatie. Ook kunnen met tekeningen emoties makkelijker geuit worden en bevordert het ondersteunend tekenen de ontwikkeling van innerlijke taal en executieve functies. Daarnaast biedt het houvast om een verhaal te kunnen vertellen.
Ondersteunend tekenen is ontwikkeld voor leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS), maar helpt ook leerlingen zonder TOS bij het uiten en begrijpen van taal. Het zorgt ervoor dat alle kinderen en jongeren (met én zonder communicatieproblemen) zich gehoord, gezien en begrepen voelen.
Het verschil met andere vormen van visuele ondersteuning is dat de kern van de talige boodschap direct wordt meegetekend. In dit praktische handboek ervaar je de kracht van tekeningetjes die ter plekke ontstaan. Je zult merken hoe nuttig deze vorm van ondersteuning is bij taal en emoties en in de communicatie; voor leerkrachten of andere onderwijsprofessionals, maar ook voor ouders en andere begeleiders. Ondersteunend tekenen kun je leren. En daar hoef je niet goed voor te kunnen tekenen!
‘Helder, invoelend en toegankelijk geschreven.’ –Â Bookarang