Je bevindt je hier: Home / Titels / Onderwijs / Schoolleiders / School en thuis
Auteur(s):

Mariëtte Lusse

ISBN 9789492525710
Omvang: 120 pagina's
Uitvoering: paperback
Formaat: 14,5 x 21 cm
Doelgroep: po / vo

School en thuis

Prijs (ex. BTW)
€ 17,50
€ 1,44
€ 17,50

Nieuw


Met inleiding van Iliass el Hadioui

 

Leerlingen gedijen erbij als de leefwerelden van thuis, school en buurt elkaar overlappen. Het is echter niet makkelijk om de verschillende leefwerelden op elkaar af te stemmen, zeker niet in de stedelijke context waar de verschillen tussen leraren en ouders groot kunnen zijn.

Het belang van het verbinden van deze leefwerelden en de invloed van sociaaleconomische achtergrond, armoede en migratie hierop worden in dit boek goed onderbouwd. Daarnaast biedt het praktische handvatten om met ouders in contact te komen en te blijven. Het geeft tips voor het faciliteren van ouders, zodat zij hun kinderen daadwerkelijk kunnen ondersteunen bij het leren en het maken van schoolloopbaankeuzes.

Het boek benoemt succesfactoren om – juist ook als verschillen groot zijn – met ouders samen te werken aan het toekomstperspectief van alle leerlingen.

Om de bredere context waarin scholen en ouders samenwerken beter te begrijpen, plaatst Iliass el Hadioui in zijn inleiding op dit boek de worsteling van de scholen met het omgaan met diversiteit in een stadssociologisch perspectief.

Annette Diender schreef de portretten na elk hoofdstuk. Hierin vertellen scholen, bijvoorbeeld in Rotterdam, Groningen en Almere, hoe zij de samenwerking met ouders vormgeven en welke positieve effecten dit heeft.

‘Dit waardevolle werk begint met een goede stadssociologische reflectie van de socioloog Ilass el Hadioui over de mismatch tussen de binnen- en buitenschoolse leefwerelden. Vervolgens komt helder aan de orde de manier waarop scholen met succes het proces van samenwerking met ouders kunnen optimaliseren.’ – NBD Biblion

‘De boodschap van dit boek is dat scholen meer aandacht moeten besteden aan wat er wél goed gaat. Blijf samen naar oplossingen zoeken, neem ouders op tijd mee, etc. Ouderbetrokkenheid en samen werken aan toekomstperspectief zijn twee belangrijke onderwerpen. Samen zijn wij er voor het kind en het kind zal zo nog meer gezien en gehoord voelen. Dit boek is zeker een aanrader voor scholen!’ - Susan Spekschoor

‘Een lezenswaardig en goed onderbouwd boekwerk, dat aandacht vraagt voor een lastig en actueel vraagstuk. Serieus afstemmen en samenwerken met ouders uit diverse gezinssituaties is een opdracht voor elke school. Nuttig!’ - ZorgPrimair

 

In de serie Samen leidinggeven aan de onderwijspraktijk zijn ook verkrijgbaar:

  1. De professionele leergemeenschap
  2. Duurzame schoolontwikkeling
  3. Omgaan met ouders
  4. Succesvolle schoolprofilering
  5. Strategisch omgaan met onderwijshuisvesting 
  6. Onderwijskundig leiderschap
  7. Gesprekkencyclus: van zinvol naar betekenisvol
  8. Onderzoeksmatig leiderschap
  9. Handboek Onderwijsrecht
10. Kansrijke medezeggenschap 
11. Druk druk druk
12. Hoe komen we van deze rotonde? 
13. Wet Werk en Zekerheid
14. Veranderend toezicht 
15. Werken aan pedagogische sensitiviteit 
16. Sociale veiligheid in school
17. Integrale kindcentra
18. Over het schoolhek heen
19. Startende leraren in het po en vo 
20. Leidinggeven aan onderwijsinnovatie met ICT
21. 
Beter leren door groepsdynamiek 
22. School en thuis
23. Een leven lang vitaal in het onderwijs
24. Bewegen naar optimale arbeidsmobiliteit
25. Continu verbeteren in het onderwijs

Het belang van het afstemmen van deze leefwerelden en de invloed van sociaaleconomische achtergrond, armoede en migratie hierop worden in dit boek goed onderbouwd. Daarnaast biedt het praktische handvatten om met ouders in contact te komen en te blijven. Het geeft tips voor het faciliteren van ouders, zodat zij hun kinderen daadwerkelijk kunnen ondersteunen bij het leren en het maken van schoolloopbaankeuzes.

Het boek benoemt succesfactoren om – juist ook als verschillen groot zijn – met ouders samen te werken aan het toekomstperspectief van alle leerlingen.

Om de bredere context waarin scholen en ouders samenwerken beter te begrijpen, plaatst Iliass el Hadioui in zijn inleiding op dit boek de worsteling van de scholen met het omgaan met diversiteit in een stadssociologisch perspectief.

Annette Diender schreef de portretten na elk hoofdstuk. Hierin vertellen scholen, bijvoorbeeld in Rotterdam, Groningen en Almere, hoe zij de samenwerking met ouders vormgeven en welke positieve effecten dit heeft.

Bekijk ook:

_MOD_CWB_PAGE_VM   1 _MOD_CWB_OF_VM 0  

Contact

  • Postbus 365, 1270 AJ, Huizen 
  • T +31  (0)35 542 95 48 

Winkelwagen

 x 
Totaal: 0.00
Je winkelwagen is leeg