Nu 17e druk leverbaar!
Het beroep van de intern begeleider heeft veel verschillende invalshoeken en wordt op scholen op diverse manieren vormgegeven. Met deze geheel vernieuwde beroepsstandaard wordt ‘een gezicht’ gegeven aan de diversiteit van de omvangrijke taak en wordt tegelijkertijd het werk van de intern begeleider gekaderd.
De intern begeleider als kwaliteitscoördinator heeft een sleutelpositie in het team. De kwaliteitscoördinator heeft geen beoordelende rol, maar werkt vanuit vertrouwen om ‘de goede dingen te doen voor leerlingen’.
Op steeds meer scholen ontwikkelt de rol van de intern begeleider zich in de richting van kwaliteitscoördinator; de focus op het stimuleren en coördineren van de onderwijskwaliteit neemt toe. In het kader van de basis- en extra ondersteuning én het kwaliteitsbeleid op de scholen, zal de ib’er dan ook nadrukkelijker ingezet worden om de onderwijskwaliteit te versterken.
Deze beroepsstandaard geeft niet alleen duidelijkheid over de taken en verantwoordelijkheden van de ib’er als kwaliteitscoördinator; ook de bijbehorende competenties en kwaliteitseisen zijn beschreven. Daarnaast is er aandacht voor de ethische aspecten, die voor het dagelijks handelen van belang zijn. Tot slot is er een voorbeeldfunctieprofiel opgenomen.