Integrale kindcentra

 25,00

Hans Schwartz, Marijke Bertu en Marjan van der Maas

Dit boek beschrijft het fenomeen kindcentrum vanuit verschillende perspectieven: dat van de (integrale) kindontwikkeling, de participatie van ouders op de arbeidsmarkt, het IKC als professionele gemeenschap én als arbeidsorganisatie. Uitgebreide praktijkvoorbeelden belichten het leiderschap, doorzettingsvermogen en geduld dat nodig is om zo’n mooie voorziening voor kinderen te realiseren, samen met alle partners. Het boek sluit af met ‘de route naar het kindcentrum’: de weg van de intenties naar de daadwerkelijke uitvoering.

Gratis download: lees hoe het de IKC’s is vergaan

 In een integraal kindcentrum (IKC) staat zowel de pedagogische als de didactische ontwikkeling van kinderen centraal. Diverse disciplines werken samen met als doel een optimale ontwikkeling van alle kinderen van 0 tot 13 jaar, of zelfs 18 jaar. Naast opvang en onderwijs biedt een IKC ook voorzieningen voor zorg en welzijn, sport en cultuur.

Op diverse plekken zijn al IKC’s of worden plannen gemaakt om deze waardevolle voorziening vorm te geven. Daarvoor bestaat echter geen blauwdruk – en dat kan ook niet, want elke wijk of dorpskern vraagt om een eigen aanpak, die aansluit bij de lokale behoeften en wensen. Ook de wet- en regelgeving vergt soms creatieve oplossingen.

De bijdrage die kinderopvang én basisscholen afzonderlijk leveren aan de arbeidsparticipatie, kan bij een organisatievorm als het kindcentrum worden geïntensiveerd en uitgebreid, door ook specifiek op de wijk afgestemde activiteiten voor ouders aan te bieden. Zo zijn er kindcentra die bijvoorbeeld lessen Nederlandse taal bieden aan ouders met een taalachterstand. Die lessen zijn niet alleen belangrijk voor de (arbeids)participatie en maatschappelijke integratie van ouders, maar ook voor de taalontwikkeling van de kinderen.

Dit boek beschrijft het fenomeen kindcentrum vanuit verschillende perspectieven: dat van de (integrale) kindontwikkeling, de participatie van ouders op de arbeidsmarkt, het IKC als professionele gemeenschap én als arbeidsorganisatie. Uitgebreide praktijkvoorbeelden belichten het leiderschap, doorzettingsvermogen en geduld dat nodig is om zo’n mooie voorziening voor kinderen te realiseren, samen met alle partners. Het boek sluit af met ‘de route naar het kindcentrum’: de weg van de intenties naar de daadwerkelijke uitvoering.

Je zou kunnen denken dat deze uitgave vooral bedoeld is voor schoolleiders en bestuurders en wellicht is dat ook zo. Echter, in een organisatie die bottum-up werkt (en dat lijkt mij een vereiste wanneer men dit fenomeen wil laten slagen), is het raadzaam dat alle betrokkenen weten wat de kansen en drempels zijn van een IKC. Dit boek kan daar zeker aan bijdragen. – HJK

 

Downloads
In dit boek vind je een aantal praktische bijlagen, die je hier kunt downloaden. Veel succes!

Instemmingsrechten

In de serie Samen leidinggeven aan de onderwijspraktijk zijn ook verkrijgbaar:

1. De professionele leergemeenschap
2. Onderwijskundig leiderschap
3. Handboek Onderwijsrecht
4. Kansrijke medezeggenschap
5. Druk druk druk
6. Hoe komen we van deze rotonde?
7. Wet Werk en Zekerheid
8. Veranderend toezicht
9. Werken aan pedagogische sensitiviteit
10. Sociale veiligheid in school
11. Integrale kindcentra
12. Over het schoolhek heen
13. Startende leraren in het po en vo
14. Leidinggeven aan onderwijsinnovatie met ICT
15. Beter leren door groepsdynamiek
16. School en thuis
17. Een leven lang vitaal in het onderwijs
18. Bewegen naar optimale arbeidsmobiliteit
19. Continu verbeteren in het onderwijs
20. Erken de ongelijkheid
21. Hoe dan?!
22. Wat is eerlijk?

 

 

Doelgroep:

Omvang:

184 pagina's

Uitvoering:

paperback

Formaat:

14,5 x 21

ISBN

9789493209121

Winkelwagen
Scroll naar boven