Je bevindt je hier: Home / Titels / Onderwijs / Technisch lezen in een doorlopende lijn
Omvang: ca. 192 pagina's
Verschijnt: april 2020
Doelgroep: po
Formaat: 17x24
Uitvoering: paperback
Auteur(s):

Marita Eskes

Technisch lezen in een doorlopende lijn

Prijs (ex. BTW)
€ 24,95
€ 2,06
€ 24,95

Verwacht

Een praktische leidraad voor de basisschool

Elk kind verdient het om goed te leren lezen. Als je niet geletterd bent, is het vrijwel onmogelijk om in de huidige maatschappij mee te komen. Uiteraard heb je kennis van de wereld en woordenschat nodig om teksten te begrijpen, maar met kennis en woorden alleen kun je geen tekens van papier aflezen.

Dit boek beschrijft op praktische wijze waarom goed technisch leesonderwijs van belang is, hoe het proces van technisch leren lezen verloopt en hoe hier in een doorlopende lijn vorm aan kan worden gegeven in de klas.

In het Nederlandse onderwijs kan nog veel winst worden behaald door méér leerlingen een goede leesstart te geven. In de groepen 1/2 is aandacht nodig voor mondelinge taalvaardigheid, fonemisch bewustzijn en letterkennis. In groep 3 leren leerlingen ‘de code kraken’: ze leren om de tekens op papier te vertalen naar woorden en zinnen. Dat proces gaat door in de groepen 4, 5 en 6: het voorgezet technisch lezen. Het is een misvatting om te denken dat het technische leesonderwijs daarmee is afgerond: ook nadat tot en met groep 6 is gewerkt aan (voortgezet) technisch lezen, is in de groepen 7 en 8 onderhoud en herhaling nodig om te voorkomen dat het leesniveau terugzakt. Cruciaal zijn een doorlopende lijn en professionele samenwerking binnen de school.

Technisch kunnen lezen is de sleutel tot leesbegrip

In dit boek lees je hoe het onderwijs in technisch lezen er in de dagelijkse lessen uit kan zien en hoe binnen de school op professionele wijze kan worden samengewerkt. Hierbij wordt uitgegaan van wat onderzoek ons al jarenlang leert over effectief leesonderwijs. Het is bedoeld voor alle betrokkenen in het basisonderwijs – leerkrachten, intern begeleiders, taal-/leescoördinatoren en schoolleiders – en geeft antwoord op de vraag die veel scholen herhaaldelijk stellen: ‘Hoe ziet goed technisch leesonderwijs er in de dagelijkse praktijk uit?’

‘Technisch kunnen lezen is de sleutel tot leesbegrip.’

Bekijk ook:

_MOD_CWB_PAGE_VM   1 _MOD_CWB_OF_VM 0  

Contact

  • Postbus 365, 1270 AJ, Huizen 
  • T +31  (0)35 542 95 48 

Winkelwagen

 x 
Totaal: 0.00
Je winkelwagen is leeg