Nieuw!
Oplossingsgericht denken gaat niet zozeer over afleren, maar meer over toevoegen.
Oplossingsgericht werken…
• is een praktische manier van denken en werken die aansluit bij het leven en werken van alledag;
• is doelgericht en toekomstgericht werken;
• heeft als essentiële bestanddelen: vertrouwen, hoop en respect;
• maakt gebruik van krachtbronnen.
In dit praktijkboek neemt Louis Cauffman je mee in wat oplossingsgericht werken voor het onderwijs kan betekenen. De focus ligt daarbij op de werkrelatie tussen onderwijsprofessional en de lerende, met als doel: de lerende zelf aan het werk te krijgen. En dat op een zeer effectieve wijze, zonder negatieve beoordelingen en emoties.
Na het bespreken van de belangrijkste vooronderstellingen en fundamenten van de grondhouding bij het oplossingsgericht werken, richt Cauffman zich op wat goed werkt in het onderwijs. Oplossingsgericht onderwijswerk maakt volop gebruik van de volgende non-specifieke werkzame factoren: voel ik me begrepen, krijg ik authentieke aandacht, word ik als individu gerespecteerd en ontstaat er perspectief op groei.
Er is ruime aandacht voor de oplossingsgerichte taal; de specifieke manier van spreken, luisteren en vragen stellen. Er zijn veel casussen beschreven en dialogen uitgewerkt, waarin duidelijk wordt hoe theorie en praktijk harmonisch en consistent samengaan.
De inzichten en technieken kunnen heel praktisch worden ingezet door leerkrachten, ib’ers, gedragsdeskundigen in hun begeleiding van leerlingen, maar ook door teamleider en schoolleiding in de begeleiding of coaching van leerkrachten.
Uit het voorwoord van prof. dr. Ferre Laevers, K.U. Leuven:
De inhoud en de vorm, ze doen iets met je. Je wordt meegenomen in een verhaal. Er ontstaat een soort van ‘uplifting’, er bouwt zich iets in je op. Zoals een landschap dat zich gaandeweg ontvouwt, krijgt de boodschap van het boek in jezelf vorm. Zelfs als de kaders je nog niet eigen zijn, de lectuur laat je achter met een andere manier van kijken, een andere opstelling: zoek wat werkt, vind de snaren die je kan raken, empower. Kortom: ‘Benader elke mens altijd eerst vanuit zijn krachtbronnen en mogelijkheden’.